مقام روس: منطقه قفقاز روسیه برای توسعه روابط با ایران آمادگی دارد

مقام روس: منطقه قفقاز روسیه برای توسعه روابط با ایران آمادگی دارد
مشاور وزیر امور قفقاز شمالی دولت روسیه اعلام کرد: منطقه قفقاز روسیه برای توسعه روباط و همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد.

«رضوان قاضی محمداف» امروز (یکشنبه) در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: ایران محصولات خوبی تولید می کند و علاقمند به همکاری با کشور دوست و همسایه روسیه هستیم.
مشاور وزیر امور قفقاز شمالی دولت روسیه خاطرنشان کرد: اشتراکات دینی و فرهنگی منطقه قفقاز و ایران هم عامل بسیار مهمی برای توسعه روابط و همکاری ها است.
وی با بیان این که در منطقه قفقاز روسیه شش جمهوری و یک استان وجود دارد، اظهار کرد: این منطقه که هفت درصد جمعیت روسیه را در خود جای داده است از نظر اقتصادی به سرعت در حال توسعه است. 
مشاور وزیر امور فقفاز شمالی دولت روسیه گفت: مسکو سعی می کند، سرمایه گذاری ها به این منطقه جذب شود و در زمان حاضر بخش های کشاورزی به ویژه کشت غلات در قفقاز توسعه می یابد. 
وی با بیان این که از علاقه تهران به تعامل با منطقه قفقاز روسیه اطلاع داریم، ادامه داد: ایران به غلات نیاز دارد و موارد دیگری هم هست که می تواند مورد توجه قرار گیرد. برای توسعه همکاری های با ایران می توان از توان منطقه ققفاز شمالی که در صنایع معادن توسعه یافته است هم بهره گرفت و از عرصه هایی مانند تولید مصالح ساختمانی و داروسازی استفاده کرد. 
قاضی محمداف گفت: منطقه قفقاز دارای استراحتگاه ها و مراکز پزشکی خوبی است و می توانیم در این عرصه ها و در حوزه گردشگری با ایران همکاری کنیم.
وی افزود: تولید محصولات ساختمانی، سوخت و انرژی از حوزه های دیگری است که منطقه قفقاز شمالی می تواند با ایران همکاری کند.
وی با بیان این که منطقه قفقاز روسیه دارای منابع انرژی است، از جذب سرمایه گذاری ایران در این حوزه ها و همکاری در بخش نفت استقبال کرد.
قاضی محمداف یاداور شد: روحیه ساکنان منطقه قفقاز به ایرانیان بسیار نزدیک است و با توجه به تحولات اخیر ژئوپلیتیکی می توان همکاری های گسترده ای را برقرار کرد و دولت روسیه از این همکاری های استقبال و حمایت می کند.
وی ادامه داد: در بخش های حمل و نقل و تجاری منطقه قفقاز ظرفیت های بزرگی دارد و علاوه بر ان مخاچ قلعه تنها بندر روسیه در دریای خزر که در طول سال یخ نمی زند، می تواند در توسعه روابط ایران و روسیه سهم مهمی داشته باشد.
مقام روس گفت: ایران می تواند محمولات از جمله غلات را از اوستیای شمالی و استاوروپول به مخاچ قلعه حمل و سپس با کشتی به بنادر خود منتقل کند و چنین مسیری مطمئن و نسبت به مسیرهای دیگر کم هزینه است.
قاضی محمداف با بیان این که ایران در بخش داروسازی پیشرفت های چشمگیری داشته است از همکاری منطقه قفقاز روسیه با کشورمان در حوزه داروسازی استقبال کرد.


۲۵ بهمن ۱۳۹۴ ۱۳:۳۹
تعداد بازدید : ۹۸۸