سرمایه گذاریهای مشترک سبب تنوع بخشی به روابط اقتصادی ایران و عمان می شود

سرمایه گذاریهای مشترک سبب تنوع بخشی به روابط اقتصادی ایران و عمان می شود
قائم مقام وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت گفت: تنوع بخشی پیوندهای اقتصادی با کشورهای همسایه برای پایداری و رقابت بیشتر روابط در بلندمدت،‌ از جمله طرحها و برنامه هایی است که می تواند درباره عمان دنبال شود.

به گزارش شانا به نقل از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، مجتبی خسروتاج پس از بازگشت از سفر سه روزه خود از عمان اظهار کرد: مردم عمان، مهمان دوست و علاقه مند به توسعه همکاری با ایران هستند و رفتار، ویژگیها و خلقیات عمانیها قابل تمجید و مصاحبت و همکاری با آنها لذت بخش و امیدوار کننده است.

وی با بیان این که این کشور کوچک عربی که اقتصاد متکی به نفت دارد در صدد توسعه ظرفیتهای اقتصای خود و خروج از اقتصاد تک محصولی است تصریح کرد:  ایران به دلیل ظرفیتهای تولیدی خود که در سالهای پس از انقلاب در بخشهای مختلف صنعتی و کشاورزی ایجاد کرده است، می تواند شریک خوبی برای عمانی ها در ظرفیت سازی و تولید و گسترش علایق و همکاریها در همه زمینه ها باشد.

به گفته خسروتاج، نگاهی به فهرست شرکتها و پروژه های خدمات فنی و مهندسی ایران در عمان طی ١٠ سال گذشته، بیانگر مشارکت خوب ایران در اجرای پروژه های مرتبط با صنعت برق، تابلوهای برق، سیستمهای صنعت آب و فاضلاب، کمپرسورها، پانلهای الکتریکی، صنعت ساختمان، جاده، باند فرودگاه، خودرویی، خدمات مشاوره ای نیروگاه برق، بندرگاه، ماهیگیری، طراحی و ساخت نیروگاه گازی و پالایشگاهی و غیره است.

وی ادامه داد: چنانچه ارتباط منسجم و متکی بر تبادل اطلاعات در بخشهای شناسایی پروژه ها و تطبیق ظرفیت بنگاه های دوطرف برای اجرای این پروژه ها صورت گیرد می توان امیدوار بود که شاهد حضور بیشتر ایران در اجرای پروژه های مورد نظر عمان باشیم.

قائم مقام وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت در ادامه با اشاره به این که در مذاکرات با وزیر تجارت عمان مقرر و موافقت شد تا در بخش اطلاع رسانی از نیازها و پروژه ها، فرصتهای بیشتری را برای شرکتهای خصوصی فراهم آوریم افزود: عمان به بخش خصوصی و نقش آنها در توسعه روابط اقتصادی بسیار تاکید دارند و مانیز امیدواریم این فرصتها را بیشتر از گذشته برای بخش خصوصی ایران فراهم آوریم.

وی یادآور شد:‌ دراین سفر موافقت شدصندوق سرمایه گذاری عمان در یک سرمایه گذاری مشترک با ایران خودرو درباره مونتاژ و تولید قطعات، چند مدل خودرو سواری با ایران خودرو همکاری کند و در دیگر زمینه ها،‌ مذاکرات با شرکتهای ایرانی ادامه دارد.

خسروتاج اضافه کرد:‌ این موضوع بهانه ای شد تا در نشست مشترک با اعضای هیئت مدیره این صندوق که مسئولیتی مشابه صندوق توسعه ملی ایران دارند و از محل درصدی از درآمدهای نفتی عمان شکل گرفته اند به دیگر پروژه ها و زمینه های همکاری همچون محصولات کشاورزی عمان، توریسم مورد نظر کشور و در حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی و غیره بپردازیم.

به گفته قائم مقام وزیر صنعت،‌معدن و تجارت در امور تجارت، سرانجام توافق شد که کارگروهی متشکل از مسئولان این صندوق و طرفهای ایرانی، پروژه های قابل عرضه برای سرمایه گذاری در دو کشور را  ارائه کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ مقامهای این صندوق ظرف ١٠ روز آینده ( شاید هشتم فوریه) به ایران خواهند آمد که این فرصت مناسبی خواهد بود تا در جلسه ای با حضور علاقه مندان و صاحبنظران،‌ طرحهای مشترک سرمایه گذاری برای استفاده از ظرفیتهای مالی این صندوق به بحث و جمع بندی گذاشته شود.

خسروتاج در ادامه اظهار کرد: بنابراین محور دوم از تنوع بخشی پیوندهای اقتصادی با کشورهای همسایه در گرو توسعه سرمایه گذاریهای مشترک برای پایداری و رقابت بیشتر روابط در بلندمدت می باشد.

وی افزود: اکنون بخشی از امور اجرایی فعالیتهای عمرانی، فنی و مهندسی و خدماتی در عمان از سوی دیگر ملیتها همچون هندیها پاکستانیها، بنگلادشیها، فلیپینیها و لبنانی و مصری و غیره انجام می شود.

خسروتاج تصریح کرد:‌ از این رو عمان علاقه مند است تا از خدمات تخصصی ایران نیز به خوبی استفاده کنند و اکنون درباره خدمات پزشکی تخصصی همچون جراحی چشم، کلیه و پلاستیک تمایل دارند که ایران متخصص و با شهرت، در قالب برنامه های دوره ای در بیمارستانهای عمان خدمت نمایند و با شهرت و نام نیکی که از اجرای این گونه خدمات به وجود می‌آورند، زمینه ساز شکل دهی کلینیکهای تخصصی و بیمارستانی در عمان شوند.

وی افزود: اینگونه خدمات، به عنوان نمونه ،‌ فرصت  خوبی برای ارائه خدمات رسانی به مردم عمان  است  و چنانچه به ظرفیتها و توانایی های ایران توجه کنیم، در سایر بخشها نیز قابل توسعه است، توجه به اینگونه همکاریها در تعمیق یافتن روابط این دوکشورضروری است.

وی تاکید کرد: بنابراین توسعه ظرفیتهای نیروی انسانی با انجام کار و ارائه خدمات در عمان می تواند محور سوم از تنوع بخشی به پیوندهای اقتصادی ایران با کشور عمان باشد.

مهندس خسروتاج همچنین یادآور شد: راه اندازی خط کشتیرانی میان  دو کشور که در حال حاضر دو هفته یکبار در تردد است فرصت خوبی را برای شرکتهای دوطرف در تبادلات اقتصادی به وجود آورده است که در صورت توسعه همکاریها،‌ این ظرفیتها در بخش هوایی نیز توسعه یابد که می تواند لجستیک و خدمات مورد نیاز صادرات را پوشش دهد.

به گفته وی، ارائه خدمات اعتبار خریدار از سوی بانکهای ایران، پوشش خدمات صندوقهای ضمانت صادرات دوکشور، روابط کارگزاری میان بانکها، همکاری و توسعه اتاقهای دوکشور نیز همگی می تواند در تحکیم روابط دو کشور ایفای نقش کنند.

نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران با حضور بیش از ٤٠ شرکت ایرانی در محل نمایشگاه های بین المللی عمان در مسقط از ٦ تا ١٠ بهمن ماه در عمان برپا بود.

۱۱ بهمن ۱۳۹۴ ۱۱:۲۶
تعداد بازدید : ۴۲۰