سنگینی بار اقتصاد بر شانه های نحیف تولید

سنگینی بار اقتصاد بر شانه های نحیف تولید
مهم‌ترین رکن اقتصاد مقاومتی یعنی تولید داخلی در شرایط سخت اقتصادی بیشترین آسیب را دید.
یه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شرایط اقتصاد کشور همیشه تحت تأثیر عوامل درونی و بیرونی متعددی بوده است. افزایش نقدینگی، حذف تدریجی یارانه‌ها، کاهش تولید داخلی ازجمله عوامل درونی و در مقابل افزایش و کاهش بی‌سابقه قیمت نفت، تحریم‌های بین‌المللی و تحولات سیاسی در منطقه ازجمله عوامل بیرونی تأثیرگذار بر اقتصاد کشور طی سال‌های اخیر بوده است.

واحدهای تولیدی نیز به عنوان یکی از بخش های تاثیر گذار بر رونق اقتصادی کشور تحت تاثیر عوامل درونی و بیرونی طی این سالها گردش مالی خوبی نداشتند و همین امر موجب شد سپرده‌گذاری در بانک، خرید و فروش ارز و طلا جای سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی را بگیرد و سرمایه ها به سمت بازارهای فرعی حرکت کند.

هرچند تصمیم‌هایی که در زمان‌ کمبود منابع توسط دولت گرفته شد، نسبت به تصمیم‌های گرفته‌شده در زمانی که فروش نفت وضعیت مناسب‌تری داشت، بهتر بوده است؛ اما در این شرایط معیشت مردم و البته مهم‌ترین رکن اقتصاد مقاومتی یعنی تولید داخلی چندان تغییر محسوسی نکرده است.

* شرایط محیط داخلی ایران باید در رأس قرار بگیرد

محمد خوش‌چهره کارشناس مسائل اقتصادی پیرامون تصمیمات گذشته در حوزه اقتصادی و اثر آن بر تولید داخلی گفت: تورم، رکود، سرمایه‌گذاری و گستردگی خط فقر، واقعیت اقتصاد ایران است. 
وی افزود: کاهش ظرفیت تولید ملی که از تصمیمات غلط وتحت تاثیر عوامل درون‌زا و برون‌زا نشات گرفته است باید  آسیب‌شناسی شود.

خوش چهره گفت: اگر این موضوع به معاش ربط پیدا می‌کند، باید طی یک هدف استراتژیک که همه دولت‌ها دارند یعنی این‌که چقدر توانسته افزایش سطح رفاه و بهبود عمومی سطح زندگی را بهبود بخشد، بررسی شود.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: اگر می‌گویند راه‌حل مشکلات برون‌زا است، قطعاً این‌یک خطای استراتژیک محسوب می‌شود، چرا که ما ظرفیت‌هایی در داخل داریم که بالقوه است. شرایط محیط داخلی ایران باید در رأس قرار بگیرد و با توجه به اینکه کارخانه‌های داخلی زیر ۳۰ درصد تولید می‌کنند می‌توان با رفع موانع تولید، اشتغال‌زایی را بالا برد.

*افزایش رکود اقتصادی و تصمیم دولت برای افزایش درآمدهای مالیاتی

فرشاد مؤمنی کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره تأکید دولت به افزایش درآمدهای مالیاتی و در نتیجه فشار بر تولید داخلی گفت: هزینه‌های عمومی دولت به شکل غیرعادی افزایش پیداکرده، به همین خاطر انتظار این موضوع می‌رود که دولت با کاهش درآمدهای نفتی تغییری در ساختار هزینه‌ها خود اعمال کند.

وی افزود: در حال حاضر کشور با یک رکود بی‌سابقه روبرو است، بنابراین لازم است که فشار از روی تولیدکننده برداشته شود اما با عمیق‌تر شدن رکود دولت به دنبال افزایش درآمدهای مالیاتی و نرخ مالیاتی پیش‌بینی‌شده است. 

فرشاد مؤمنی در پایان گفت: باوجود اینکه کشور در شرایط سخت قرار دارد اما واردات همچنان افزایش پیدا می‌کندو چنین موضوعی در ساختار هزینه‌های دولت نیز مطرح است.

*جذب بی‌برنامه سرمایه‌گذاری خارجی شوک جدید به تولید داخلی

هادی زنوزی کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص شرایط جدید پس از برجام و امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی گفت: دولت بدهی‌های زیادی دارد که تحقق اهداف بهبود اقتصادی را کمی سخت می‌کند. این مشکل نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است و در صورتی که در جذب سرمایه خارجی حساب شده عمل نشود، ممکن است اقتصاد داخلی را در معرض شوکی جدید قرار دهد.

به گفته زنوری: نگرانی دیگر از جذب سرمایه زیاد خارجی، کاهش توان رقابت تولید داخلی با اقتصاد جهانی است به طوری که با افزایش ورودی ارز، با مازاد ارز روبه‌رو می‌شویم و نرخ آن کاهش خواهد یافت که یک ضرر بزرگ برای تولیدات داخلی که قصد صادرات دارند، محسوب می‌شود.

وی در پایان گفت: دولت باید موانع رشد پایدار اقتصادی را برطرف کند و تصمیم‌ها به گونه‌ای نباشد که هدف فقط دستیابی به رشد ۸ درصد در نظر گرفته شد.

اما در این میان آنچه که با اهمیت جلوه می کند آن است که دولت برای تحقق اهدافش نباید تولید را به عنوان مهم‌ترین رکن اقتصاد مقاومتی را نادیده بگیرد.
۱۴ فروردین ۱۳۹۵ ۰۹:۲۷
تعداد بازدید : ۴۷۸