بازگشت قیمت نفت به زیر ٥٠ دلار

روز جمعه در منطقه آسیا با افزایش نگرانی‌ها در خصوص احتمال فزونی عرضه با مقاومت بهای طلای سیاه در کانال ۵۰ دلار، قیمت نفت خام شروع به کاهش کرد
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه ایران، در هفته گذشته در پی افزایش تقاضا و کاهش ارزش دلار و همچنین بروز اختلالات در عرضه نفت کشورهای کانادا، لیبی و غرب آفریقا که به کاهش روزانه ٤ میلیون بشکه‌ای عرضه کمک کرده بود، قیمت نفت برای نخستین بار در حدود ٧ ماه گذشته از مرز ٥٠ دلار عبور کرد اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد در این رقم کلیدی با مقاومتی سرسختانه مواجه شده و مجدداً کاهش یافت. به طوری که در ساعات اولیه بازار معاملات آتی روز جمعه در منطقه آسیا با افزایش نگرانی‌ها در خصوص احتمال فزونی عرضه با مقاومت بهای طلای سیاه در کانال ۵۰ دلار، قیمت نفت خام شروع به کاهش کرد و در زمان تنظیم این گزارش هر بشکه نفت برنت در رقمی معادل ٤٨ دلار و ٩١ سنت معامله شد.

سرمایه‌گذاران و فعالان بازار دلواپسند که مبادا افزایش قیمت نفت خام موجب فعال شدن مجدد تولید کنندگانی شود که به دلیل کاهش قیمت‌ها از بازار کنار کشیده‌اند و بر مازاد عرضه جهانی بیفزاید. در این موضوع موجی از ناامیدی بازار نسبت به اجلاس آتی اوپک را نیز می‌توان مشاهده کرد.

هفته آینده نمایندگان کشورهای صادرکننده نفت خام که در اوپک عضویت دارند بار دیگر گردهم می‌آیند تا در خصوص مسائل مهم بازار نفت خام و همچنین سقف تولید سازمان تبادل نظر کنند. این بار برخلاف نشست‌های قبلی اوپک، کارشناسان نفت هیچ امیدی به همکاری اعضای سازمان برای بازگرداندن ثبات به بازار و احیای قیمت نفت خام ندارند و همگی متفق القول هستند که عربستان بازهم برای حفظ منافع خود با هر ساز و کار مثبتی که بتواند بازار را نجات دهد مخالفت خواهد کرد. از نظر آن‌ها کاهش تولید اوپک در نشست آتی آن منتفی است.

البته ناگفته نماند که هنوز کورسوی امیدی در بازار دیده می‌شود و برخی معتقدند که بزودی تقویت همان عواملی که قیمت نفت را به بیش از ٥٠ دلار برای هر بشکه رساندند، ممکن است قیمت نفت را به کانال ٦٠ دلار برای هر بشکه نیز وارد کنند اما این اتفاقی نیست که طولانی مدت و به خواست کشورهای تولید‌کننده نفت خام رقم خورده باشد.

سیاست نفتی اوپک در نشست هفته آینده تغییر نمی‌کند
از دو سال پیش همزمان با آغاز افت قیمت جهانی نفت، عربستان با سایر اعضای اوپک در زمینه سیاست تولید سازمان درگیر بوده است. اما هفته آینده برای نخستین بار این کشور می‌تواند به نحوی قانع‌کننده استدلال کند که سیاست از میدان به در کردن تولید‌کنندگان رقیب در حال نتیجه دادن است.

رویکرد عربستان مبنی بر از میدان به در کردن تولید‌کنندگان پر هزینه اکنون تقریباً موجب برطرف شدن مازاد عرضه جهانی شده و قیمت‌ها را به حدود ٥٠ دلار در هر بشکه رسانده است. این موضوع باعث شده که تحلیلگران بازار پیش‌بینی کنند عربستان بازهم بر سیاست‌های خود پافشاری خواهد کرد و این بار هم نشست اوپک بدون اجماع و بیانیه پایانی به اتمام خواهد رسید.

در این خصوص ٢٦ تحلیلگر از ٢٧ تحلیلگر شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز گفتند که اوپک در روز دوم ژوئن در وین به جای تعیین سقفی جدید برای تولید خود، سیاست فعلی خود را ادامه خواهد داد و اوپک در نشست هفته آینده خود از تعیین سقف تولید جدید برای این سازمان خودداری می‌کند تا سیاست فعلی را ادامه دهد.  کاهش قیمت‌ها موجب افت تولید در کشورهای مختلف از امریکا تا نیجریه شده است. تحلیلگران مؤسسات مختلف نظیر آژانس بین‌المللی انرژی و گلدمن ساکس می‌گویند، مازاد عرضه نفت در حال فروکش کردن است و عرضه و تقاضا دارد به توازن می‌رسد اما قطعاً با افزایش مجدد قیمت نفت عرضه افزایش خواهد یافت.

به هر روی تغییر وضعیت فعلی احتمالاً به معنای برگزاری نشستی کم مشاجره‌تر نسبت به ماه دسامبر است. در ماه دسامبر پس از پایان نشست، سایر کشورهای عضو اوپک نظیر ایران و ونزوئلا به صورت علنی از موضع عربستان انتقاد کردند.

۸ خرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۲۳
تعداد بازدید : ۳۸۸