روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان
در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بورس در انتظار عرضه اولیه
دیروز شاخص کل بورس با افت ٢٣٦ واحدی (٣/ ٠ درصدی) در سطح ٧٧ هزار و ١٤٢ واحد متوقف شد. روز گذشته با انتظار برای عرضه اولیه سهام شرکت پتروشیمی فجر شاهد اصلاح قیمتی شاخص و خروج نقدینگی در انتظار برای این عرضه اولیه بودیم. از ابتدا دی با حذف ریسک سیستماتیک ناشی از تحریم‌ها رشد ٤/ ٢٥ درصدی شاخص رقم خورد. ورود سرمایه‌گذاری‌های خارجی، بازگشت بخشی از ظرفیت تولید و کاهش هزینه‌ها انتظارات نسبت به رشد سودآوری را تقویت کرده است. اما در نظر نگرفتن زمانبر بودن اثر رفع تحریم‌ها و قیمت‌های جهانی پایین کالاها نگرانی‌ها از عدم پایداری رشد را به وجود می‌آورد. یکی از راهکارهای حفظ نقدینگی در بازار گسترش عرضی بازار سهام عنوان می‌شود. به این ترتیب عرضه‌های اولیه می‌تواند جلوی رشدهای پرشتاب و دسته‌جمعی نمادها را بگیرد و نقدینگی را به‌صورت موثرتری هدایت کند. 

فشار مقطعی بر ارز
دیروز، هر دلار آمریکا با افت ٣٥ تومانی مواجه شد. گرچه در معاملات دوشنبه، با توقف فشار نرخ حواله‌ای درهم و همچنین رشد ارزش دلار در بازار جهانی، نرخ دلار تا نزدیکی ٣٥٠٠ تومان رشد داشت، اما تداوم انتظارات کاهشی در معاملات دیروز بار دیگر بر نرخ دلار فشار وارد کرد. در این شرایط، زمزمه‌هایی از تمایل دولت برای پایین ماندن نرخ‌ها، فشار بر ارز را نگه داشته است. ممکن است دولت دخالت مستقیمی در افت نرخ در بازار نداشته باشد، اما‌ فشار روانی ناشی از این موضوع بر نرخ‌ها مشاهده می‌شود. کارشناسان در ماه‌های گذشته بارها به ضرورت مطابقت نرخ ارز با واقعیت اقتصاد و همچنین زیان‌ فراوان نرخ پایین دلار برای اقتصاد کشور تاکید داشتند. بر این اساس، با رفع فشارهای روانی بر ارز، بازگشت نرخ به مدار صعودی دور از انتظار نیست. 


فشار ارز بر سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با افت ٦ هزار تومانی به قیمت ٩٨٠ هزار تومان معامله شد. افت نرخ دلار عامل فشار بر قیمت سکه بود. اونس نیز با نوساناتی همراه شد. با اینکه ساعت ١٦ اونس بالاتر از روز گذشته قرار گرفت، اما رشد بازارهای سهام در ابتدای معاملات اونس را به ٨/ ١٠٩٠ دلار رساند. در ادامه تداوم چشم‌انداز نگران‌کننده اقتصاد جهانی رشد اونس را به دنبال داشت. به نظر می‌رسد حمایت عوامل بنیادین چسبندگی سطح ١٢٠٠ دلاری را به وجود آورده است. خوش‌بینی‌ها نسبت به اونس حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) را اندکی تخلیه کرد. روز گذشته شاهد افت ٣٥ تومانی نرخ دلار بودیم. همچنان روند حرکت نرخ دلار مبهم است. اما غلبه دیدگاه‌های کاهشی نرخ دلار با فضای روانی حاکم بر این بازار می‌تواند عامل فشار بر سکه شود. 

حرکت اونس حول سطح ١٢٠٠ دلاری
دیروز ساعت ١٦، اونس طلا به قیمت ١٢١٢ دلار معامله ‌شد. هم‌اکنون شاهد چسبندگی سطح ١٢٠٠ دلاری برای اونس هستیم. به‌صورتی که تداوم رشد بازارهای سهام با تقویت ریسک‌پذیری، اونس را به سطح ٨/ ١٠٩١ دلار رساند. در ادامه اما بازگشت نفت و بازارهای سهام از اوج عامل حمایت از اونس شد. امری که حرکت مجدد اونس به بالای سطح ١٢٠٠ دلاری را رقم زد. با این حال، افزایش فاصله از سطح ١٢٠٠ دلاری نیز برای اونس دشوار بوده و عاملی فارغ از رقابت میان بازارها برای تغییر مسیر اونس نیاز است. تصویر اقتصاد جهانی چشم‌انداز تشدید سیاست‌های انبساطی بانک‌ها را می‌دهد. رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا اعلام کرد در صورت اثرگذاری این عوامل بر اقتصاد اروپا، برای اقدامات انبساطی «لحظه‌ای تردید نخواهد کرد». روند افزایش نرخ بهره فدرال رزرو نیز همچنان عامل بسیار مهمی برای اونس است. 

راهکار مقابله با نرخ سود بالای «تسه»ها
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند٩٢ (تسه٩٢١٢) با رشد١/ ٠ درصدی به قیمت ٨٩ هزار و ٥٧٨ تومان معامله شدند. همچنان رشد تقاضا از «تسه»ها حمایت می‌کند. با افزایش سقف وام به ٦٠ میلیون تومان، نرخ سود اسمی نیز به ١٨ درصد افزایش یافت. اما رابطه میان قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی را در سطح ٢٤ درصد قرار داده است. کارشناسان با توجه به روند کاهشی نرخ تورم، بر بالا بودن این نرخ سود تاکید دارند. اما تقویت قدرت خرید متقاضیان با افزایش سقف وام و ثبات نسبی قیمت مسکن همچنان وام کنونی را جذاب کرده است. به این ترتیب انتظار می‌رود تقویت سمت عرضه بتواند با تعدیل قیمت «تسه»ها، نرخ سود وام را کاهش دهد. یکی از راهکارها امکان ارائه وام از طریق اوراق تسهیلات مسکن از سوی سایر بانک‌ها به جز بانک مسکن است. 
توافق برای توقف رکوردزنی تولید
دیروز ساعت ١٦، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ٨/ ٢٩ دلار معامله ‌شد. روز گذشته عربستان سعودی، روسیه، ونزوئلا و قطر پشت درهای بسته‌، برای حفظ سطح تولیدات خود مشابه ماه ژانویه توافق کردند؛ امری که رشد مقطعی نفت را رقم زد. با این حال، تجربه تاریخی عدم پایبندی روسیه به تعهدات خود در توافق‌های پیشین و همچنین سطح بالای کنونی تولیدات این صادرکنندگان (عربستان ٢/ ١٠ میلیون بشکه در روز و روسیه بالاترین تولیدات از زمان شوروی)، اثرات این توافق را تعدیل کرد. بنابراین با تداوم فشار عوامل بنیادین، نگرانی‌ها از تکمیل ذخایر نفت و چشم‌انداز مبهم توافق غول‌های نفتی، قیمت نفت مجددا به زیر سطح ٣٠ دلاری بازگشت. طی هفته‌های اخیر، ریزش نفت آمریکا به زیر ٣٠ دلار یا بالای این سطح باعث چرخش قیمت‌ها شده که چسبندگی این سطح را نشان می‌دهد.
۲۸ بهمن ۱۳۹۴ ۱۱:۳۲
تعداد بازدید : ۱,۰۴۲