میانگین بهای نفت خام صادراتی ایران 2 دلار افزایش یافت

میانگین بهای نفت خام صادراتی ایران 2 دلار افزایش یافت
میانگین بهای نفت خام صادراتی ایران هفته گذشته دو دلار در هر بشکه افزایش یافت و بر اساس پیش‌بینی‌ها پایین بودن دمای هوا در مناطق شمالی آمریکا، و اروپا، تقاضای سوخت گرمایشی را در روزهای آتی افزایش خواهد داد.

 به دنبال اظهار نظرهای اخیر برخی وزیران نفت سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) مبنی بر عادلانه بودن قیمت‌های کنونی نفت‌خام و لزوم افزایش آن در سال آینده، تحلیلگران اعلام کردند قیمت‌های نفت‌خام در سال 2011 میلادی به بیش از100 دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت.

شاخص بازارهای سهام در هفته‌های اخیر به دلیل انتشار اطلاعات مثبت در مورد اقتصاد آمریکا، افزایش شاخص اعتماد مصرف‌کننده و افزایش هزینه‌های مصرفی برای پنجمین ماه پیاپی در ماه نوامبر از یک روند افزایشی برخوردار بوده که امید به بهبود تقاضای جهانی را افزایش داده است.

در همین حال در هفته گذشته نگرانی در باره وضعیت اقتصادی کشورهای منطقه یورو، از عوامل تضعیف‌کننده ارزش سهام در بازارهای جهانی بوده است.

با توجه به شکسته شدن سد قیمت 90 دلاری، برخی کارشناسان رسیدن به قیمت 94 دلار را در روزهای آتی پیش‌بینی کرده‌اند که می‌تواند پایان بخش امیدوارکننده‌ای برای بازار نفت به شمار رود.

افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی

بهای نفت‌خام در بازارهای جهانی هفته گذشته از تاریخ 29 آذر تا 3 دی (20 تا 24 دسامبر 2010) از یک روند افزایشی برخوردار بود.

به دنبال افزایش امیدواری‌ها به بهبود شرایط اقتصاد جهانی، انتشار آمار مثبت در مورد اقتصاد آمریکا مانند بهبود رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه چهارم سال 2010، افزایش شاخص اعتماد مصرف‌کننده در این کشور، کاهش بیکاری و افزایش هزینه‌های مصرفی برای پنجمین ماه پیاپی در ماه نوامبر 2010 در آمریکا، اختلال در فعالیت پالایشگاه‌ها و مشکل بارگیری محموله‌های سوخت در پایانه نیویورک، اظهارنظر وزرای نفت کشورهای الجزایر، لیبی و کویت مبنی بر عدم وجود نگرانی در باره قیمت‌های کنونی نفت‌خام و لزوم افزایش آن در دوره یاد شده بهای نفت خام در بازارهای جهانی افزایش یافت.

انفجار یکی از سه خط لوله نفتی متعلق به شرکت‌های شورون و آجیپ در منطقه نفتخیز دلتای نیجر، ادامه تنش‌ها در شبه جزیره کره، افزایش ارزش سهام در بازارهای جهانی، کاهش قابل توجه سطح ذخیره‌سازی‌های نفت‌خام آمریکا (معادل 3/5 میلیون بشکه) در هفته منتهی به 17 دسامبر 2010، همچنین کاهش شدید دمای هوا در اروپا و آمریکا و به تبع آن افزایش تقاضای سوخت گرمایشی در این مناطق، قیمت نفت‌خام WTI در بورس نایمکس (آتی‌های ماه اول)، از حدود 89 دلار و 37 سنت در هر بکشه در تاریخ 29 آذرماه تا بیش از 91 دلار و 51 سنت در هر بشکه در تاریخ 2 دی (23 دسامبر) افزایش یافت.

پیش‌بینی می‌شود در هفته پایانی سال 2010 دمای هوای مناطق شمالی آمریکا و اروپا همچنان پایین‌تر از سطح معمول بوده و این مساله تقاضای سوخت گرمایشی را در روزهای آتی افزایش خواهد داد.

همچنین به دنبال اظهارنظرهای اخیر برخی وزیران نفت سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) مبنی بر عادلانه بودن قیمت‌های کنونی نفت‌خام، عدم وجود نگرانی‌ها در این زمینه و لزوم افزایش آن در سال آینده، تحلیلگران اعلام کرده اند قیمت‌های نفت‌خام در سال 2011 به بیش از100 دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت.

افزایش شاخص بازارهای سهام

شاخص بازارهای سهام در هفته گذشته، به دلیل انتشار اطلاعات مثبت در مورد اقتصاد آمریکا مانند بهبود رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه چهارم سال 2010، افزایش شاخص اعتماد مصرف‌کننده در این کشور، کاهش بیکاری و افزایش هزینه‌های مصرفی برای پنجمین ماه پیاپی در ماه نوامبر 2010 در آمریکا، از روند افزایشی برخوردار بود.

در همین حال در هفته گذشته نگرانی در باره وضعیت اقتصادی کشورهای منطقه یورو، از عوامل تضعیف‌کننده ارزش سهام در بازارهای جهانی به شمار می‌رود.

ارزش یورو در مقابل دلار طی هفته گذشته، در پی تداوم بحران کسری بودجه اروپا و افزایش نگرانی‌ها درباره وضعیت اقتصادی کشورهای منطقه یورو، از یک روند نوسانی برخوردار بود.

