نهاوندیان: کسی در مسابقه بهره‌وری شرکت نمی‌کند!

نهاوندیان: کسی در مسابقه بهره‌وری شرکت نمی‌کند!
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان اینکه انگیزه‌ها در اقتصاد باید به سمت بهره‌وری هدایت شود، گفت: تا زمانی که رانت در اقتصاد باشد، کسی در مسابقه بهره‌وری شرکت نمی‌کند.
به گزارش خبرنگار مهر، محمد نهاوندیان در جشنواره ملی بهره‌وری با طرح این سؤال که چرا در سطح خرد بنگاههای بهره‌ور در کشور وجود دارد؛ اما در سطح کلان نرخ رشد بهره‌وری قابل دفاع نیست؟ گفت: در ارتقای بهره‌وری باید به سطوح خرد و کلان با هم توجه شود.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: آمارهای بخش مربوط به بهره‌وری در اقتصاد چندان خوب نیست. نمونه آن هم بهره‌وری نیروی کار است که آمارهای بانک جهانی نشانگر این است که متوسط نرخ رشد در هفت سال گذشته 1.7 درصد بوده؛ در حالی که در برخی کشورهای منطقه این رقم تا 9 درصد هم رسیده است.

وی تصریح کرد: متوسط نرخ رشد کل عوامل تولید نیز در 10 سال گذشته ایران 1.4 درصد بوده؛ این درحالی است که این رقم در برخی کشورهای کوچک منطقه تا 9 درصد نیز رسیده است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: طبق برنامه سوم و چهارم توسعه، قرار بود یک سوم نرخ رشد ما از بهره‌وری حاصل شود اما نه نرخ رشد هدف و نه سهم بهره وری در آن حاصل نشد.

نهاوندیان، تصویب قانون بهبود مستمر کسب و کار را مثبت دانست و افزود: از اصلی‌ترین عوامل توقف بهره‌وری در اقتصاد وجود رانت است؛ چراکه تا زمانی که فردی فقط به صرف داشتن رابطه خاص بتواند درآمدهای کلان و هنگفت کسب کند به دنبال رشد بهره‌وری نمی‌رود.

وی گفت: انگیزه‌ها در اقتصاد باید به سمت بهره‌وری هدایت شود و تا زمانی که رانت در اقتصاد باشد و شفافیت نباشد کسی در مسابقه بهره وری شرکت نمی‌کند. این در حالی است که لازمه افزایش بهره‌وری در سطح کلان کشور، بستن سرچشمه‌های رانت است و لازمه رانت‌ستیزی، افزایش شفافیت است که این موضوع در قانون پیش‌بینی شده است.

نهاوندیان افزود: ایجاد فضای تعاملی بین فعالان اقتصادی و دستگاههای حاکمیتی برای ارتقای بهره‌وری ضروری است. این در حالی است که تشویق بنگاهها برای استفاده از مشاوره مدیریت یکی از راههای افزایش بهره‌وری است و روش سنتی مالک و مدیر را باید کنار گذاشت و مدیریت حرفه‌ای داشت.

همچنین فرشید شکرخدایی نیز، بهبود چرخه بهره‌وری در کشور را مسبب اصلی مبارزه با سرچشمه‌های رانت دانست و گفت: توسعه اقتصادی همواره از راه افزایش سرمایه‌گذاری اتفاق افتاده است که در این رابطه به رغم هدفگذاری‌هایی که درسطح ملی و در قالب برنامه های 5ساله توسعه تاکنون تعریف شده است،هیچ گاه و در هیچ مقطع زمانی دستیابی به اهداف بهره وری محقق نشده است.

دبیر جشنواره ملی بهره‌وری با انتقاد از اینکه اهداف بهره‌وری درکشور محقق نشده است، افزود: کمبود یک عامل تشویقی و محرک برای بخش‌های مختلف اقتصادی همواره انگیزه‌‌ای برای راه‌اندازی نهضت ملی بهره‌وری و برگزاری این جشنواره بوده است.

وی، مهمترین اهداف جشنواره ملی بهره‌وری را توسعه نظام جامع سنجش و اندازه‌گیری بهره‌وری در کشور دانست و تصریح کرد: ایفای نقش پیش‌برنده در افزایش بهره‌وری سازمان‌ها و شرکت‌های کشور، تشویق بنگاهها برای اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل شاخص‌های بهره‌وری و انجام پروژه‌های بهبود با بهره‌گیری از مدل مدیریت بهره از جمله اهداف این جشنواره است.

