نحوه تامین منابع مالی صنعت نفت در بالادست تشریح شد

تداوم اجرای طرح‌های توسعه‌ای با نفت ١٨ دلاری

معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی شرکت ملی نفت ایران، برنامه‌های این شرکت را به منظور تامین منابع مالی در حوزه بالادست تشریح کرد و گفت: با نفت ١٨ دلاری نیز اجرای طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت تداوم می‌یابد. به گزارش شانا، علی کاردر صبح دیروز در سمینار تخصصی راهبردهای تامین مالی در حوزه انرژی به ١٠٠ میلیارد دلار منابع مالی مورد نیاز در بخش بالادست و ٨٠ میلیارد دلار در بخش پایین‌دست در برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه نقش اساسی در تامین مالی پروژه‌ها ایفا کند. 

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته حدود ٧٠ تا ٧٥ میلیارد دلار در بخش نفت سرمایه‌گذاری شده است، ادامه داد: سرمایه‌گذاری ١٠٠ میلیارد دلاری در این بخش با توجه به هدف تحقق رشد اقتصادی 8درصدی کشور منطقی است و پارامترهای توسعه نیز هم‌اکنون فراهم است.

48357355484845754585456894689222222222222222

کاردر درباره برنامه شرکت ملی نفت ایران به منظور تامین ١٠٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مورد نیاز صنعت نفت در برنامه ششم گفت: ١٤ میلیارد دلار از این رقم، از محل منابع صندوق توسعه ملی، ١٠ میلیارد دلار از محل قراردادهای EPCF، 8میلیارد دلار از محل بازار سرمایه، ١٢ میلیارد دلار با استفاده از تسهیلات، ٢٥ میلیارد دلار در قالب قراردادهای IPC و ٣١ میلیارد دلار نیز از محل منابع این شرکت تامین می‌شود.

معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی شرکت ملی نفت ایران، تامین مالی‌های برنامه‌ریزی شده در برنامه ششم توسعه کشور را پلی برای ورود به برنامه هفتم دانست. وی با اشاره به اینکه ایران مقام سوم هزینه‌های اجرای پروژه‌ها را در حوزه بالادست دارد، افزود: با کاهش قیمت نفت خام به ٢٠ تا ٢٥ دلار و حتی ١٨ دلار نیز طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت ادامه می‌یابد، اما برای تحرک در اقتصاد کشور به درآمدهای بیشتری نیاز داریم.

کاردر درباره تامین مالی پروژه‌های بخش بالادست و پایین‌دست شرکت ملی نفت ایران گفت: در دوران قبل از تحریم، مدل‌های تامین مالی پروژه‌ها کوتاه‌مدت و محرمانه بودند و پس از آن به تدریج به سمت مدل‌های مالی بیع متقابل حرکت کردیم. وی با اشاره به اینکه حدود ٢٠ میلیارد دلار از طریق بیع متقابل تامین مالی شده است، افزود: با احتساب بازگشت منابع، بهره مالی، سود و دستمزد پیمانکاران حدود ٣٠ میلیارد دلار با این مکانیزم تامین مالی صورت گرفته است.

به گفته معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران، تاکنون در حوزه‌های پتروشیمی و نفت همه مدل‌های تامین مالی به‌صورت structure finance بودند و امیدوارم به سمت project finance حرکت کنیم.

سرمایه‌گذاری ١٦ تریلیون دلاری جهان در بخش نفت

کاردر با بیان اینکه میزان سرمایه‌گذاری دنیا در حوزه انرژی در حال افزایش است، اظهار کرد: براساس گزارش IEA، ٧٠ درصد جمعیت جهانی تا سال ٢٠٣٥ به سمت شهرنشینی حرکت می‌کند در نتیجه مصرف انرژی نیز رو به افزایش است. معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: براساس پیش‌بینی‌های IEA تا ١٠ سال آینده ١٦ تریلیون دلار در بخش بالادست و پایین‌دست نفت سرمایه‌گذاری می‌شود.

کاردر با اشاره به اینکه با ارتقای فناوری و استفاده از روش‌های EOR و IOR در حوزه نفت می‌توان تولید هیدروکربورهای مایع را تا حدود ٦ میلیون بشکه افزایش داد، گفت: با استفاده از روش‌های ازدیاد برداشت و افزایش سطح تولید، باید مانع از دست رفتن بازارهای اصلی صادراتی نفت خام کشور شویم.

وی با اشاره به اینکه باید از مکانیزم‌های EPCF & EPDF، EPC، اوراق مشارکت، ECA و ابزارهای مالی و مدل جدید قراردادهای نفتی (IPC) در حوزه بالادست استفاده کرد، گفت: قراردادهای IPC مدل پیشرفته بیع متقابل است که غیر‌از هدف تامین منابع مالی، انتقال فناوری به منظور افزایش ضریب برداشت از میدان‌های نفتی ایران، همچنین به دست آوردن بازار جهانی را نیز به دنبال دارد.

کاردر با بیان اینکه سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در مدل جدید قراردادهای نفتی ملزم به داشتن شریک ایرانی است، اظهار کرد: اگر در مدل‌های جدید قراردادهای نفتی، شرکت‌های E&P و IOC بین‌المللی حضور داشته باشند، ایران برای طولانی‌مدت بازارهای هدف را در دست خواهد گرفت. معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه فضای سرمایه‌گذاری در بخش پایین دست بسیار آماده است، تصریح کرد: تامین مالی پروژه‌های بخش پایین دست و توسعه آنها نیز باید از سوی شرکت‌های خصوصی صورت گیرد.

۱۲ اسفند ۱۳۹۴ ۰۹:۵۵
تعداد بازدید : ۱,۰۵۲