توکلی: 90درصد درآمدهای نفتی صرف دولت شده است

توکلی: 90درصد درآمدهای نفتی صرف دولت شده است
دیروز مجلس نهم از زبان نمایندگان به پای درددل کشاورزان نشست با این حال آن‌گونه که لازم بود پاسخ نشنید. قرار بود «خلیلیان» به عنوان وزیر کشاورزی پاسخگوی این گلایه‌ها باشد و از چرایی این مشکلات که تمامی هم ندارد بگوید، اما او باز هم به همان کلیاتی که همیشه می‌گوید بسنده کرد و آنجا هم که جزیی‌تر سخن گفت توپ را به زمین دیگران انداخت تا بیش از این پاسخگوی مشکلات نباشد البته او در این قضیه، خشکسالی 87 را نیز بی‌نصیب نگذاشت. خرید تضمینی گندم و قیمت پایین شیر از سوالاتی بودند که بسیاری از نمایندگان بر شنیدن پاسخ آن تاکید داشتند با این حال خلیلیان آب پاکی را بر دست نمایندگان مجلس ریخت و گفت که در تعیین قیمت خرید تضمینی تنها یک رای دارد و قیمت 395 تومان به ازای هر کیلو با تصمیم یک گروه تعیین شده است. موضوع شیر هم که دولت قیمت آن را 630 تومان اعلام کرده در حالی که نمایندگان و خود دامداران معتقد بودند قیمت تمام‌شده آن 800 تومان است همچنان بی‌پاسخ ماند. پاسخ ندادن به سوالات و چالش‌های بخش کشاورزی از زمانی که خشکسالی 87 روی داد رویه خلیلیان شد و با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها شدت بیشتری پیدا کرد.
توکلی: 90درصد درآمدهای نفتی
صرف دولت شده است
«توکلی» چهره آشنای مجلس برخلاف سایر نمایندگان که به صورت جزیی مشکلات کشاورزی را مطرح کردند ترجیح داد از عملکرد کلان دولت بگوید که حال و روز کشاورزان را به صورت فعلی درآورده است. او گفت: دولت تنها 10درصد درآمدهای نفتی را صرف تولید و مابقی را صرف هزینه‌های خود کرده است. رییس «مرکز پژوهش‌های مجلس» افزود: وقتی فشار روی واردات کالاهای قابل تجارت آورده می‌شود، تولید ملی سرکوب می‌شود و تورم تولید ملی بالا می‌رود و در نتیجه میل به واردات کالاهای قابل تجارت افزایش می‌یابد و هرچه بیشتر این مکانیزم فعال باشد، این ضرر بیشتر اتفاق می‌افتد. به گفته وی، «بیماری هلندی» یک‌بار در سال 56، یک‌بار سال 62، یک‌بار در سال 68 و یک‌بار در سال 85 اتفاق افتاد و امروز نیز گرفتار این موضوع هستیم. منتخب مردم تهران در مجلس نهم در ادامه سخنانش از مصرف سرانه ارز به ازای هر ایرانی در 30سال گذشته سخن به میان آورد و تصریح کرد: این رقم در دوران جنگ 608دلار، دولت ‌هاشمی 384دلار، دولت خاتمی 364دلار و در پنج سال اول دولت احمدی‌نژاد 824دلار بوده است و البته نتیجه این میل شدید به خرج درآمد ارزی، افزایش تورم در کشور است که البته مجلس هم در این موضوع شریک بوده و فقط دولت مقصر نیست. وی درباره مصرف ذخایر صندوق توسعه ملی نیز گفت: امسال دولت می‌خواست در بودجه 91 به صورت مشتی از ذخایر صندوق توسعه ملی برداشت کند ولی مجلس این موضوع را تصویب نکرد اما متاسفانه طبق مصوبه مجلس، ناخنک‌هایی به ذخایر صندوق توسعه ملی زده شد. وی ادامه داد: در حال حاضر به ازای هر طرح عمرانی در کشور 5/3برابر مورد نیاز اعتبار هزینه شده است که این امر به علت تاخیر در افتتاح پروژه‌ها بوده است و باید مجلس و دولت خودشان این روند را کنترل کنند. احمد توکلی در خاتمه خاطرنشان کرد: در غرب آنقدر از بخش کشاورزی حمایت می‌شود که آمریکا 136سال است یارانه شیر می‌دهد و حتی حاضر شد مذاکرات WTO را لنگ کند ولی یارانه را حذف نکند.