به گفته شکرخدایی، افزایش توان رقابت‌پذیری سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی در محیط کسب و کار بین‌المللی و همچنین افزایش سازگاری آن با بازارهای جهانی، ایجاد ساختاراطلاعاتی مناسب جهت توسعه فعالیتها و بهینه کاوی در سطح ملی و بین‌المللی، شناسایی و تجلیل از بهره‌ورترین و پرتلاش‌ترین سازمان‌ها،شرکت‌ها و مدیران کشور از ویژگی‌های برتر جشنواره ملی بهره‌وری است.

دبیر جشنواره ملی بهره‌وری، بالا بودن سطح کیفی نسبت به میانگین صنعت، رشد روزافزون و پایدار اقتصادی که از اهداف برنامه چهارم توسعه است، از شروط اصلی جشنواره ملی بهره‌وری برای منتخبین بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای برگزاری سالانه جشنواره ملی بهره‌وری، اولین سامانه آنلاین داوری به منظور انتخاب برترین‌های بهره‌وری در صنایع مختلف و معرفی و تقدیر از شرکت‌های منتخب در این جشنواره راه‌اندازی شده است.

شکرخدایی خاطرنشان کرد: شرکتها باید روش‌های صحیح و فعالیتهای درست را الگوبرداری کنند که به ارتقاء بهره‌وری آنها بینجامد.

وی اظهار داشت: این دوره از جشنواره در دو مرحله برگزار شده است، در مرحله نخست 890 شرکت در 31 بخش اقتصاد با هم رقابت کردند. این در شرایطی است که شاخص‌های بهره‌وری از جمله بهره‌وری نیروی کار، بهره‌وری سرمایه، بهره‌وری کل عوامل، بهره‌وری مواد و بهره‌وری انرژی با قضاوت 2700 کارشناس و داوران متخصص بخش اقتصاد و صنعت در مورد شرکت های حاضر در جشنواره اندازه گیری شد و 258 شرکت به مرحله دوم راه یافتند.

شکرخدایی ادامه داد: شرکت‌های راه یافته به مرحله دوم 161 طرح ارتقای بهره‌وری با هدف بررسی علل افزایش بهره‌وری به دبیرخانه ارسال کرده‌اند که از این تعداد 30 طرح به عنوان طرح های برتر انتخاب و معرفی می‌شود.

شکرخدایی، گفت: 7 طرح ارتقای بهره‌وری در این جشنواره ارائه و تجارب موفق شرکت‌ها در بخش‌های مختلف منتشر و در اختیار فعالان اقتصادی قرار می‌گیرد. یکی از مهمترین راهها برای رشد و شکوفایی اقتصادی در هرجامعه ارتقاء افزایش بهره‌وری است.

وی با بیان اینکه دبیر جشنواره ملی بهره‌وری مرحله اول جشنواره را مرحله اندازه‌گیری شاخص‌های بهره‌وری اعلام کرد و افزود: بهره‌وری نیروی کار و بهره‌وری سرمایه جزو شاخص‌هایی بود که مورد بررسی قرار گرفت.

وی خاطر نشان کرد: ازهمین امروز مرحله اول چهارمین دوره جشنواره ملی بهره وری در سال 91 که دی ماه برگزار می شود آغاز شد.

درادامه این همایش، فروزان‌فر دبیر کمیته علمی این جشنواره نیز گفت: جشنواره ملی بهره وری به نوعی توسعه نهضت ملی بهره وری است. همچنین در این جشنواره از روش‌هایی استفاده کرد که حالت بهره‌وری را مدام تداعی کند.

به اعتقاد فروزان فرد، بهبود چرخه بهره وری در جشنواره سوم که به ایجاد فرصت یادگیری و مقایسه انجامیده است،از ویژگی های اصلی این جشنواره است.

در سومین دوره جشنواره ملی بهره وری در مجموع 890 شرکت حضور داشتند که در دو مرحله پس از داوری درباره شاخص های ارتقای بهره وری ازجمله بهره وری انرژی، بهره وری مواد، بهره وری نیروی کار، بهره وری سرمایه، بهره وری کل عوامل و بهره وری فرایند شرکت های برتر انتخاب و معرفی شدند.

۲ خرداد ۱۳۹۱ ۲۳:۰۱
تعداد بازدید : ۱,۳۷۴