روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است . همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
بیشترین رقم شاخص از آذر ٩٣
دیروز شاخص کل بورس با رشد چشمگیر ٢١٤٢ واحدی (معادل ١/ ٣ درصد که بیشترین رشد از ١٦ فروردین است) در ٧١ هزار واحد (بیشترین میزان از ١٩ آذر ٩٣) متوقف شد. رفع عملی تحریم‌ها و چشم‌انداز ورود سرمایه‌گذاران خارجی در کنار چشم‌انداز کاهش نرخ سود، خوش‌بینی‌ها را نسبت به بورس تقویت کرده است. با وجود رکود چند ماهه بورس، حذف ریسک سیستماتیک ناشی از رفع تحریم‌ها رشد کنونی بازار را تا حدی منطقی نشان می‌دهد. اما رشد یکپارچه صنایع بر هیجانی بودن این رشد تاکید دارد. از آنجا که اثرگذاری رفع تحریم‌ها بر صنایع مختلف زمانبر و ناهمسان است و عوامل دیگری از جمله افت قیمت‌های جهانی کالاها بر برخی صنایع بورسی فشار وارد می‌کند، رشد دسته‌جمعی قیمت سهام نشانه هیجان‌زدگی معامله‌گران است. بنابراین، تداوم این حرکت غیرهوشمند نقدینگی می‌تواند رشد شاخص را ناپایدار کند. 

بازار ارز
کمرنگ شدن جذابیت دلار 
دیروز هر دلار آمریکا با رشد ٥ تومانی به نرخ ٣٦٥٠ تومان معامله شد. در شرایط کنونی جذابیت بازارهای رقیب، مانند سکه و بورس، باعث کاهش حجم معاملات و دامنه نوسانات ارز طی روزهای اخیر شده است. پیش از این رفع عملی تحریم‌ها، تقابل دیدگاه‌ها را رقم زده بود. از سویی برخی انتظار کاهش نرخ ارز با رفع تحریم‌ها را داشتند؛ از سوی دیگر برخی معامله‌گران با حمایت عوامل بنیادین چشم‌انداز رشد نرخ ارز را در نظر داشتند. اما قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به حمایت عوامل بنیادین و اثرپذیری نرخ دلار از نرخ تورم، چشم‌انداز کاهشی دلار را دور از انتظار می‌داند. وی همچنین به تک نرخی شدن ارز از ابتدای سال ٩٥ اشاره کرده است. همچنین شاهد نوسان اندک قیمت نفت نزدیک کف ٣٠ دلاری هستیم که با چشم‌انداز تضعیف سمت عرضه ارز از دلار حمایت می‌کند. 

بازار سکه
نگاه معامله‌گران سکه به اونس
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ٩ هزار تومانی به قیمت ٩٥٤ هزار تومان معامله شد. رشد اونس طلای جهانی در کنار رشد اندک نرخ ارز، عوامل حمایت از افزایش قیمت سکه بودند. رشد تقاضای محافظه‌کارانه اونس طلای جهانی به دلیل نگرانی‌ها از وضعیت اقتصاد جهانی، قیمت اونس را در ساعاتی از معاملات به ٨/ ١١١٨ دلار (بیشترین میزان نزدیک به ٦ هفته گذشته) رساند. پیش از این نیز تضعیف احتمال ریزش اونس طلای جهانی، خوش‌بینی‌‌ها را میان معامله‌گران سکه تقویت کرده بود. امری که باعث تخلیه اندک حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) شده است. در شرایط کنونی شاهد نوسانات اندک نرخ دلار در سطح کنونی آن هستیم و ریزش بیشتر آن در روزهای آتی دور از انتظار است. بنابراین می‌توان انتظار داشت قیمت بازاری سکه به ارزش ذاتی آن نزدیک‌تر شود.

