«بی‌پولی» ساخت پالایشگاه را کند کرد

بررسی مشکلات مالی پالایشگاه ستاره خلیج فارس درگفت‌وگو با مدیرعامل این پالایشگاه

دولت وعده داده بود که فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال 94 راه‌اندازی شود اما کمبود اعتبارات ریالی باعث توقف بزرگ‌ترین پروژه تولید بنزین کشور شد. احداث پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس از سال 1385 وارد فاز اجرایی شد.

این پالایشگاه با فرآورش 360هزار بشکه در روز میعانات گازی تولیدی فازهای پارس جنوبی، روزانه 36میلیون لیتر بنزین، 14میلیون لیتر نفت گاز، 2میلیون لیترگاز مایع و 3میلیون لیتر سوخت جت سبک تولید خواهد کرد. با وجود اهمیت این طرح و وعده دولت یازدهم مبنی بر تولید از ‌ترین اول آن در سال گذشته تاکنون این پروژه به اتمام نرسیده است. با احمد ادیب، مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس درباره مشکلات این پروژه به گفت‌وگو نشستیم.

«بی‌پولی» ساخت پالایشگاه را کند کرد

با وجود قول دولت مبنی بر افتتاح فاز اول این پالایشگاه در سال 94 چرا این پالایشگاه به تولید نمی‌رسد؟

طولانی شدن اتمام این پروژه از سال 84 تاکنون دلایل متعددی دارد اما عمده دلیل اصلی به تعویق افتادن تولید آن مسائل مالی است. برنامه‌ریزی ما به‌گونه‌ای بود که آذرماه سال گذشته به تولید آزمایشی برسیم و تا پایان سال نیز تولید داشته باشیم اما مشکلات مالی مانع شد، از سویی تجهیزات به دلیل تحریم‌ها در زمان مورد نیاز تحویل داده نشد. مهم‌تر اینکه پیش‌پرداختی که باید به حساب سازندگان واریز می‌شد تا کار را شروع کنند، پرداخت نشد.

رقم این پیش پرداخت چه میزان بوده است؟

مبالغ برای پروژه‌های مختلف، متفاوت است. برای نمونه برای تهیه کمپرسور‌ها با شرکت زیمنس قرارداد داشتیم و باید بالای 25میلیون یورو پرداخت کنیم اما پرداخت نشد. همچنین به دلیل تحریم‌ها از دریافت عمده تجهیزات‌مان از زیمنس ناامید شدیم البته با برجام این مشکلات حل شد و اقلام مورد نیاز به تازگی برای ما در حال ارسال است.

در کنار مشکلات مالی، تحریم‌ها مانع از واردات اقلام و تجهیزات شده تا نتوانیم در اسرع وقت به تولید برسیم. هم‌اکنون بخش دیگری از اقلام از کره و چین در حال وارد شدن است. مشکلات ما با کشور چین مالی بود که برطرف شده است و با زیمنس به دلیل تحریم‌ها بود. حال با رفع این مسائل امیدواریم تا پایان نیمه اول سال جاری ‌ترین اول این پالایشگاه به تولید برسد.

صحبت از مشکلات مالی به‌خصوص در بخش ریالی می‌شود چرا با وجود سهامداران بزرگ از شستا و تاپیکو، مشکلات مالی دارید؟ برای حل این معضل از منابع مالی داخلی استفاده خواهید کرد یا از منابع خارجی؟

سهامداران این پروژه بعد از آنکه افزایش سرمایه درخواست شد، حق‌السهم خود را به مرور پرداخت کردند و بدهکار نیستند و تسهیلاتی داخلی که قرار بود از طریق صندوق توسعه انجام شود، نیز محقق شده تا در بخش ارزی مشکلی نداشته باشیم. نقدینگی پروژه‌ و حق‌السهم سهامداران در سال 93 هزینه شده تا در ابتدای سال 94 پولی برای بخش ریالی نداشته باشیم.

در حال حاضر اجرای پالایشگاه توسط پیمانکاران به پول ریالی نیاز دارد. خوشبختانه برای خرید کالا مشکلات ارزی نداریم اما برای هزینه‌های ریالی مشکل داریم که قرار است با فروش اوراق سلف در سه مرحله این مشکل نیز برطرف شود که مرحله اول آن به‌زودی در چند هفته آینده از طریق بورس منتشر خواهد شد.

این اوراق در بخش نخست چه میزان است؟

مقدمات فروش اوراق مشارکت تا سقف ٣٠٠میلیارد تومان تصویب شده که از طریق بورس توزیع خواهد شد. قیمت این اوراق توسط پالایش و پخش تعیین خواهد شد که براساس فوب خلیج فارس خواهد بود. پیش‌بینی بر این است که در گام اول 100 تا 200 میلیارد تومان اوراق منتشر شود.

آیا سهامداران داخلی این پالایشگاه از انتشار اوراق سلف رضایت دارند؟

در حال حاضر سهامداران این پروژه با مشکلات داخلی مواجه شده‌اند و دیگر قادر نیستند این پروژه را تامین اعتبار ریالی کنند. البته ضرورتی ندارد که خارج از برنامه تامین اعتبار کنند، از این رو با انتشار اوراق سلف برای پایان یافتن طرح رضایت دارند زیرا با پایان یافتن این طرح سهام این شرکت‌ها نیز ارزش واقعی پیدا خواهد کرد. سهامداران داخلی برای کمک به ما ضمانت فروش اوراق را برعهده گرفته‌اند.

آیا با انتشار اوراق در گام نخست مشکلات مالی ریالی حل خواهد شد یا نیاز است بخش دوم اوراق نیز منتشر شود؟

مهم‌ترین مسئله برنامه وزارت نفت جلوگیری از واردات بنزین است و تمام تلاش ما بر این است که ‌ترین اول پالایشگاه که تولید روزانه 12میلیون بنزین است، محقق شود با فروش اوراق سلف در مرحله دوم و سوم ترین‌های دیگر پالایشگاه به اتمام خواهد رسید.

بسیاری از رسانه‌ها با ارائه آماری از واردات بنزین و نیاز کشور به بنزین می‌گویند که اتمام این پروژه در اولویت دولت نیست زیرا می‌توانند با تخصیص اعتبارات مالی کشور را از واردات بنزین بی‌نیاز کنند، نظر شما چیست؟

این موارد معادله ریاضی و محاسباتی است که روی کاغذ معنا و مفهوم دارد. دولت نهایت تلاش خود را برای حمایت از پروژه داشته است. برداشت از صندوق توسعه ملی برای تامین مالی ارزی گامی بوده که دولت برای حمایت از این طرح برداشته است. هر پروژه‌ای که طولانی شود مشکلات آن زیاد خواهد شد.

کل اعتبار برآورد شده برای تکمیل این طرح حدود 3.8میلیارد یورو است و تاکنون مبلغی بیش از 3میلیارد یورو به آن تزریق شده است. 8میلیون یورو باقیمانده چگونه تامین می‌شود و اوراق مشارکت چه میزان از نیاز مالی را برطرف خواهد کرد؟

از 8میلیون یوروی باقیمانده 6.5میلیون یورو از طریق صندوق توسعه ملی تامین شده است و بقیه از طریق سهامداران تامین شد. اوراق سلف عدد قابل توجهی نیست اما 600میلیارد تومان اعتبار ریالی از طریق اوراق سلف خواهد بود که در سه مرحله منتشر خواهدشد.

۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۳۰
تعداد بازدید : ۵۲۳