رجایی: دولت، ایران را واردکننده گندم کرد
رییس «کمیسیون کشاورزی» مجلس هشتم مانند توکلی آشناست اما بیشتر برای کشاورزان و دامپروران. او مدت‌هاست در این بخش فعال است و بهتر از سایرین می‌داند که بر این تولیدکنندگان چه می‌گذرد. او در انتقاد به دولت گفت: با اقدامات و تصمیمات نادرست دولت، عملا کشوری که می‌تواند صادرکننده گندم باشد، به یک کشور وارد‌کننده گندم تبدیل شده است. نماینده مردم اراک در ادامه سخنان خود اظهار داشت: دولت برای خرید تضمینی شیر قیمت 630 تومان را در نظر گرفته در حالی که تولید شیر برای دامداران بالای 800 تومان هزینه دارد بنابراین چرا باید دامدار شیری را که 800 تومان برایش هزینه دارد، ‌630 تومان بفروشد؟ وی اضافه کرد: دولت با این عنوان که می‌خواهیم علوفه ارزان یا وام به دامدار بدهیم، شیر تولید شده توسط دامدار را ارزان‌تر از قیمت تمام شده می‌خرد‌ بنابراین با این تصمیم غلط ما ضربه‌هایی به دامداران و کشاورزان می‌زنیم. نماینده مردم اراک به بحث کود شیمیایی هم اشاره کرد و گفت: تهیه کود شیمیایی نیز امروز به یکی از مشکلات و دغدغه‌های کشاورزان تبدیل شده و دولت نیز هنوز یارانه آن را نپرداخته و با این وضع حتی امروز کود گران نیز در اختیار کشاورز قرار نمی‌گیرد.
اسماعیل‌نیا: واسطه‌ها انگور را 360 تومان خریده
و ‌4هزار تومان ‌می‌فروختند
نماینده کاشمر در مجلس گفت: واسطه‌ها انگور کشاورزان را 360 تومان می‌خریدند و در بازار تهران همین انگور بیش از چهارهزار تومان به فروش می‌رسید. «محمد اسماعیل‌نیا» اظهار داشت: قیمت تمام شده شیر 770 تومان است ولی قیمتی که برای آن اعلام شده 630 تومان است که این مساله مشکلاتی را برای دامداران به همراه آورده است.
زارعی: سود ‌‌توزیع محصولات کشاورزی
به جیب دلال‌ها
نماینده مردم تهران در مجلس گفت که دلال‌ها بیشترین سود را در توزیع محصولات کشاورزی می‌برند. «علی‌اصغر زارعی» اظهار داشت: وزارت کشاورزی یک اشکال ساختاری دارد و این اشکال مشخص نبودن وظایف مربوط به این وزارتخانه است. وی افزود: وزارت بازرگانی و وزارت صنعت و معدن ادغام شده و وظایف مربوط به وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضر در هوا باقی مانده است؛ قبلا وزارت بازرگانی به عنوان یک وزارتخانه مدیریت بازرگانی کشور را انجام می‌داد و واردات و صادرات را مدیریت می‌کرد، اما در حال حاضر خودش در وزارتخانه‌ای جدید تبدیل به قسمتی کوچک از یک وزارتخانه شده در حالی که ماموریت و کارهایی که در وزارت جهاد کشاورزی جدید باید انجام بگیرد، بدون پاسخ باقی مانده است. زارعی ادامه داد: ‌این اشکال ساختاری باعث شده حتی واردات برخی از نهاده‌های ما در اختیار وزارتخانه دیگری قرار بگیرد ولی در عمل دوستان جهاد کشاورزی باید در مورد آن جوابگو باشند.
