افت جهانی قیمت خوارک پتروشیمی ها

افت جهانی قیمت خوارک پتروشیمی ها

به گزارش نیپنا به نقل از پایگاه اینترنتی europeanplasticsnews ، کارشناسان می گویند: افت بهای جهانی نفت خام در ماه فوریه، خریداران اروپایی را قادر ساخته است تا برای خرید خوراک مورد نیاز خود پیشنهادهایی به مراتب پایین تر ارائه دهند.

در ماه ژانویه امسال قیمت مونومر اتیلن مورد نیاز برای تولید پلی اتیلن سبک خطی ( LLDPE ) و پلی اتیلن سبک  LDPE 27.5 )یورو برای هر تن کاهش یافت. این در حالیست که بهای پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سبک به ترتیب افت 50 و 60 یورویی را به ازای هر تن تجربه کرد.

افت بیشتر قیمت پلی اتیلن سبک عمدتا به افزایش عرضه این محصول در بازارهای داخلی و افزایش واردات به اروپا به دلیل قیمت نسبتا بالای آن در این منطقه برمی گردد.

در نیمه اول ژانویه تقاضا برای پلی اتیلن سنگین ( HDPE ) در شرایط مطلوبی قرار داشت و قیمت های پیشنهادی همراستا با افت 27.5 یورویی بهای مونومر اتیلن کاهش یافت. اما با افت بیشتر قیمت نفت خام و نفتا، تقاضا برای این محصول به میزان قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار گرفت و عرضه کنندگان وادار به ارائه قیمت های پیشنهادی بسیار پایین تری شدند. پلی اتیلن سنگین گرید فیلم دمشی  Blown Film 55 )یورو و گریدهای قالب دمشی ( blow moulding ) و قالب تزریقی injection moulding 35 )یورو به ازای هر تن کاهش یافتند. در ماه فوریه بهای پلی اتیلن سنگین اندکی کمتری از کاهش 70 یورویی قیمت قراردادهای آتی اتیلن افت پیدا کرد.

در اوایل ماه ژانویه، تولیدکنندگان پلی پروپیلن تلاش داشتند تا تخفیف های پیشنهادی خود را در سطح کاهش 50 یورویی بهای مونومر پروپیلن به ازای هر تن حفظ کنند. با این حال سقوط قیمت نفت خام و دیگر محصولات پتروشیمی سبب شد تا خریداران با احتیاط بیشتری اقدام به خرید کنند. از طرفی تولیدکنندگان مجبور به کاهش بیشتر قیمت های پیشنهادی خود شدند. کوپلیمر گرید تزریقی تنها 45 یورو به ازای هر تن کاهش یافت.

اما در ماه فوریه و به دنبال افت 60 یورویی قیمت قراردادهای پروپیلن، بهای کلیه گریدهای پلی پروپیلن نیز کمی کمتر از 60 یورو کاهش یافت.

همچنین در پی افت قیمت قراردادهای پاراکسیلن و مونواتیلن گلایکول ( MEG ) که مهمترین خوراک اولیه تولید پلی اتیلن ترفتالات هستند؛ بهای گرید بطری این محصول کاهش یافت.

پلی استایرن تنها محصولی بود که علی رغم کاهش 20 یورویی مونومر استایرن ( SM )، در ماه ژانویه با افزایش 20 یورویی همراه بود.

۱۶ اسفند ۱۳۹۴ ۱۵:۰۰
تعداد بازدید : ۴۵۶