بازار نفت بشکه بشکه تا نهایت...

ناکامی تولیدکنندگان نفت برای توافق درباره محدود کردن عرضه، تأثیری کوتاه و محدود بر بازار نفت داشت و بازار نفت بدون توجه به این شکست، به روند افزایشی خود در هفته گذشته ادامه داد.

در هفته گذشته، قیمت شاخص نفت خام برنت در مجموع از ٤,٥ درصد و قیمت شاخص نفت خام آمریکا از ٨.٤ درصد رشد برخوردار شدند که سومین هفته پیاپی افزایش قیمت آنها به شمار می آمد.

ناکامی کشورهای تولیدکننده نفت برای دستیابی به توافق برای محدود کردن عرضه، سبب شد قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه (٣٠ فروردین ماه) کاهش یابد و حتی رشد شاخص سهام در بازارهای بین المللی نتوانست جلو این افت قیمت را بگیرد.

پافشاری غیرمنطقی عربستان بر لزوم همراهی ایران با برنامه محدود کردن عرضه نفت سبب شد ١٨ کشور تولیدکننده نفت عضو و غیر عضو اوپک که در دوحه گرد هم آمده بودند، نتوانند درباره برنامه خودداری از افزایش تولید نفت به توافق دست یابند.

با این همه، نصف شدن تولید نفت کویت به دلیل اعتصاب کارگران و همچنین رشد شاخص بازارهای سهام سبب شد افت قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه محدود باشد.

قیمت شاخص نفت خام برنت با ١٩ سنت کاهش، در سطح ٤٢ دلار و ٩١ سنت برای هر بشکه تثبیت شد و قیمت شاخص نفت خام دبلیو تی آی آمریکا نیز ٥٨ سنت افت را تجربه کرد و به قیمت نهایی ٣٩ دلار و ٧٨ سنت برای هر بشکه رسید.

برخی  کارشناسان اعلام کردند که انتظار ندارند ناکامی نشست دوحه بتواند بیش از این پیامدی منفی برای بازار نفت داشته باشد.

جیم ریتربوش، کارشناس باتجربه آمریکایی، گفت: شاید برخی تحلیلگران انتظار داشته باشند که پس از ناکامی نشست دوحه قیمت نفت به نزدیک ٢٠ دلار برای هر بشکه باز گردد، اما ما باور داریم که قیمت شاخص دبلیو تی آی در آینده نزدیک از ٣٥ دلار پایین تر نخواهد رفت.

از سوی دیگر، روز دوشنبه ارزش دلار آمریکا در برابر شاخص ٦ ارز بین المللی نیز کاهش یافت. با توجه به قیمتگذاری نفت به دلار، کاهش ارزش این ارز سبب می شود خرید نفت برای دارندگان ارزهای دیگر ارزانتر تمام شود و این مسئله مطلوبیت نفت را افزایش می دهد.

استمرار اعتصاب کارگران در صنعت نفت کویت سبب شد در معاملات روز سه شنبه (٣١ فروردین ماه) قیمت نفت از جهش سه درصدی برخوردار شود و معامله گران ناکامی نشست دوحه را فراموش کنند.

اعتصاب کویتیها

روز سه شنبه، هزاران کارگر صنعت نفت کویت برای سومین روز پیاپی در اعتراض به برنامه کاهش دستمزد خود، اعتصاب کردند و سبب شدند تولید نفت این کشور به یک میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز کاهش یابد که حدود نیمی از سطح تولید عادی این کشور عضو اوپک است.

کاهش ٢٠٠ هزار بشکه ای تولید روزانه نفت ونزوئلا به دلیل قطع برق و کاهش ٤٠٠ هزار بشکه ای تولید روزانه نفت نیجریه به دلیل آتش سوزی در خط لوله های این کشور از دیگر عوامل مؤثر در افت قیمت نفت بودند.