حسینی: تنگه احد خالی شد
نماینده مردم زابل گفت: با توجه به اینکه نژاد اصیل گاو سیستانی از بهترین نژاد گوشتی جهان است ولی متاسفانه شاهد انقراض این محصول دامی در منطقه هستیم چراکه دولت از دامداران حمایت نمی‌کند. «سید‌باقر حسینی» با بیان اینکه باید مهاجرت مردم از روستاها به شهرها را مد‌نظر قرار داد، گفت: مهاجرت مردم در منطقه سیستان و در منطقه‌ای که به تعبیر رهبر انقلاب تنگه احد جمهوری اسلامی است، باید مورد توجه قرار گیرد. مهاجرت مردم از روستاهای مرزی از لحاظ امنیتی عواقب بسیار شومی را برای ما به دنبال خواهد داشت. وی به ساماندهی امر واردات دام تاکید کرد و ادامه داد: واردات دام باید از انحصار باند‌های وابسته به قدرت خارج شود و ان‌شاءالله من بعدا این مساله را پیگیری می‌کنم.
ناصری: کود در بازار آزاد به 40‌هزار تومان رسیده
نماینده بابل در مجلس گفت: متاسفانه کودی که به کشاورزان داده می‌شود، پاسخگوی نیاز آنها نیست. این کود در بازار آزاد کیسه‌ای حدود 40‌هزار تومان خریدوفروش می‌شود که این مساله مشکلاتی را برای کشاورزان به وجود آورده است. «ناصری» ضمن تاکید بر ممانعت از واردات بی‌رویه برنج افزود: اگر ما مثلا 800‌هزار تن برنج نیاز داریم، باید طوری عمل کنیم تا تعادل عرضه و تقاضا در کشور به وجود بیاید.
خلیلیان: من یک رای دارم
وزیر جهاد کشاورزی اما در پاسخ به اعتراضات نمایندگان سخنان خود را چنین آغاز کرد: به دلیل خشکسالی بی‌سابقه در سال 87 آسیب جدی به بخش‌های زیربنایی کشاورزی و تولید وارد شد و میزان منابع آبی کشورمان کاهش یافت که آثار آن به همان سال ختم نمی‌شود و هنوز هم این مشکل گریبان‌گیر بخش کشاورزی است. وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: میزان تولیدات کشاورزی در سال 88 به 80‌میلیون تن کاهش یافت و در سال 90 ما به 110‌میلیون تن رسیدیم که امیدوارم امسال تولیدات کشاورزی ما به مرز 118‌میلیون تن برسد، همچنین آثار این افزایش تولید را ‌اکنون در بخش کاهش واردات نیز می‌بینیم. وی درخصوص میزان واردات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی گفت: واردات این محصولات در سال 88 حدود 4/18‌میلیون تن بوده که در سال 89 با 19‌درصد کاهش، این میزان واردات به 9/14‌میلیون تن تنزل یافته است، همچنین واردات محصولات کشاورزی در سال 90، 13‌درصد کاهش یافت و به 99/12‌میلیون تن رسید. در نتیجه طی دو سال گذشته شاهد 30‌درصد کاهش در حجم واردات محصولات کشاورزی هستیم. خلیلیان در ادامه سخنان خود به واردات میوه در سال 88 و 90 اشاره کرد و خاطرنشان کرد: واردات میوه از سال 88 تاکنون یعنی طی دو سال گذشته حدود 29‌درصد کاهش یافته و از عدد یک‌میلیون و 83‌هزار تن در سال 88 به میزان 769‌هزار تن در سال 90 رسیده که 77‌درصد این حجم واردات در سال 90 میوه موز بوده است. وی در ادامه سخنان خود به توضیح درباره قیمت‌های تضمینی محصولات کشاورزی که در سخنان نمایندگان مجلس مطرح شده بود، پرداخت و گفت: در این زمینه