سند تسهیل تجارت خارجی نهایی شد

سند تسهیل تجارت خارجی نهایی شد
معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت ازانجام مراحل نهایی تدوین سند تسهیل تجارت خارجی ( پنجره واحد تجاری ) در این سازمان خبرداد و پیش بینی کرد این سند تا سه ماه آینده به تصویب نهایی کارگروه توسعه صادرات برسد .
کیومرث فتح اله کرمانشاهی ' روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا عنوان کرد: ویرایش سوم این سند 11 اردیبهشت ماه امسال نهایی شد و به زودی پس ازارایه در جلسه کارشناسی سازمان توسعه تجارت برای تصویب نهایی به عنوان مصوبه دولت به کارگروه توسعه صادرات ارایه می شود .

وی یادآورشد : پیشتر دو سند ملی راهبرد صادرات و سند ملی راهبرد واردات ، در کارگروه توسعه صادرات به تصویب رسیده است .

معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت گفت : سند تسهیل تجارت خارجی، در راستای دستیابی به اهداف چشم انداز 20 ساله و برنامه پنجم توسعه ، اصل 44 قانون اساسی و اسنادبالادستی واردات و صادرات تدوین شده است .

یادآور می شود : پنجره واحد تجاری سیستمی است که به مراجعه کننده این امکان را می دهد تا اطلاعات را طی الزامات قانونی مرتبط با صادرات یا واردات به یک بدنه واحد ارایه کند و از دیدگاه علمی یک ورودی فیزیکی یا الکترونیکی برای ارایه یا حفظ تمام داده ها است . این ورودی به وسیله یک واحد مدیریت می شود که پس ازآن اطلاعات را به همه واحدهای مرتبط منتقل می کند .

وی با اشاره به سیستم های نرم افزاری سازمان توسعه تجارت همچون یارانش ، ثبتارش و 20 نرم افزار دیگر گفت : به دنبال آن هستیم تا سایر نرم افزارها همچون آیسکودا در گمرک و ارزش در بانک مرکزی ، استاندارد و غیره را با ایجاد بسترهای مناسب و برنامه ریزی آن ها را به هم متصل کنیم به نحوی که هر تاجری که می خواهد برای صادرات و واردات اقدام کند از طریق این پنجره واحد همه اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورد .

کرمانشاهی درادامه عنوان کرد : دراین سند مزایای پنجره واحد تجاری ، چشم انداز و اهداف، چشم اندازتسهیل تجارت خارجی ایران ، تعریف اهداف بنیادین ، سیاست های کلی ابلاغی رهبری در ارتباط با تجارت و برنامه پنجم توسعه گنجانده شده است و از سویی تحلیل نقاط قوت و ضعف، چالش ها و فرصت های تجارت خارجی کشورنیز مورد توجه قرار گرفته است .

وی توضیح داد: ارزیابی کلی وضعیت کشور در رده بندی جهانی ، رویکرد اساسی سند چشم انداز ساده و روشن ، بررسی ، هدایت توسعه و مسیر ، اولویت بندی نیازها ، حرکت تدریجی و آرام در اجزا، کسب دستاوردهای مرحله ای و جزیی به منظور ایجاد هم افزایی، مشارکت همگانی و هماهنگی با اسناد راهبردی ملی صادرات و واردات دراین سند مورد توجه قرارگرفته است .

معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت درباره عوامل کلیدی پنجره واحد تجاری نیز توضیح داد : مباحث مربوط به اداره سیاسی (دولتی ) به کشور ، آژانس قوی راهبر ، مشارکت بین دستگاه های اجرایی در سند ذکر شده است .

وی تصریح کرد : موضوعات اساسی که در پنجره واحد تجاری به آن اشاره شده شامل تصمیم گیری ، برنامه ریزی ، تامین مالی ، مدل سازی داده ها ، محیط حقوقی ،تامین کننده خدمات ، الگوی کسب وک ار ومدیریت راهبردی پروژه پنجره واحد می باشد که درچارچوب های اجرایی مدنظر قرار گرفته است .

کرمانشاهی درباره راهبردهای کلیدی سند تسهیل تجاری عنوان کرد: دراین سند سیاست های کلی حاکم بر پنجره واحد تجاری تشریع شده و به استاندارهای بین المللی مرتبط با این پنجره نیز پرداخته شده است .

وی افزود: تشریح راهبردهای تسهیل تجارت کاری استان ها در سند، تقسیم کلان کار بین دستگاهی در قالب تقسیم کار ملی و مشخص شدن نقش 34 دستگاه مسئول در اجزا سند و تعریف سیاست های خاص برای هر کدام از آنها در فضای تقسیم کار از جمله این مواردی است که در سند تسهیل تجاری لحاظ شده است .

 

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۸:۲۰
تعداد بازدید : ۹۴۷