تمام ۱۶دکل‌ حفاری پارس جنوبی تا پایان سال مستقر می‌شوند

تمام ۱۶دکل‌ حفاری پارس جنوبی تا پایان سال مستقر می‌شوند
مدیرعامب نفت و گاز پارس با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ دکل حفاری در پارس جنوبی حفاری می‌کنند که از این تعداد ۴ دکل در فازهای جدید فعال هستند، گفت: در سال جاری همه دکل‌های مورد نیاز پارس جنوبی یعنی 15 تا 16 دکل در این میدان مستقر خواهد شد.
موسی سوری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان اینکه به جز کمبود منابع مالی، با کمبود منابع انسانی متخصص در بخش دریایی پارس جنوبی مواجه هستیم گفت: این کمبود به گونه‌ای است که هم پیمانکاران و هم بخش کارفرمایی آن را احساس می‌کنند.

وی افزود: علت این مسئله، نو پا بودن صنعت نفت در بخش فراساحل گاز در کشور است چنانکه شرکت‌هایی مانند تأسیسات دریایی، صدرا، صف و ایزوایکو علیرغم تلاش‌های بسیار خوب و بهبود و ارتقاء توانمندی با کمبود شدید نیروی انسانی متخصص هم در حوزه‌های تخصصی و هم در حوزه‌های مدیریتی مواجه هستند.

مدیرعامل نفت‌وگاز پارس اضافه کرد: در بحث شناورهای عملیاتی فراساحل، تأسیسات دریایی به خوبی خود را تجهیز کرده و در لوله گذاری رکوردهای خوبی داریم، چنانکه در پارس جنوبی به رکورد 2 هزار و 300 متر در روز لوله‌گذاری رسیده‌ایم که پیش از این در هیچ یک از فازهای پارس جنوبی تکرار نشده بود.

وی با تاکید بر اینکه در موضوع دکل حفاری به شدت دچار کمبود هستیم، گفت: در حال حاضر 11 دکل حفاری در پارس جنوبی فعال است و دکل دوازدهم نیز در آب‌های ایران است که به زودی در موقعیت مستقر می‌شود.

سوری با بیان اینکه از این تعداد، 4 دکل در فازهای جدید مستقر هستند، تصریح کرد: انشاالله در سال جاری همه دکل‌های مورد نیاز پارس جنوبی یعنی 15 یا 16 دکل در این میدان مستقر خواهند شد.

به گزارش فارس، پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی جهان محسوب می‌شود که بین ایران و قطر مشترک است. قطر با سپردن سهام 60 درصدی از منافع این میدان به شرکت‌های نفتی اروپایی و آمریکایی، توسعه این میدان را قریب به یک دهه پیش از ایران آغاز کرده است.

بر این اساس در حال حاضر ایران با تعریف 24 فاز برای بهره‌برداری از این میدان عظیم، از 10 فاز آن گاز و میعانات ارزشمند گازی برداشت کرده و بقیه فازها را نیز در دست اجرا دارد تا بتواند برداشت از پارس جنوبی را به اندازه برداشت قطر و شرکای غربی آن برساند.

۶ خرداد ۱۳۹۱ ۲۰:۵۳
تعداد بازدید : ۹۴۷