رئیس هیات‌مدیره فدراسیون انرژی: بهترین زمان برای واقعی سازی قیمت حامل های انرژی فرا رسیده است

رئیــس هیــات ‌مــدیــره فدراسیون انرژی گفت: اکنون بهترین زمان برای واقعی‌سازی قیمت حامل‌های انرژی است و 35 درصد منابع حاصل به بیمه سلامت و بیکاری، ترمیم حقوق کارمندان و بازنشستگان و کمک به قشرهای ضعیف و باقیمانده آن به توسعه زیرساخت و ترمیم درآمدهای مالیاتی تخصیص می‌یابد.

بهترین زمان برای واقعی‌سازی  قیمت حامل‌های انرژی فرا رسیده است

به گزارش ایرنا، «محمد پارسا» در نشست هیات‌مدیره فدراسیون انرژی با رئیس اتاق تهران افزود: امروز بخش صنعت با رکود فراگیر روبه‌رو است و عرضه دست‌کم 80 درصد سهام شرکت نفت در بازار سرمایه به اختصاص عواید ناشی از فروش نفت به توسعه زیرساخت و سرمایه‌گذاری و ترمیم مالیات و تقویت صندوق توسعه ملی منجر می‌شود و جذب سرمایه خارجی را تسهیل و تسریع می‌کند.

پارسا گفت: نرخ ارز واقعی در بازار عرضه و تقاضا سبب خروج از بحران اقتصادی کنونی می‌شود. همچنین قیمت انرژی در کشور باید مطابق با شرایط روز باشد.

به گفته پارسا، امروز عراق به دلیل خطر رکود صنعت سیمان خود در سایه قیمت ارزان سیمان ایران، مانع ورود این ماده از کشور ما می‌شود. همچنین تفاوت قیمت تمام شده و تکلیفی برق، بدهی 300 هزار میلیارد ریالی به وزارت نیرو را به ارمغان آورده است.

رئیس فدراسیون صادرات انرژی درباره طرح پیشنهادی وزیر نیرو برای ایجاد صندوق رفاه ملی از محل افزایش سالانه 10 تا 20 درصد حامل‌های انرژی بالاتر از نرخ تورم گفت: اکنون قیمت نفت به پایین‌ترین میزان در مقایسه با سال‌های گذشته رسیده است و کشورهای نفتخیز منطقه نیز وابستگی بودجه خود به نفت را کاهش داده‌اند.

پارسا پیشنهاد کرد که شکل‌گیری معاونت صادرات ریاست جمهوری می‌تواند سبب ایجاد زیرساخت‌های صادراتی و عاملی برای نظارت بر عملکرد این بخش باشد.

وی ایجاد بسترهای صادراتی و افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات را خواستار شد.

به گزارش ایرنا، وزیر نیرو اواخر اردیبهشت ماه امسال گفت: یکی از زمینه‌هایی که اتاق ایران می‌تواند به صنعت آب و برق کمک کند، واقعی شدن قیمت‌هاست. در واقع منظور این نیست که قیمت‌ها باید گران شود، بلکه وزارت نیرو معتقد است قیمت‌ها باید واقعی شود.

«حمید چیت‌چیان» تاکید کرد که گرانی قیمت آب و برق اجحاف به مصرف‌کننده است و کم بودن قیمت‌ها از میزان واقعی نیز مشکل کنونی صنعت برق را برای تسویه با پیمانکارها و نیروگاه‌ها افزایش می‌دهد.

چیت‌چیان پیشنهاد کرد یک کارگروه مشترک بین وزارت نیرو و اتاق ایران تشکیل شود و در موضوع واقعی کردن آب و برق همکاری کنند.

به گفته وی، قیمت برق برای صنعت و کشاورزی کمتر از بخش خانگی است و بابت هر کیلووات ساعت برق مصرفی در بخش کشاورزی 130 ریال معادل سه‌دهم یک سنت دریافت می‌شود.

وزیر نیرو ظرفیت تولید برق در کشور را 74 هزار میلیارد مگاوات اعلام کرد و گفت: ایران در رتبه چهاردهم جهان و نخست منطقه قرار دارد.

۱۱ خرداد ۱۳۹۵ ۰۹:۰۳
تعداد بازدید : ۴۳۲