راه‌اندازی ترانزیت جاده‌ای گازوئیل به ‌عراق و افغانستان

راه‌اندازی ترانزیت جاده‌ای گازوئیل به ‌عراق و افغانستان
معاون وزیر نفت با اشاره به راه اندازی مسیر ترانزیت جاده‌ای گازوئیل به‌ عراق و افغانستان خواستار ممیزی حوادث جاده ای حمل فرآورده های مختلف نفتی شد و گفت: سال گذشته حدود 2 میلیون لیتر فرآورده نفتی به‌دلیل حوادث جاده‌ای به هدر رفت.
به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا ضیغمی در همایش یک روزه بررسی راهکارهای کاهش حوادث جاده‌ای نفتکش‌ها با بیان اینکه در حال حاضر تمامی حوادث به وقوع پیوسته ممیزی و بررسی نمی‌شود، خواستار ممیزی تمامی حوادث نفتی کشور شد و گفت: حوادث نفتی نباید مخفی شود و باید به طور دقیقی مورد بررسی‌های کارشناسی شده قرار بگیرد.
معاون وزیر نفت با اعلام اینکه فرهنگ سازی . اطلاع رسانی گسترده برای کاهش حوادث جاده ای نفتکشها ضروری به نظر می رسد، تصریح کرد: باید در کنار فرهنگ سازی، برگزاری دوره های آموزش تخصصی اچ.اس.ای، آتش نشانی و مدیریت حوادث هم به رانندگان نفتکشها در دستور کار قرار بگیرد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه شرکتهای حمل و نقل مواد نفتی با افزایش تعداد حوادث، نمره منفی دریافت خواهند کرد، اظهار داشت: ایران در مسیر ترانزیت فرآورده‌های نفتی به کشورهای شرق و غرب آسیا قرار دارد و از این رو کاهش حوادث جاده ای حمل فرآورده نفتی توسط نفتکشها از نان شب واجب تر است.
این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با اشاره به انتقال برخی از فرآورده‌های نفتی همچون گازوئیل پالایشگاه شازند به عراق و پالایشگاه اصفهان به افغانستان از مسیر زمینی، بیان کرد: بنابراین ارتقای توان شرکتهای حمل و نقل و فرآورده نفتی، ایمن سازی نقاط حادثه خیز تردد نفتکشها، نظارت و ممیزی دائمی شرکتهای حمل جاده‌ای سوخت مایع باید در اولویت قرار بگیرد.
وی همچنین خواستار تشکیل کمیته تخصصی بررسی حوادث جاده‌ای نفتکشها شد و افزود: سال گذشته نزدیک به 2 میلیون لیتر فرآورده نفتی به دلیل حوادث جاده ای نفتکشها به هدر رفت.
جزئیات حوادث نفتکش‌های جاده پیما در سال 90
به گزارش مهر، جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌‌های نفتی هم در این گردهمایی ببا اعلام اینکه 50 درصد هزینه‌های حمل‌ونقل فرآورده‌های نفتی مربوط به نفت‌کش‌ها می‌شود، تاکید کرد: یکی از چالش‌های بزرگ حوادث مربوط به خودروهای حمل فرآورده‌های نفتی است، به‌طوری با توجه به آمار تصادفات در هر روز حداقل یک نفت‌کش دچار حادثه می‌شود.
این مقام مسئول با یادآوری اینکه در بین سال‌های 87 تا 89 هدر‌روی فرآورده‌های نفتی که ناشی از تصادف نفت‌کش‌هاست، افزایش یافته است، تبیین کرد: عامل 31 درصد این حوادث خواب‌آلودگی راننده، 18 درصد انحراف مسیر، 15 درصد سرعت غیرمجاز، 12 درصد انحراف خودروی مقابل، 11 درصد نقص فنی، 6 درصد لغزندگی جاده، چهار درصد دید ناکافی است.
به گفته سالاری جریمه رانندگان متخلف محاسبه‌ قیمت فرآورده هدررفته با قیمت‌های بین‌المللی یکی از راهکارهای جلوگیری از کاهش تصادفات نفت‌کش‌های جاده پیما است.
سید محمد کریمی رئیس بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این گردهمایی با بیان اینکه در حال حاضر روزانه 168 میلیون لیتر انواع فرآورده با انجام 6800سفر در روز جابه‌جا می‌شود، گفت: سال گذشته حدود 139 حادثه به وقوع پیوست که منجر به فوت 30 نفر و مصدوم‌شدن 72 نفر شد.
به گفته‌ این مقام مسئئول همچنین در سال 1390 حدود یک میلیون و 680 هزار لیتر انواع فرآورده به دلیل تصادف نفت‌کش‌ها به هدر رفت.
وی خسارت مالی ناشی از تصادفات نفت‌کش‌ها در سال 90 را 15 میلیارد تومان عنوان کرد و یادآور شد: 80 درصد این حوادث مربوط به عوامل انسانی است.
وی با اشاره به این‌که بیشترین حوادث در بین ساعات 3 تا 6 صبح رخ می‌دهد، تاکید: خرداد‌ماه به دلیل افزایش سفرهای بین‌شهری حادثه ساز ترین زمان برای انتقال زمینی فرآورده‌های نفتی است.
۵ خرداد ۱۳۹۱ ۱۹:۳۹
تعداد بازدید : ۱,۴۱۹