اگر قرار باشد با تحریم‌‌کننده‌ها معامله نکنیم، نباید با کل دنیا معامله کنیم

اگر قرار باشد با تحریم‌‌کننده‌ها معامله نکنیم، نباید با کل دنیا معامله کنیم
معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت گفت: اگر قرار باشد با کسانی که تحریم‌ها را علیه ما اعمال کرده‌اند معامله نکنیم، نباید با کل دنیا معامله کنیم.

امیرحسین زمانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره اینکه برخی افراد معتقدند که از سرگیری صادارت نفت خام به کشورهایی که علیه ایران تحریم‌‌هایی وضع کرده بودند اشتباه است گفت: این گونه احساسات را درک می‌کنم که اکنون ما کشورها و شرکت‌هایی را که در گذشته ما را تحریم کرده‌ بودند را تحریم کنیم.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت ادامه داد: اما دنیای نفت و بازار جهانی خیلی بزرگ و گسترده نیست و حق انتخاب‌های متعدد هم کشوری که می‌خواهد بازار از دست رفته خود را پس بگیرد، ندارد.

وی گفت: همه کشورها بعد از این که تحریم‌ها علیه ایران اعمال شد واردات نفت خود از ایران را متوقف کردند؛ حتی چهار کشور آسیایی - چین، ژاپن، کره جنوبی و هند- هم به گونه‌ای واردات نفت از ایران را تحریم کردند.

زمانی افزود: در واقع این چهار کشور نیز در زمان تحریم‌ها، واردات نفت خود از ایران را کاهش دادند. آنها به تحریم پایبند بودند و بر اساس محدودیت‌هایی که آمریکا تعیین کرده بود نفت ایران را دریافت می‌کردند. اگر قرار باشد با کسانی که تحریم‌ها را علیه ما اعمال کرده‌اند معامله نکنیم نباید با کل دنیا معامله کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا راهکاری وجود دارد که قراردادهای صادارت نفت این بار به گونه‌ای بسته شود تا در صورت اعمال تحریم‌ها ایران دوباره بازار نفت خود را از دست ندهد؟ گفت:  همچین راهکاری وجود ندارد؛ اگر تحریم‌ها مجدد از طریق شورای امنیت سازمان ملل برقرار شود، همه کشورها واردات نفت خود را متوقف خواهند کرد. البته راهکار این است که به دنبال منافع ملی در بلند مدت باشیم.

۶ بهمن ۱۳۹۴ ۰۹:۰۶
تعداد بازدید : ۴۹۶