سقوط قیمت نفت در آستانه نشست کشورهای تولید‌کننده در دوحه

با وجود سقوط قیمت نفت خام در روز سه شنبه، قیمت این محصول در بازارهای جهانی و در آستانه نشست کشورهای تولید‌کننده نفت به‌منظور بررسی امکان تثبیت و کاهش تولید در جهت افزایش قیمت‌ها در دوحه، همچنان بالای 40دلار باقی ماند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت با 12سنت کاهش به قیمت 40دلار و 24سنت معامله شد، این در حالی است که شاخص نفتی برنت نیز از روند نزولی بازار بی‌نصیب نمانده و با 14سنت کاهش، به قیمت 42 دلار و 69سنت در هر بشکه معامله شد.

روند نزولی بازارهای جهانی در حالی ادامه می‌یابد که کشورهای تولید‌کننده نفت در خاورمیانه به همراه روسیه قصد دارند در روز 17آوریل سال جاری میلادی در دوحه قطر بر سر احتمال تثبیت و کاهش تولید و همچنین مقابله با حجم قابل توجه نفت مازاد موجود در بازار که براساس تخمین‌های صورت گرفته به 2میلیون بشکه در روز می‌رسد، به بحث و تبادل نظر بپردازند.

5735737347347624762476347345734578358358358235

با این حال بسیاری از کارشناسان معتقدند نتیجه احتمالی کنفرانس دوحه تثبیت میزان فعلی تولید بوده و کشورهای تولید‌کننده در حال حاضر تمایلی به کاهش تولید نداشته و تنها تاثیر اندکی روی نفت مازاد موجود در بازار خواهد داشت. این موضوع سبب شده تحلیلگران وضعیت فعلی بازار را پایدار ارزیابی کنند.

در رابطه با وضعیت موجود در بازار و تلاش‌هایی که برای بهبود آن صورت می‌پذیرد، ریک اسپونر تحلیلگر ارشد بازار در موسسه مشاوره‌ای « CMC Markets » در سیدنی استرالیا معتقد است: «وضعیت فعلی بازار بسیار نامتعادل و بی‌ثبات است و هرگونه تصمیم کشورهای تولید‌کننده در دوحه مبنی بر تثبیت تولید و نه کاهش آن به‌عنوان یک اقدام نمایشی ارزیابی شده و تاثیر چندانی در وضعیت بازار نخواهد داشت اما به هر حال این بازار نیاز به شوک و تحرک دارد.»

با وجود تحلیل‌های اخیر در رابطه با تاثیر اندک تثبیت میزان تولید و تاثیر آن بر حجم نفت خام موجود در بازار، بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه انرژی معتقدند همراهی روسیه و تولید‌کنندگان کلیدی نفت در خلیج‌فارس در تثبیت میزان تولید خود، می‌تواند در بلند‌مدت تعادل و ثبات مناسبی در بازار ایجاد کنند. در این چارچوب ریک اسپونر معتقد است: تقاضا برای نفت خام در بازار رو به گسترش است، بنابراین با در نظر گرفتن این موضوع چنانچه تولید کشورهای فروشنده نفت خام افزایش نیافته و تثبیت شود، بازار در آینده رقابتی‌تر شده و این زمینه را جهت بهبود وضعیت قیمت‌ها مهیا خواهد کرد.

لازم به ذکر است که تحلیل آقای «اسپونر» از وضعیت بازار تنها تحلیل از این دست نبوده و کارشناسان موسسه «Bernstein» که در حوزه انرژی به ارائه تحلیل و مشاوره می‌پردازند نیز معتقدند بازارهای جهانی نفت حد فاصل سال‌های 2016 تا 2020 میلادی رشدی 1/4درصدی را تجربه خواهندکرد. در صورت تحقق این پیش‌بینی، تقاضا برای نفت خام تا سال 2020 میلادی به 101 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

این درحالی است که این میزان در حال حاضر 94میلیون و 600هزار بشکه است. کارشناسان موسسه «برنشتاین» در تحلیل اخیر خود اضافه کرده‌اند که بازارهای جهانی پیش از رسیدن به پیک تولید به پیک تقاضا خواهد رسید و تقاضا برای نفت خام مابین سال‌های 2030 تا 2035 به 108میلیون بشکه خواهد رسید.

۲۵ فروردین ۱۳۹۵ ۰۸:۵۸
تعداد بازدید : ۱,۰۳۱