روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان
در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
بورس در گیرودار عوامل متضاد 
دیروز، شاخص کل بورس با رشد ٩٣ واحدی (١٢/ ٠ درصدی) همراه شد. اخبار مثبت گروه خودرویی، بازگشت صف‌های خرید در نمادهای بزرگ این صنعت از جمله «خودرو» و «خساپا» را رقم زد. با این وجود، توقف روند صعودی قیمت جهانی کالاها با بازتاب بر صنایع کالایی، عامل فشار بر شاخص کل شد. بنابراین رشد نمادهای خودرویی و حمایت حقوقی‌ها از نماد «همراه» برآیند مثبت شاخص را رقم زد. خوش‌بینی‌های کنونی در کنار انتظارات کاهش نرخ سود بانکی، سهامداران را به کسب سود در بورس ترغیب کرده است؛ این امر فعالیت معامله‌گران در نمادهای کوچک تر را تشدید کرده است؛ به‌صورتی که شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) رشد ٨/ ٠ درصدی (بیشتر از شاخص کل) را ثبت کرد. در کوتاه مدت روند قیمت جهانی کالاها، نتایج مجامع شرکت‌ها و اخبار اقتصادی مرتبط با لغو تحریم‌ها می‌توانند بر روند شاخص تاثیرگذار باشند.

بازار ارز
صعود دلار با سه اهرم 
دیروز هر دلار آمریکا با رشد ٢٧ تومانی به نرخ ٣٤٩٧ تومان معامله شد. رشد نرخ درهم و کم شدن حضور صرافی بانک‌ها در سمت عرضه عوامل حمایت از نرخ دلار بودند. با توجه به نرخ برابری دلار و درهم در بازار داخلی، رشد نرخ درهم، نرخ دلار را با افزایش همراه می‌کند. روزهای گذشته، تقویت سمت عرضه از سوی صرافی بانک ها، نرخ دلار را پایین تر از سطح روانی ٣٥٠٠ تومانی قرار داد. اما کمرنگ شدن حضور این صرافی‌ها عامل دیگر حمایت از نرخ دلار شد. عوامل بنیادین نیز همچنان از نرخ دلار حمایت می‌کنند. عدم کاهش ارزش ریال متناسب با تقویت ارزش دلار در سطح بین‌المللی، عامل حمایت از نرخ دلار است. این امر انتظارات افزایشی را در معامله‌گران فردایی تقویت کرده است. بنابراین افزایش اختلاف میان نرخ معاملات فردایی و نقدی دلار از نرخ دلار حمایت کرد. 

بازار سکه
شارژ دوجانبه بازار سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ١٢ هزار تومانی همراه شد. رشد بازارهای اثرگذار قیمت سکه را با خود همراه کرد. روز گذشته اونس طلای جهانی با تشدید تقاضای محافظه کارانه صعودی شد. اما همچنان چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا (عامل فشار بر اونس با تقویت شاخص دلار) رشد اونس را محدود کرده است. همچنین حمایت عوامل بنیادین از نرخ دلار و کمرنگ شدن حضور صرافی بانک‌ها در سمت عرضه عامل حمایت از نرخ دلار بود. علاوه بر این، رشد تقاضای آربیتراژی با افزایش نرخ درهم، نرخ دلار را به مرز روانی ٣٥٠٠تومانی نزدیک کرد. خوش‌بینی‌ها به حمایت بازارهای اثرگذار، حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) را همچنان مثبت نگه داشت. اما با کاهش انتظارات برای رشد شدید اونس، رشد سکه همگام با رشد عوامل صورت نگرفت و حباب سکه اندکی تخلیه شد. 

بازار طلای جهانی
رشد اونس با تشدید ریسک‌گریزی
دیروز ساعت ١٦، هر اونس طلای جهانی به قیمت ١٢٣٢ دلار معامله ‌شد. رشد تقاضای محافظه کارانه عامل حمایت از اونس است. افت بازارهای سهام با تداوم روند نزولی قیمت نفت برای سومین روز متوالی و آمارهای نامناسب اقتصادی آلمان (رسیدن سفارش‌های کارخانه‌ای به کمترین سطح در ٦ ماه گذشته) حرکت معامله‌گران به سمت دارایی‌های کم ریسک تر را رقم زد؛ روز گذشته بازار سهام اروپا به کمترین میزان در ٥هفته گذشته رسید. تقویت ریسک گریزی معامله‌گران، ین (ارز امن) را به بالاترین میزان در ١٧ ماه گذشته رساند. با وجود حمایت تقاضای محافظه‌کارانه از اونس، اما چشم انداز افزایش نرخ بهره آمریکا رشد اونس را محدود کرده است. همچنان آمارهای اقتصادی آمریکا از جمله شاخص خرید مدیران و اظهارات جنت یلن در کنار انتشار نشست صورتجلسه فدرال رزرو می‌تواند تصویر روشن تری از روند افزایش نرخ بهره آمریکا بدهد. 

بازار اوراق مسکن
تقویت تقاضا با وام جدید 
روز گذشته اوراق تسهیلات مسکن اسفند٩٣ (تسه٩٣١٢) با رشد ٧/ ١ درصدی به قیمت ٧٨ هزار و ٥٢٥ تومان معامله شدند. افزایش سقف وام تا ١٠٠ میلیون تومان از طریق اوراق رشد تقاضای «تسه»ها را به همراه داشته است. این وام به اوراق جدید تعلق می‌گیرد اما امکان ترکیب آن با اوراق جدید، عامل رشد «تسه»ها است. در شرایط کنونی نرخ سود در سطح ٢٢ درصد تثبیت شد. کارشناسان بر بالا بودن نرخ سود وام با توجه به روند کاهشی نرخ تورم تاکید دارند. این عامل در کنار کاهش نرخ سود اسمی، انتظارات برای کاهش نرخ سود واقعی را تقویت کرده است. بنابراین رابطه مستقیم میان قیمت و نرخ سود اوراق، مانع از رشد پرشتاب قیمت اوراق می‌شود. اما افزایش سقف وام و اقدامات در راستای کاهش نرخ سود، چشم انداز خروج مسکن از رکود ٣ ساله در میان مدت را روشن کرده است. 

بازار نفت
تداوم افت نفت با عوامل بنیادین
دیروز ساعت ١٦، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ٦/ ٣٥ دلار معامله ‌شد. روز سه شنبه قیمت نفت به کمترین میزان در یک ماه گذشته رسید. کاهش تقاضای بنزین در آمریکا (بزرگ ترین مصرف‌کننده نفت) و کمرنگ شدن خوش‌بینی‌ها به احتمال توافق صادرکنندگان بزرگ نفتی عامل فشار بر نفت است. طبق گزارش EIA (اداره اطلاعات انرژی) آمریکا، تقاضای بنزین این کشور برای اولین بار در ١٤ ماه گذشته با افت همراه شد. تولیدات ماه مارس روسیه نیز به بیشترین میزان در ٣٠ سال گذشته رسید. بنابراین در شرایط مازاد عرضه کنونی، نگرانی‌ها از مازاد عرضه بنزین نیز نگرانی‌ها برای افت بیشتر نفت را تشدید کرده است. اظهارات عربستان مبنی بر مشروط بودن توافق به همکاری ایران در کنار افزایش سطح تولیدات مارس روسیه با تضعیف خوش‌بینی‌ها نسبت به حصول توافق در نشست ١٧ آوریل دوحه، فشار عوامل بنیادین را پررنگ کرده است.
۱۸ فروردین ۱۳۹۵ ۱۰:۲۲
تعداد بازدید : ۵۳۱