جان کیلداف، از شریکان مؤسسه آمریکایی اگن کپتال، گفت: اعتصاب در کویت بویژه از عوامل مهم رشد قیمت نفت است زیرا نشان می دهد که با چه سرعتی ممکن است بخشی عمده از عرضه نفت جهان کاهش یابد.

در معاملات این روز، قیمت شاخص نفت خام برنت با یک دلار و ١٢ سنت افزایش به ٤٤ دلار و سه سنت و قیمت شاخص نفت خام دبلیو تی آی آمریکا با یک دلار و ٣٠ سنت افزایش به ٤١ دلار و هشت سنت رسید.

با این همه، برخی کارشناسان پیش بینی کردند که اعتصاب کارگران در صنعت نفت کویت، تأثیری کوتاه بر بازار داشته باشد و ضعف بنیادها سبب شود قیمت نفت دوباره رو به کاهش بگذارد.

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه (یکم اردیبهشت ماه) از چهار درصد رشد دیگر برخوردار شد زیرا افزایش ذخیره سازی نفت در آمریکا کمتر از برآوردها بود و افزون برآن، برخی فعالان بازار نسبت به توافق تولیدکنندگان نفت برای محدود کردن عرضه در آینده، همچنان امیدوار بودند.

رشد قیمت نفت در شرائطی محقق شد که کارگران صنعت نفت کویت به اعتصاب خود پایان داده بودند و روسیه نیز تهدید کرده بود که در پی ناکامی نشست دوحه، برای افزایش تولید نفت خود آماده است.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت در پایان معاملات روز چهارشنبه با یک دلار و ٧٧ سنت افزایش به ٤٥ دلار و ٨٠ سنت و قیمت شاخص نفت خام دبلیو تی آی با یک دلار و ٥٥ سنت رشد، در سطح ٤٢ دلار و ٦٣ سنت تثبیت شد.

هر دو شاخص یادشده در ساعتهای میانی معاملات این روز با کاهش روبرو شده بودند، اما پس از انتشار آمار ذخیره سازی نفت در آمریکا، دوباره رشد کردند.

دامنیک چیریچلا، از شریکان مؤسسه آمریکایی انرژی منیجمنت، گفت: آمار ذخیره سازی سوخت در آمریکا در مجموع تأثیری افزایشی بر بازار داشت، زیرا مجموع ذخایر نفت خام و فرآورده های نفتی در آمریکا کاهش یافت.

وقفه در روند افزایش

روند افزایشی قیمت نفت روز پنجشنبه (٢ اردیبهشت ماه) دچار وقفه شد زیرا تولیدکنندگان نفت، از عربستان و روسیه گرفته تا ایران و لیبی، از برنامه خود برای افزایش تولید خبر دادند و ذخیره سازی نفت در آمریکا نیز از افزایش برخوردار شد.

دلایل فنی معاملاتی و افزایش ارزش دلار، از دیگر عوامل مؤثر در افت سه درصدی قیمت نفت در معاملات روز پنجشنبه بودند.

در آغاز معاملات این روز پیش بینی آژانس بین المللی انرژی درباره افت شدید تولید نفت از سوی کشورهای غیر عضو اوپک سبب شده بود قیمت نفت افزایش یابد، اما این افزایش پایدار نماند.

روسیه و برخی تولیدکنندگان عمده نفت عضو اوپک از برنامه خود برای افزایش تولید نفت خبر دادند که نشانگر ادامه پیامدهای منفی ناکامی نشست دوحه بود.

از سوی دیگر، مؤسسه جنسکیپ اعلام کرد که سطح ذخیره سازی در پایانه کوشینگ در ایالت اوکلاهومای آمریکا ٨٤٠ هزار بشکه افزایش یافته است.