تصویب کمک‌های مالی به ایرلند از سوی اتحادیه اروپا، تا حدودی باعث تضعیف ارزش یورو در مقابل دلار شده است، ولی کارشناسان معتقدند این روند تداوم نیافته و برنامه‌های انبساطی بانک مرکزی آمریکا باعث کاهش ارزش دلار خواهد شد.

به طور کلی ارزش دلار در مقابل یورو در ماه‌های اخیر در پی تصمیمات فدرال رزرو مبنی بر ارائه کمک‌های مالی برای بهبود اوضاع اقتصادی این کشور، از یک روند کاهشی برخوردار بوده است.

سیاست‌گذاران بانک مرکزی آمریکا اعلام کردند که آماده ارائه کمک‌های بیشتر برای بهبود اوضاع اقتصادی این کشور هستند، بنابراین در صورت اجرای برنامه‌های انبساطی بانک مرکزی آمریکا و تزریق پول به اقتصاد این کشور برای جلوگیری از بازگشت به رکود، ارزش دلار افت خواهد کرد.

افزایش میانگین هفتگی و ماهانه بهای نفت خام اوپک  

براساس آمار دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، قیمت سبد نفتی اوپک طی دوره 29 آذر تا 1 دی (20 تا 22 دسامبر 2010)، ازحدود 88 دلار و 59 سنت به 90 دلار و 2 دلار در هر بشکه افزایش یافت.

میانگین هفتگی بهای سبد نفتی اوپک در هفته منتهی به 22 دسامبر 2010، با 1 دلار افزایش نسبت به هفته پیش از آن به هر بشکه 89 دلار و 38 سنت رسیده است.

میانگین هفتگی بهای سبد نفتی اوپک در هفته منتهی به 17 دسامبر 2010 معادل 88 دلار و 38 سنت بود.

همچنین میانگین ماهانه بهای سبد نفتی اوپک طی ماه دسامبر ( تا 22 دسامبر 2010 )، با 5 دلار و 7 سنت افزایش نسبت به میانگین ماه نوامبر 2010 به هر بشکه 87 دلار و 90 سنت رسیده است. میانگین بهای سبد نفتی اوپک در ماه نوامبر 2010 معادل 82 دلار و 83 سنت در هر بشکه بود.

افزایش میانگین بهای نفت خام صادراتی ایران

میانگین بهای هر بشکه نفت‌خام صادراتی ایران با 2 دلار افزایش نسبت به هفته قبل (13 دسامبر 2010)، در روز 22 دسامبر 2010 به بشکه ای 89 دلار و 93 سنت رسیده است.

براساس آمارهای امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، میانگین وزنی بهای هر بشکه نفت‌خام سبک ایران به مقصدهای مختلف روز چهارشنبه (22 دسامبر 2010) 91 دلار و 9 سنت بود و همین رقم برای نفت‌خام سنگین در سطح 89 دلار و 26 سنت قرار داشت.

پیش‌بینی قیمت

با توجه به اینکه نفت‌خام WTI سطح 90 دلاری را شکسته بود در هفته گذشته توانست در پی کاهش قابل توجه در ذخیره‌‌های نفت‌خام آمریکا بار دیگر از این سطح گذشته و در بالاتر از آن به ثبات برسد، به طوری‌که برخی از کارشناسان رسیدن به 94 دلار را طی روزهای آتی پیش‌بینی کرده‌اند.

در هفته گذشته سطح حمایت 87 دلاری مانع کاهش بیشتر قیمت شد و در مسیر افزایشی بعد از عبور از رکورد قبلی به سطح مقاومت 91 دلار و 5 سنت در هر بشکه رسید.

در هفته گذشته اکثر آمار منتشر شده در مورد اقتصاد آمریکا خوش بینانه بود، گرچه هنوز کارشناسان اعتقاد دارند شرایط بنیادی کشور مناسب نیست و ریسک‌های احتمالی وجود دارد، شاخص‌های اعتماد و احساس مصرف‌کننده هر دو افزایش داشتند و تعداد متقاضیان کار نیز در حد انتظار بود. البته آمار در بخش مسکن کمی نامناسب بود.

در کشورهای اروپایی هنوز ریسک اقتصادی مربوط به کشورهای ضعیف‌تر وجود دارد و شرایط نسبت به آمریکا وخیم است.

کاهش بیش از حد یورو در مقابل دلار موجب شده است که برخی از بانک‌ها دست به خرید یورو در این سطح بزنند که موجب تقویت یورو شد، ولی عملا شرایط اقتصادی به نفع دلار است. کاهش زیاد در ذخیره‌سازی‌های نفت‌خام در دو هفته گذشته موجب شده است فشار افزایشی خوبی بر قیمت نفت وارد آید که این موضوع می‌تواند نشان از افزایش مصرف و احتمال ادامه افزایش باشد.

در هفته جاری هنوز قیمت نفت تحت فشار افزایشی قرار دارد و از طرف دیگر قیمت در ماه دسامبر بسته خواهد شد، دامنه اولیه نوسانی بین 90 تا 91.5 دلار خواهد بود، در صورت کاهش از سطح 90 دلار سطح حمایت بعدی 87 دلار خواهد بود.

۹ دی ۱۳۸۹ ۰۱:۴۰
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۷۲۷