مجلس، وزارت کشاورزی را موظف کرده که هر سال قبل از فصل کاشت براساس نرخ تورم که در آن زمان مشخص شده، قیمت‌های خود را پیشنهاد دهد و البته این قیمت‌ها در یک کارگروهی که وزیر کشاورزی تنها یک عضو آن است، بررسی و تایید می‌شود. وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: سال گذشته نیز براساس نرخ تورم آن زمان که بانک مرکزی اعلام کرده بود، قیمت‌ها را اعلام کردیم و به جز قیمت گندم مابقی قیمت خرید تضمینی طبق همان پیشنهاد ما تصویب شد که البته درخصوص قیمت گندم نیز مبلغ 395 تومان تعیین شد که پس از این تصویب با اعتراض نمایندگان، کشاورز و استانداران مواجه شد و من پیگیری کردم تا هیات دولت حداقل قیمت تضمینی‌ای را که نرخ تورم مبنای شهریور سال گذشته بود پذیرفت و ابلاغ کرد. «خلیلیان» درخصوص مشکلات کود شیمیایی کشاورزان گفت: ما براساس میزان یارانه‌ای که در اختیارمان قرار می‌گیرد، کود را از شرکت‌های پتروشیمی خریداری کرده و توزیع می‌کنیم و وقتی این میزان محدود شود، ما به همان نسبت توزیع می‌کنیم و همین موضوع سبب می‌شود کشاورزان در تامین کود شیمیایی مشکل داشته باشند. وی ادامه داد: وزارت کشاورزی برای رفع مشکل کشاورزان اقداماتی انجام داد و قرار شد کود اوره که کیسه‌ای 40‌هزار تومان به صورت آزاد توزیع می‌شود، به قیمت 20‌هزار تومان به صورت غیریارانه‌ای در اختیار کشاورزان علاوه بر آن بخش یارانه‌ای قرار گیرد البته از آنجا که شرکت‌های پتروشیمی خصوصی شده و قیمت ارز هم بالا رفته، برای این شرکت‌ها به صرفه‌تر بود تا کود را صادر کنند، بنابراین به قیمتی که دولت ابلاغ کرده بود، تمکین نکردند و مدتی وقفه ایجاد شد. وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: پس از آن ما رایزنی کردیم و به گمرک گفتیم صادرات کود را تا زمانی که نیاز داخلی تامین شود، ممنوع کنند و از طرفی به تعزیرات گفتیم که شرکت‌های پتروشیمی کود را توزیع نمی‌کنند و تعزیرات نیز وارد عمل شد و پس از آن روند تامین کود بهبود یافت.
واکنش وزارت صنعت به اظهارات وزیر جهادکشاورزی
در این میان روابط عمومی وزارت صنعت معدن و تجارت در اطلاعیه‌ای در واکنش به اظهارات بزرگواری درباره صدور مجوز واردات میوه تاکید کرد: واردات میوه با مجوز وزارت کشاورزی انجام می‌شود. به گزارش خانه ملت، در پی اظهارات سیدعلی‌محمد بزرگواری، دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هشتم درباره صدور مجوز واردات میوه، وزارت صنعت، معدن و تجارت جوابیه‌ای را منتشر کرد. متن کامل این جوابیه در پاسخ به اظهارات سید‌علی‌محمد بزرگواری نماینده کهگیلویه و بهمیی در مجلس نهم به شرح زیر است: به اطلاع می‌رساند با توجه به ماده ۱۶ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، واردات هرگونه محصولات کشاورزی ازجمله میوه منوط به موافقت وزارت جهاد کشاورزی می‌باشد. لذا چنانچه واردات میوه به صورت رسمی صورت گرفته باشد می‌توان دلایل واردات را از وزارت مذکور پیگیری نمایید.
