پیش بینی تولید روزانه 900 میلیون متر مکعب گاز در کشور، تا پایان برنامه پنجم توسعه

پیش بینی تولید روزانه 900 میلیون متر مکعب گاز در کشور، تا پایان برنامه پنجم توسعه
مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران گفت: پیش بینی می شود ایران در برنامه پنجم توسعه به توان تولید حدود روزانه 900 میلیون متر مکعب و در انتهای سال 1404 به توان تولید حدود یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب در روز برسد.
روابط عمومی شرکت ملی گاز،  اصغر سهیلی پور با اعلام این خبر گفت: با توجه به توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی و همچنین سایر میادین گازی مانند پارس شمالی، گلشن، فردوسی، فروز، توس و ... طی سالهای باقیمانده از سند چشم انداز و پیش بینی افزایش حجم تولید گاز در کشور، شرکت ملی گاز ایران به منظور افزایش سهم ایران در زمینه تجارت حهانی گاز اقدام به انعقاد قراردادها و تفاهم نامه هایی با کشورهای مختلف نموده است.

سهیلی پور با اشاره به اینکه طبق سند چشم انداز، ایران باید 8 تا 10 درصد تجارت جهانی گاز مشتمل بر صادرات، واردات، سوآپ و ترانزیت گاز را در اختیار داشته باشد، افزود: شرکت ملی گاز ایران به منظور دستیابی به این هدف اقدام به انعقاد قراردادها و تفاهم نامه هایی نموده است که از جمله آنها می توان به قرارداد صادرات گاز از طریق ادامه خط ششم سراسری از دهگلان تا مرز بازرگان و ایجاد زیرساخت لازم جهت صادرات 50 الی 60 میلیون متر مکعب در روز به اروپا از طریق ترکیه اشاره نمود.

وی ادامه داد: قرارداد صادرات گاز به پاکستان از طریق احداث ادامه خط هفتم سراسری از ایرانشهر تا مرز پاکستان به میزان 5/21 میلیون متر مکعب در روز نیز از دیگر قراردادهایی است که به منظور افزایش سهم ایران در زمینه تجارت جهانی گاز منعقد گردیده است.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه هم اکنون به 59 درصد از اهداف تعیین شده در زمینه صادرات و واردات گاز دست یافته ایم، افزود: با توجه به انعقاد قراردادهای صادرات به پاکستان، ترکیه و همچنین مذاکرات صورت گرفته جهت صادرات به برخی کشورهای اروپایی و عربی، امید است طی برنامه های آتی به اهداف صادراتی افق چشم انداز دست یابیم.

سهیلی پور ادامه داد: در خصوص واردات نیز به 78 درصد هدف تعیین شده دست یافته ایم، که با توجه به انعقاد قرارداد افزایش واردات از ترکمنستان، این شاخص نیز در آینده وضعیت مطلوب تری پیدا خواهد کرد.
انتهای پیام

۹ دی ۱۳۸۹ ۱۰:۵۵
نفت نیوز |
تعداد بازدید : ۱,۶۵۴