ترانزیت فرآورده های نفتی به عراق و افغانستان از مسیر ایران توسعه می یابد

ترانزیت فرآورده های نفتی به عراق و افغانستان از مسیر ایران توسعه می یابد
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از توسعه ترانزیت بنزین و گازوئیل به عراق و افغانستان از مسیر ایران خبر داد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا) ، علیرضا ضیغمی گفت : بازار بنزین و گازوئیل طوری است که در شرایط کنونی نیازی به سوآپ و معاوضه آن نداریم، اما می توان ترانزیت این دو فرآورده از طریق ایران به افغانستان و عراق را فعال کرد.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اشاره به راه اندازی مسیرهای ترانزیتی به عراق و افغانستان تصریح کرد: هم اکنون ترانزیت این دو فرآورده از طریق بخش خصوصی انجام می شود و وزارت نفت دخالتی در آن ندارد.
وی درباره معاوضه انواع فرآورده از کشور گفت: هم اکنون سوآپ دو فرآورده مازوت و ال پی جی در حد نیاز انجام می شود و بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران می تواند بر اساس نیاز خود و در صورت لزوم برای سوآپ فرآورده های بنزین، گازوییل، ال پی جی و مازوت اقدام کند.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران همچنین درباره معاوضه نفت خام از طریق پایانه نکا گفت: سرمایه گذاری های فراوانی در این منطقه انجام شده است و امیدواریم با رفع موانع، سوآپ نفت خام از طریق این پایانه که در گذشته به دلیل مسائل قیمتی متوقف شده بود، از سر گرفته شود.
به گزارش شانا ، افغانستان به دلیل نداشتن پالایشگاه، سوخت مورد نیاز خود را از کشورهای همسایه تامین می کند و ایران، پاکستان، ترکمنستان از کشورهایی هستند که سوخت مورد نیاز افغانستان را تامین می کنند که به ترتیب اولویت نیاز این کشور شامل گازوییل (نفت گاز)، سوخت جت و بنزین است.
عراق نیز در سالهای اخیر از طریق پالایشگاه های کوچک شمال این کشور بخشی از مازوت مورد نیاز افغانستان را از مسیر ایران به این کشور منتقل می کند. در مجموع حدود 30 درصد سوخت مورد نیاز افغانستان از مرز ایران وارد و بقیه آن از طریق جمهوری های آسیای میانه تامین می شود.
عراق نیز با دارابودن 115 میلیارد بشکه ذخایر نفت، به دلیل توقف توسعه فعالیت های اقتصادی و صنعتی ( در گذشته) تنها دارای 681 هزار بشکه ظرفیت پالایشی است که این میزان 0.8 درصد سهم جهانی را تشکیل می دهد و کشورمان می تواند از این طریق ظرفیت مناسبی را برای ترانزیت و سوآپ فرآورده به این کشور ایجاد کند.
پیش از این عراقی ها برای تامین بخشی از سوخت مورد نیاز خود موضوع ساخت یک خط لوله انتقال نفت خام به پالایشگاه آبادان و یک خط لوله دیگر برای انتقال فرآورده از این پالایشگاه را پیگیری می کردند.

۸ خرداد ۱۳۹۱ ۲۲:۳۰
تعداد بازدید : ۱,۰۶۶