  •  
  • توکلی: 90درصد درآمدهای نفتی صرف دولت شده است
  •  

  • شرق: دیروز مجلس نهم از زبان نمایندگان به پای درددل کشاورزان نشست با این حال آن‌گونه که لازم بود پاسخ نشنید. قرار بود «خلیلیان» به عنوان وزیر کشاورزی پاسخگوی این گلایه‌ها باشد و از چرایی این مشکلات که تمامی هم ندارد بگوید، اما او باز هم به همان کلیاتی که همیشه می‌گوید بسنده کرد و آنجا هم که جزیی‌تر سخن گفت توپ را به زمین دیگران انداخت تا بیش از این پاسخگوی مشکلات نباشد البته او در این قضیه، خشکسالی 87 را نیز بی‌نصیب نگذاشت. خرید تضمینی گندم و قیمت پایین شیر از سوالاتی بودند که بسیاری از نمایندگان بر شنیدن پاسخ آن تاکید داشتند با این حال خلیلیان آب پاکی را بر دست نمایندگان مجلس ریخت و گفت که در تعیین قیمت خرید تضمینی تنها یک رای دارد و قیمت 395 تومان به ازای هر کیلو با تصمیم یک گروه تعیین شده است. موضوع شیر هم که دولت قیمت آن را 630 تومان اعلام کرده در حالی که نمایندگان و خود دامداران معتقد بودند قیمت تمام‌شده آن 800 تومان است همچنان بی‌پاسخ ماند. پاسخ ندادن به سوالات و چالش‌های بخش کشاورزی از زمانی که خشکسالی 87 روی داد رویه خلیلیان شد و با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها شدت بیشتری پیدا کرد.
    توکلی: 90درصد درآمدهای نفتی
    صرف دولت شده است
    «توکلی» چهره آشنای مجلس برخلاف سایر نمایندگان که به صورت جزیی مشکلات کشاورزی را مطرح کردند ترجیح داد از عملکرد کلان دولت بگوید که حال و روز کشاورزان را به صورت فعلی درآورده است. او گفت: دولت تنها 10درصد درآمدهای نفتی را صرف تولید و مابقی را صرف هزینه‌های خود کرده است. رییس «مرکز پژوهش‌های مجلس» افزود: وقتی فشار روی واردات کالاهای قابل تجارت آورده می‌شود، تولید ملی سرکوب می‌شود و تورم تولید ملی بالا می‌رود و در نتیجه میل به واردات کالاهای قابل تجارت افزایش می‌یابد و هرچه بیشتر این مکانیزم فعال باشد، این ضرر بیشتر اتفاق می‌افتد. به گفته وی، «بیماری هلندی» یک‌بار در سال 56، یک‌بار سال 62، یک‌بار در سال 68 و یک‌بار در سال 85 اتفاق افتاد و امروز نیز گرفتار این موضوع هستیم. منتخب مردم تهران در مجلس نهم در ادامه سخنانش از مصرف سرانه ارز به ازای هر ایرانی در 30سال گذشته سخن به میان آورد و تصریح کرد: این رقم در دوران جنگ 608دلار، دولت ‌هاشمی 384دلار، دولت خاتمی 364دلار و در پنج سال اول دولت احمدی‌نژاد 824دلار بوده است و البته نتیجه این میل شدید به خرج درآمد ارزی، افزایش تورم در کشور است که البته مجلس هم در این موضوع شریک بوده و فقط دولت مقصر نیست. وی درباره مصرف ذخایر صندوق توسعه ملی نیز گفت: امسال دولت می‌خواست در بودجه 91 به صورت مشتی از ذخایر صندوق توسعه ملی برداشت کند ولی مجلس این موضوع را تصویب نکرد اما متاسفانه طبق مصوبه مجلس، ناخنک‌هایی به ذخایر صندوق توسعه ملی زده شد. وی ادامه داد: در حال حاضر به ازای هر طرح عمرانی در کشور 5/3برابر مورد نیاز اعتبار هزینه شده است که این امر به علت تاخیر در افتتاح پروژه‌ها بوده است و باید مجلس و دولت خودشان این روند را کنترل کنند. احمد توکلی در خاتمه خاطرنشان کرد: در غرب آنقدر از بخش کشاورزی حمایت می‌شود که آمریکا 136سال است یارانه شیر می‌دهد و حتی حاضر شد مذاکرات WTO را لنگ کند ولی یارانه را حذف نکند.
