سایه سنگین افت قیمت نفت خام بر سرمایه گذاری در صنعت نفت

سایه سنگین افت قیمت نفت خام بر سرمایه گذاری در صنعت نفت
درسالهای ٢٠١٦ تا ٢٠١٨ سالانه ٤٠ میلیارددلار در بخش اکتشاف سرمایه گذاری می شود که این رقم نصف سرمایه گذاری در سالهای ٢٠١٣ تا ٢٠١٤ است.

به گزارش خبرنگار شانا، عرضه نفت کشورهای غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در سال ٢٠١٤ افزایش سه میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه ای را تجربه کرد.

تولید نفت کشوهای غیراوپک با وجود کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و کاهش سرمایه گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت در سال ٢٠١٥، یک میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز افزایش یافت. دلیل اصلی این افزایش تولید در سال ٢٠١٥ بهره برداری از میدانهایی بود که سرمایه گذاری در آنها از سالهای پیش صورت گرفته بود.

عرضه نفت جهان پارسال با افزایش ٢ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه ای به ٩٥ میلیون و ١٠٠ هزار بشکه در روز رسید، در حالی که تقاضای نفت در این سال حدود ٩٣ میلیون بشکه در روز بود که این موضوع سبب مازاد ٢ میلیون و ١٠٠ هزار بشکه ای در بازار شد.

در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) در ناحیه آمریکا، عرضه نفت ایالات متحده آمریکا در دوره مورد بررسی حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش یافت که دلیل آن افزایش تولید از میدانهای نفت شیل بود.

تولید نفت کانادا روزانه حدود ١٠٠ هزار بشکه  افزایش، در حالی که تولید نفت مکزیک حدود ٢٠٠ هزار بشکه در روز کاهش یافت؛ تولید نفت کشورهای عضو  او یی سی دی در قاره اروپا نیز حدود ١٤٠ هزار بشکه در روز افزایش یافت که بیشتر این افزایش در کشورهای نروژ و انگلیس رخ داده بود.

کشورهای غیر عضو او یی سی دی نیز سهم زیادی در افزایش تولید کشورهای غیراوپک داشتند، تولید نفت برزیل و چین پارسال به ترتیب حدود ٢٠٠ هزار و ٧٠ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

مازاد عرضه نفت سبب شد قیمت نفت در سال گذشته کاهش یابد و همین موضوع نیز حجم سرمایه گذاری را در بخش بالادستی صنعت نفت کاهش داد.

به گزارش مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، انتظار بر این است کاهش سرمایه گذاری در صنعت نفت درسال ٢٠١٦ نیز ادامه یابد که این موضوع بر اکتشافهای جدید اثر منفی خواهد گذاشت.

در نتیجه این کاهش سرمایه گذاری میزان اکتشافهای جدید در سال گذشته میلادی به کمتر از سه میلیارد بشکه کاهش یافت که بسیار کمتر از سالهای گذشته است.

در سالهای تا ٢٠١٨، انتظار می رود سالانه ٤٠ میلیارد دلاردر بخش اکتشاف سرمایه گذاری شود که حدود نصف سرمایه گذاری در فاصله سالهای ٢٠١٣ تا ٢٠١٤است؛ پیش بینی می شود شرکتها به منظور حفظ سطح نقدینگی خود به کاهش میزان سرمایه گذاری خود ادامه دهند.

انتظار می رود عرضه نفت کشورهای غیراوپک در سال ٢٠١٦ حدود ٧٤٠ هزار بشکه در روز کاهش یابد. افزون بر ایالات متحده امریکا، تولید نفت چین، مکزیک، انگلستان، قزاقستان و کلمبیا نیز کاهش خواهد یافت این در حالی است که تولید نفت کانادا، برزیل، روسیه و مالزی افزایش خواهد یافت.

۴ خرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۴۶
تعداد بازدید : ۴۰۵