مذاکرات شرکت ملی نفت آذربایجان با ایران و روسیه

روناگ عبدال... اف، مدیرعامل شرکت ملی نفت آذربایجان در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این شرکت قصد دارد مقادیری گاز طبیعی از شرکت گازپروم روسیه خریداری کند. در این رابطه و طبق گزارشات منتشر شده، آذربایجان قصد دارد سالانه 3 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از روسیه خریداری کند. مدیرعامل شرکت ملی نفت آذربایجان در این زمینه اظهار داشت: «ما قصد داریم به میزان قابل توجهی گاز از روسیه خریداری کنیم و به این منظور پیشنهاد خود را به شرکت گازپروم ارسال کرده و منتظر پاسخ طرف روس هستیم.» 

363473473426246236246247342347246242224

اقدام اخیر آذربایجان براي خرید گاز از روسیه در شرایطی اتفاق می‌افتد که کارشناسان معتقدند واردات گاز از روسیه و ذخیره‌سازی آن در مخزن « Azeri-Chirag-Guneshli » امکان تامین انرژی مورد نیاز باکو و همچنین حفظ حجم نفت خام تولیدی این کشور را می‌دهد. این در حالی است که شرکت ملی نفت آذربایجان ظرفیت مخازن زیرزمینی ذخیره‌سازی گاز خود را توسعه داده و حجم نهایی آن را به 5 میلیارد مترمکعب رسانده است. به گفته «عبدال... اف» این کشور قصد دارد مخازن ذخیره‌سازی مذکور را با استفاده از حداکثر ظرفیت‌شان به بوته آزمایش بگذارد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت آذربایجان که به اختصار به آن «SOCAR » گفته می‌شود، روس‌ها تنها منبع تامین انرژی آذری‌ها نبوده و آنها در حال حاضر مشغول مذاکره با ایران هستند. گفتنی است در این بین مذاکرات با ایران حول محور تبادل انرژی با خدمات بوده و جمهوری آذربایجان قصد دارد با واردات گاز طبیعی ایران در فصل تابستان یعنی زمانی که ایران دارای گاز مازاد است، حجم گاز وارداتی مذکور را در فصل زمستان و هنگام کمبود گاز طبیعی در ایران، به مناطق شمالی این کشور صادر کند. در همین چارچوب گروه‌های فنی و تخصصی از دو کشور مشغول مذاکره بر سر چگونگی انجام این کار و فراهم کردن مقدمات آن هستند.

لازم به ذکر است که شرکت «SOCAR» دارای دو مخزن زیرزمینی ذخیره گاز در مناطق «قره داق» و «کالماز» بوده و قصد دارد گاز وارداتی از ایران و روسیه را در این دو مخزن ذخیره کند. مدیراجرایی شرکت ملی نفت آذربایجان نیز طی سخنانی اعلام کرد: «کاهش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی، سوزاندن نفت برای گرمایش و تولید برق را به لحاظ اقتصادی توجیه‌‌پذیر ساخته است.» وی ادامه داد: «به‌همین منظور ما تصمیم گرفتیم پروژه‌ها و تجهیزات خود را با فضای فعلی بازار نفت و نفت ارزان قیمت مطابقت داده و بیش از پیش از این سوخت ارزان قیمت استفاده کنیم.»

از سوی دیگر ویکتور زوبکف مدیرعامل شرکت گازپروم روسیه که برای شرکت در یک همایش بین‌المللی به باکو سفر کرده بود به خبرنگاران گفت که روسیه جمهوری آذربایجان را به‌عنوان رقیب خود در بازار انرژی اروپا محسوب نمی‌کند. وی که با یک نشریه محلی مذاکره می‌کرد، اظهار داشت: «باکو مدت زیادی است که از ما گاز می‌خرد و در حال حاضر براساس قرارداد گازپروم با SOCAR روسیه تا سال 2025 میلادی سالانه 2 میلیارد مترمکعب گاز به آذربایجان صادر خواهد کرد.»

لازم به ذکر است که جمهوری آذربایجان در سال 2007 میلادی خرید گاز از روسیه را متوقف کرد و سپس در سال 2010 اقدام به صادرات گاز به این کشور کرد. با این وجود صادرات گاز به روسیه در سال 2014 متوقف شد و باکو مجددا اقدام به خرید گاز طبیعی از مسکو کرد.

* منبع: مجله گاز طبیعی اروپا

۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ۰۹:۵۶
تعداد بازدید : ۵۷۹