تایید افزایش تولید نفت ایران توسط منابع رسمی بین‌ المللی

تاکید بر حفظ جایگاه ایران در اوپک

تولید نفت ایران تا دو ماه دیگر به سطح پیش از تحریم افزایش می‌یابد. این اقدام موجب شده تا رقیب اصلی در اوپک از بلوف زدن ایران در افزایش تولید نفت‌خام سخن بگوید اما کارشناس بین‌المللی با استناد به منابع رسمی داخلی و بین‌المللی از برابری تولید نفت ایران با پیش از شروع تحریم‌ها سخن می‌گوید.

رکن الدین جوادی، مدیرعامل شرکت نفت به تازگی اعلام کرده که میزان تولید نفت ایران از مرز 3.5میلیون بشکه در روز فراتر رفته و قرار شده تولید نفت ایران تا خردادماه امسال به سطح پیش از تحریم افزایش یابد. این در حالی‌است که معاون ولیعهد عربستان نسبت به موضع ایران در مورد افزایش حجم تولید نفت خام خود در آینده واکنش جالبی داشته، به‌طوری که افزایش یک الی 1.5میلیون بشکه‌ای تولید این کشور، از سوی مقامات خاندان آل‌سعود نوعی بلوف تلقی شده است.

7345734734573572345246234623462462472735835835

در این باره فریدون برکشلی نماینده اسبق ایران در اوپک و کارشناس بین‌الملل نفت با تاکید بر اینکه کشورهای عضو اوپک بلوف مى‌زنند اما عربستان بیشتر، به «فرصت امروز» می‌گوید: «ایران دومین قدرت اوپک است. از این رو این رفتارها طبیعی است اما بر این باورم که باید منزلت و جایگاه ایران در اوپک از دست نرود و لازمه حفظ این جایگاه افزایش تولید نفت خام و صادرات است.»

وی با بیان اینکه نخستین گام برای ایران رسیدن به سهم رسمی صادراتی خود در اوپک است، ‌می‌افزاید: «در اوپک و بازار جهانى نفت قدرت را میزان بشکه‌های صادرات نفت خام تعیین می‌کند. از این رو با هر استدلالی ایران باید به سمتی حرکت کند که با کسب بازارهای نفت بیشتر این قدرت را تصاحب کند. در این میان نباید از تولید جمعی اوپک عقب‌نشینی کنیم.»

ایران پس از اجرایی شدن برجام، تلاش کرده تا میزان تولید نفت خود را به پیش از تحریم برساند و صادرات نفت خام خود را افزایش داده و به 2میلیون بشکه در روز برساند. سیدمحمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در این باره به «فرصت امروز» می‌گوید: ‌«آمار تولید نفت کشورها برای صادرات نفت خام به فاصله یک ماه از طریق منابع مستقل برآورد و منتشر می‌شود که ملاک و معیار این منابع حرکت و بارگیری کشتی‌ها و بیمه محموله‌های نفتی تخمین زده می‌شود. در تخمین میزان تولید و صادرات کشورهای عضو اوپک علاوه بر منابع مستقل، اوپک نیز آماری تهیه و منتشر می‌کند که می‌تواند معیاری باشد تا میزان تولید ایران و عربستان به درستی برآورد.»

وی با بیان اینکه عربستان در دو ماه گذشته میزان تولید و صادرات خود را کاهش داده است، ‌می‌افزاید: «سیاست و رویه عربستان نسبت به نفت و کشورهای تولید‌کننده نفت‌خام به‌خصوص ایران، سیاست تخریبی است این سیاست موجب شد تا قیمت نفت‌خام در کمتر از دو سال به زیر 40 دلار سقوط کند. همچنین این سیاست مانع از آن شد که کشورهای غیرعضو اوپک با کشورهای عضو اوپک در نشست‌های دوحه به جمع‌بندی واحدی برای نجات قیمت نفت خام دست یابند.»

کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دو سال گذشته موجب شد تا افزایش تولید نفت ایران در مدت زمان شش ماه گذشته با اما و اگر مواجه شود از سویی ایران، پیش از لغو تحریم‌ها، مقادیری نفت خام در پایانه‌های نفتی دریای خزر و خلیج فارس ذخیره کرده بود. خطیبی کارشناس بین‌المللی نفت در این باره می‌گوید: «میزان سرمایه‌گذاری در تولیدنفت خام به دلیل مقرون به صرفه نبودن در بیشتر نقاط و کشورها منتفی شده است. براساس برآورد نهایی از سوی شرکت ملی نفت، ایران توانسته است به افزایش 3.5میلیون بشکه‌ای نفت خام در روز دست یابد که این مسئله از سوی منابع رسمی خارجی نیز تایید شده است از این رو می‌توان با صراحت گفت که ایران در تولید نفت خام بلوف نمی‌زند و تمامی گفته‌های مسئولان و قراردادهای امضا شده براساس افزایش تولید نفت خام است.»

وزارت نفت برای افزایش نفت خام اخیرا تفاهمنامه‌ای با شرکت وینترسهال (Wintershall) آلمان امضا کرده و آمادگی دارد تفاهم‎نامه‎های مطالعاتی را برای تمامی میادینی که در کنفرانس تهران اعلام شده است، با شرکت‌های علاقه‎مند امضا کند.

۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۰۹:۱۰
تعداد بازدید : ۴۲۴