برنامه منطقه آزاد قشم برای تولید روزانه ١٧٠ هزار بشکه نفت سنگین

برنامه منطقه آزاد قشم برای تولید روزانه ١٧٠ هزار بشکه نفت سنگین
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: تولید روزانه ١٧٠ هزار بشکه نفت خام سنگین در دستور کار این سازمان قرار دارد و این مقدار افزون بر استخراج ١٢٥ هزار بشکه نفت در قالب چهار طرح نفتی دیگر این جزیره است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، حمیدرضا مومنی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، شامگاه سه‌شنبه (١٧ فروردین ماه) در نشست تبیین و تشریح برنامه ها و سیاستهای اجرایی سازمان منطقه آزاد قشم در سال ٩٥، گفت: در حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی این سازمان تعین تکلیف شده است و روزانه حداقل ٣٥ میلیون مترمکعب و حداکثر ٦٠ میلیون مترمکعب گاز برای دستیابی به اهداف تعریف شده در زمینه استخراج نفت و تولید محصولات پتروشیمی به این جزیره اختصاص می‌یابد.

وی افزود: هم اکنون تولید هشت میلیون تن محصولات پایین دستی پتروشیمی در دستور کار سازمان منطقه آزاد قشم قرار دارد و ٥٠ درصد طرح ذخیره سازی یکصد میلیون بشکه نفت قطعی شده است.

مومنی تصریح کرد: در حوزه بانکرینگ نیز برای افزایش ٥٠٠ تا ٧٠٠ هزار تنی برنامه‌ریزی شده است که در سه ماه نخست امسال ٥٠ هزار تن آن به بهره‌برداری می‌رسد و امکان توسعه این طرح با جذب سرمایه گذار داخلی نیز وجود دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بسترسازی برای ایجاد بازارهای مالی بویژه با نامورای ژاپن و چند کشور عربی را از دیگر دستاوردهای این سازمان در سال ٩٤ اعلام و گفت: این کشورها برای ایجاد شعبه بانکی در منطقه آزاد قشم اظهار تمایل کرده‌اند و مذاکرات اولیه نیز با بانک مرکزی انجام شده است.

وی عنوان کرد: تولید یک هزار مگاوات برق در دستور کار این سازمان قرار دارد که از این میزان تولید، ٧٠ مگاوات عملیاتی شده است و طرح تولید ٢٣٠ هزار مگاوات دیگر نیز در نیمه نخست امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

مومنی افزود: توافقهای خوبی با وزارت نیرو داشته‌ایم تا اجازه دهد در حوزه اجرایی ماده ١١٢ قانون برنامه پنجم، منطقه آزاد قشم در حوزه آب و برق تصمیم‌گیری کند، این توافق در سه مرحله اجرایی می‌شود و پس از آن می‌توانیم مازاد تولید برق خود را به سرزمین اصلی بفروشیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: در کنار تولید یک هزار مگاوات برق، ٢٠٠ هزار متر مکعب نیز آب تولید می‌شود و از این محل می‌توانیم آبرسانی در حوزه بانکرینگ را تامین کنیم.

۱۸ فروردین ۱۳۹۵ ۱۰:۱۷
تعداد بازدید : ۴۹۰