    رجایی: دولت، ایران را واردکننده گندم کرد
    رییس «کمیسیون کشاورزی» مجلس هشتم مانند توکلی آشناست اما بیشتر برای کشاورزان و دامپروران. او مدت‌هاست در این بخش فعال است و بهتر از سایرین می‌داند که بر این تولیدکنندگان چه می‌گذرد. او در انتقاد به دولت گفت: با اقدامات و تصمیمات نادرست دولت، عملا کشوری که می‌تواند صادرکننده گندم باشد، به یک کشور وارد‌کننده گندم تبدیل شده است. نماینده مردم اراک در ادامه سخنان خود اظهار داشت: دولت برای خرید تضمینی شیر قیمت 630 تومان را در نظر گرفته در حالی که تولید شیر برای دامداران بالای 800 تومان هزینه دارد بنابراین چرا باید دامدار شیری را که 800 تومان برایش هزینه دارد، ‌630 تومان بفروشد؟ وی اضافه کرد: دولت با این عنوان که می‌خواهیم علوفه ارزان یا وام به دامدار بدهیم، شیر تولید شده توسط دامدار را ارزان‌تر از قیمت تمام شده می‌خرد‌ بنابراین با این تصمیم غلط ما ضربه‌هایی به دامداران و کشاورزان می‌زنیم. نماینده مردم اراک به بحث کود شیمیایی هم اشاره کرد و گفت: تهیه کود شیمیایی نیز امروز به یکی از مشکلات و دغدغه‌های کشاورزان تبدیل شده و دولت نیز هنوز یارانه آن را نپرداخته و با این وضع حتی امروز کود گران نیز در اختیار کشاورز قرار نمی‌گیرد.
    اسماعیل‌نیا: واسطه‌ها انگور را 360 تومان خریده
    و ‌4هزار تومان ‌می‌فروختند
    نماینده کاشمر در مجلس گفت: واسطه‌ها انگور کشاورزان را 360 تومان می‌خریدند و در بازار تهران همین انگور بیش از چهارهزار تومان به فروش می‌رسید. «محمد اسماعیل‌نیا» اظهار داشت: قیمت تمام شده شیر 770 تومان است ولی قیمتی که برای آن اعلام شده 630 تومان است که این مساله مشکلاتی را برای دامداران به همراه آورده است.
    زارعی: سود ‌‌توزیع محصولات کشاورزی
    به جیب دلال‌ها
    نماینده مردم تهران در مجلس گفت که دلال‌ها بیشترین سود را در توزیع محصولات کشاورزی می‌برند. «علی‌اصغر زارعی» اظهار داشت: وزارت کشاورزی یک اشکال ساختاری دارد و این اشکال مشخص نبودن وظایف مربوط به این وزارتخانه است. وی افزود: وزارت بازرگانی و وزارت صنعت و معدن ادغام شده و وظایف مربوط به وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضر در هوا باقی مانده است؛ قبلا وزارت بازرگانی به عنوان یک وزارتخانه مدیریت بازرگانی کشور را انجام می‌داد و واردات و صادرات را مدیریت می‌کرد، اما در حال حاضر خودش در وزارتخانه‌ای جدید تبدیل به قسمتی کوچک از یک وزارتخانه شده در حالی که ماموریت و کارهایی که در وزارت جهاد کشاورزی جدید باید انجام بگیرد، بدون پاسخ باقی مانده است. زارعی ادامه داد: ‌این اشکال ساختاری باعث شده حتی واردات برخی از نهاده‌های ما در اختیار وزارتخانه دیگری قرار بگیرد ولی در عمل دوستان جهاد کشاورزی باید در مورد آن جوابگو باشند.