بازار طلای جهانی
رشد اونس با چشم‌انداز مبهم اقتصاد جهانی
دیروز ساعت ١٦، هر اونس طلای جهانی به قیمت ١١١٢ دلار معامله ‌شد. افت اندک شاخص دلار و افت بازارهای سهام عامل حمایت از اونس شد و با رشد تقاضای محافظه‌کارانه قیمت آن در ساعاتی از معامله به ٨/ ١١١٨ دلار (بیشترین میزان از ٤ نوامبر) رسید. بازارهای سهام با تداوم نگرانی‌‌ها از وضعیت اقتصاد جهانی و نوسان نفت در مرز ٣٠ دلار، مجددا افت را تجربه کردند. نشست دوروزه فدرال رزرو از روز سه‌شنبه آغاز شده و با اینکه انتظار نمی‌رود در این نشست افزایش نرخ بهره تصویب شود، اما صورتجلسه این نشست همچنین رشد تولید ناخالص داخلی روز جمعه می‌تواند چشم‌انداز روند افزایش نرخ بهره را روشن‌تر کند. همچنین اثرات ضدتورمی افت قیمت نفت و نگرانی‌ها از اقتصاد جهانی می‌تواند تشدید سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن را به همراه داشته باشد.

بازار اوراق مسکن
بازتاب احیای مسکن در رشد «تسه»‌ها 
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ٩٢ (تسه٩٢١٢) با رشد ٨/ ٠ درصدی به قیمت ٨١ هزار و ١٢١ تومان (بیشترین از ١٩ اسفند ٩٣) معامله شدند. اوراق جدید در سطح ٩٠ هزار تومان معامله می‌شوند و نرخ سود ٩/ ٢٣ درصد است. مسوولان بر بالا بودن نرخ سود وام در شرایط کاهشی نرخ تورم تاکید دارند. اما تقویت سمت تقاضا با ثبات نسبی قیمت مسکن (افت ٦/ ١ درصدی در دی نسبت به دی سال گذشته) بخشی از نیاز خفته را به تقاضا تبدیل کرد و رشد ٣٠ درصدی حجم معاملات را رقم زد. افزایش سقف وام، امکان تامین بخشی از وام صندوق‌های سپرده بانک مسکن و افزایش سرمایه بانک مسکن در بودجه، عواملی است که خوش‌بینی به خروج مسکن از رکود را در سال ٩٦ به وجود آورده است. اما همچنان رابطه بین نرخ سود و قیمت اوراق، مانعی برای رشد پرشتاب اوراق است. 

بازار نفت
حرکت پاندولی نفت حول ٣٠ دلار
دیروز ساعت ١٦ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ٥/ ٣٠ دلار معامله ‌شد. شاهد نوسانات نفت نزدیک به سطح روانی ٣٠ دلار هستیم. کند شدن رشد اقتصادی چین (دومین مصرف‌کننده نفت) و چشم‌انداز کاهش رشد اقتصاد جهانی از سوی صندوق بین‌المللی پول (IMF) نگرانی‌هایی برای تضعیف سمت تقاضا به وجود آورده است. نماینده کویت در اوپک نیز با توجه به کاهش تقاضا و مازاد عرضه، نیمه اول سال ٢٠١٦ را «بسیار دشوار» تلقی کرده است. اما همچنان تولیدکنندگان اوپک سیگنال‌هایی برای عدم تمایل به کاهش تولیدات ارائه می‌دهند. این عامل در کنار چشم‌انداز افزایش صادرات ایران و دومین رکورد بیشترین حجم صادرات سال ٢٠١٥ نفت عراق در دسامبر و مقاومت تولیدکنندگان شیل عوامل فشار بر قیمت نفت هستند. تنها عامل خوش‌بینی اثر کاهش سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای نفت است که انتظار می‌رود اثرات خود را از نیمه دوم سال ٢٠١٦ بگذارد.
۷ بهمن ۱۳۹۴ ۱۰:۵۷
تعداد بازدید : ۴۵۹