با این همه، کریل مولودتسوف، معاون وزیر انرژی روسیه، اعلام کرد که ممکن است در دو هفته آینده برای احیای برنامه محدودیت تولید نفت، تلاشی تازه آغاز شود. ابراهیم المحنی، مشاور ارشد صنعت نفت عربستان، نیز اعلام کرد که برنامه محدودیت تولید در نشست آینده اوپک در ماه ژوئن مورد بحث قرار خواهد گرفت.

ریتربوش گفت: ما احتمال افزایش قیمت نفت را در روزهای آینده  بالا می دانیم، زیرا بازار در هفته جاری بسیاری از عوامل کاهش قیمت نفت را نادیده گرفته است.

قیمت شاخص نفت خام برنت در پایان معاملات روز پنجشنبه با یک دلار و ٢٧ سنت کاهش، در سطح ٤٤ دلار و ٥٣ سنت برای هر بشکه تثبیت شد و شاخص نفت خام دبلیو تی آی آمریکا نیز با یک دلار کاهش، به سطح ٤٣ دلار و ١٨ سنت رسید.

با وجود افت شدید قیمت نفت در معاملات روز پنجشنبه، قیمت این کالا همچنان ٧٠ درصد نسبت به قیمتهای پایین آن در ماههای ژانویه و فوریه سال جاری میلادی بالاتر است.

هری چیلینگیریان، کارشناس بانک بی ان پی پاریباس، گفت: اکنون این پرسش مطرح است که آیا قیمت ٤٣ دلار برای شاخص دبلیو تی آی واقعی است؛ زیرا هر قدر که به سطح ٤٥ دلار برای هر بشکه نزدیک شویم، امیدواری تولیدکنندگان نفت خام شیل در آمریکا برای افزایش تولید بیشتر خواهد شد.

بازگشت به رشد

در آخرین روز هفته گذشته (جمعه ٣ اردیبهشت ماه) قیمت نفت دوباره رو به افزایش گذاشت و سومین رشد هفتگی خود را تجربه کرد زیرا امیدواری معامله گران به پایان یافتن عرضه مازاد نفت در بازارهای جهانی، بیشتر شد.

به گفته معامله گران، افزایش مصرف بنزین در آمریکا، افزایش نشانه های کاهش تولید در نقاط گوناگون جهان و تعطیلی برخی میدانهای نفتی، از مهمترین عواملی بودند که فعالان بازار را به خرید نفت خام  تشویق کردند.

چیلینگیران گفت: روند کنونی افزایش قیمت نفت در بازار ناشی از این باور است که بازار نفت بدترین روزهای خود را پشت سر گذاشته و فرآیند بازگشت توازن به این بازار آغاز شده است.

قیمت شاخص نفت خام برنت در این روز با ١,٣ درصد رشد، در سطح ٤٥ دلار و ١١ سنت تثبیت شد و قیمت شاخص دبلیو تی ای آمریکا نیز به ٤٣ دلار و ٧٣ سنت رسید.

با وجود این افزایش، برخی کارشناسان هشدار دادند که بازار نفت همچنان با دستیابی به توازن، فاصله ای بسیار دارد.

بانک گلدمن ساکس اعلام کرد: اگرچه روند کنونی افزایش قیمت نفت می تواند استمرار داشته باشد، باور داریم که این روند هنوز بر بهبود بنیادهای بازار مبتنی نیست.

این بانک آمریکایی بر پیش بینی خود درباره بازگشت توازن به بازار نفت در سه ماهه سوم سال، پای فشرد.

بسیاری از تحلیلگران باور دارند که هرگاه قیمت نفت به سطحی مطلوب افزایش یابد، تولیدکنندگان آمریکایی عرضه نفت را افزایش خواهند داد و این مسئله می تواند هرگونه رشد قیمت نفت را محدود کند.

بازار نفت همچنان با عرضه مازاد یک تا دو میلیون بشکه در روز روبروست که سبب شده است ذخیره سازی نفت در گرداگرد جهان به سطح اشباع نزدیک شود.

۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۰۹:۴۸
تعداد بازدید : ۴۸۸