روحانی از رئیس جمهوری آفریقای جنوبی استقبال کرد

روحانی از رئیس جمهوری آفریقای جنوبی استقبال کرد
رئیس جمهوری اسلامی ایران در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد تهران از رئیس جمهوری آفریقای جنوبی به طور رسمی استقبال کرد.

به گزارش شانا، در مراسم استقبال رسمی، پس از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آفریقای جنوبی، روسای جمهور دو کشور از یگان تشریفات سان دیدند و سپس هیأت‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.

قرار است در جریان سفر جاکوب زوما راههای گسترش همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی تهران و پرتوریا مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفته و چندین سند اقتصادی وتجاری نیز به امضا برسد.

در هیات همراه صد و هشتاد نفره رییس جمهوری آفریقای جنوبی، افزون بر ٦ تَن از وزیران کابینه، بسیاری از فعالان اقتصادی این کشور حضور دارند. این نخستین بار در ٣٧ سال گذشته است که رییس جمهوری آفریقای جنوبی به کشورمان سفر می کند.

پیش از تحریمهای هسته ای، ایران یکی از ١٠ شریک تجاری بزرگ آفریقای جنوبی و تامین کننده ٢٥ درصد نیاز پالایشگاه‌های آفریقای جنوبی به نفت خام بود.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران دیروز در دیدار «تینا جومت پترسون» وزیر انرژی آفریقای جنوبی با بیان اینکه آفریقای جنوبی یکی از خریداران مهم نفت ایران در گذشته بوده است، ابراز امیدواری کرد خرید نفت آفریقای جنوبی از ایران افزایش و همکاری شرکت های دو طرف در حوزه انرژی افزایش یابد.

زنگنه همچنین ابراز امیدواری کرد هرچه زودتر روابط تجاری میان دو کشور افزایش یابد.

آفریقای جنوبی پیش از تحریم های سال ٢٠١٢ یکی از مشتریان سنتی نفت خام ایران و بزرگترین مشتری نفت خام ایران در قاره آفریقا بوده و روزانه ٦٨ هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری می کرده است.

به باور کارشناسان، همکاری ‌های مشترک در بخش‌ های صنعت، معدن، عمران، کشاورزی، پتروشیمی، دارو، فولاد، کشتیرانی، فناوری های نو از دیگر فرصت های پیش روی ایران و آفریقای جنوبی به شمار می رود. همچنین، همکاری در حوزه حمل و نقل به ویژه حمل و نقل ریلی، نفت و انرژی از دیگر حوزه هایی است که می تواند به رونق روابط تهران و پرتوریا بینجامد.

ولی ‌الله افخمی ‌ر‌اد، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران آبان ماه پارسال حجم معامله های تجاری ایران و آفریقای جنوبی را حدود ٥٠ میلیون دلار عنوان و ابراز امیدواری کرد که این حجم پس از اجرای لغو تحریم ها ١٠ برابر رقم کنونی شود.

۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۱:۱۵
تعداد بازدید : ۴۰۲