    حسینی: تنگه احد خالی شد
    نماینده مردم زابل گفت: با توجه به اینکه نژاد اصیل گاو سیستانی از بهترین نژاد گوشتی جهان است ولی متاسفانه شاهد انقراض این محصول دامی در منطقه هستیم چراکه دولت از دامداران حمایت نمی‌کند. «سید‌باقر حسینی» با بیان اینکه باید مهاجرت مردم از روستاها به شهرها را مد‌نظر قرار داد، گفت: مهاجرت مردم در منطقه سیستان و در منطقه‌ای که به تعبیر رهبر انقلاب تنگه احد جمهوری اسلامی است، باید مورد توجه قرار گیرد. مهاجرت مردم از روستاهای مرزی از لحاظ امنیتی عواقب بسیار شومی را برای ما به دنبال خواهد داشت. وی به ساماندهی امر واردات دام تاکید کرد و ادامه داد: واردات دام باید از انحصار باند‌های وابسته به قدرت خارج شود و ان‌شاءالله من بعدا این مساله را پیگیری می‌کنم.
    ناصری: کود در بازار آزاد به 40‌هزار تومان رسیده
    نماینده بابل در مجلس گفت: متاسفانه کودی که به کشاورزان داده می‌شود، پاسخگوی نیاز آنها نیست. این کود در بازار آزاد کیسه‌ای حدود 40‌هزار تومان خریدوفروش می‌شود که این مساله مشکلاتی را برای کشاورزان به وجود آورده است. «ناصری» ضمن تاکید بر ممانعت از واردات بی‌رویه برنج افزود: اگر ما مثلا 800‌هزار تن برنج نیاز داریم، باید طوری عمل کنیم تا تعادل عرضه و تقاضا در کشور به وجود بیاید.
    خلیلیان: من یک رای دارم
    وزیر جهاد کشاورزی اما در پاسخ به اعتراضات نمایندگان سخنان خود را چنین آغاز کرد: به دلیل خشکسالی بی‌سابقه در سال 87 آسیب جدی به بخش‌های زیربنایی کشاورزی و تولید وارد شد و میزان منابع آبی کشورمان کاهش یافت که آثار آن به همان سال ختم نمی‌شود و هنوز هم این مشکل گریبان‌گیر بخش کشاورزی است. وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: میزان تولیدات کشاورزی در سال 88 به 80‌میلیون تن کاهش یافت و در سال 90 ما به 110‌میلیون تن رسیدیم که امیدوارم امسال تولیدات کشاورزی ما به مرز 118‌میلیون تن برسد، همچنین آثار این افزایش تولید را ‌اکنون در بخش کاهش واردات نیز می‌بینیم. وی درخصوص میزان واردات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی گفت: واردات این محصولات در سال 88 حدود 4/18‌میلیون تن بوده که در سال 89 با 19‌درصد کاهش، این میزان واردات به 9/14‌میلیون تن تنزل یافته است، همچنین واردات محصولات کشاورزی در سال 90، 13‌درصد کاهش یافت و به 99/12‌میلیون تن رسید. در نتیجه طی دو سال گذشته شاهد 30‌درصد کاهش در حجم واردات محصولات کشاورزی هستیم. خلیلیان در ادامه سخنان خود به واردات میوه در سال 88 و 90 اشاره کرد و خاطرنشان کرد: واردات میوه از سال 88 تاکنون یعنی طی دو سال گذشته حدود 29‌درصد کاهش یافته و از عدد یک‌میلیون و 83‌هزار تن در سال 88 به میزان 769‌هزار تن در سال 90 رسیده که 77‌درصد این حجم واردات در سال 90 میوه موز بوده است. وی در ادامه سخنان خود به توضیح درباره قیمت‌های تضمینی محصولات کشاورزی که در سخنان نمایندگان مجلس مطرح شده بود، پرداخت و گفت: در این زمینه مجلس، وزارت کشاورزی را موظف کرده که هر سال قبل از فصل کاشت براساس نرخ تورم که در آن زمان مشخص شده، قیمت‌های خود را پیشنهاد دهد و البته این قیمت‌ها در یک کارگروهی که وزیر کشاورزی تنها یک عضو آن است، بررسی و تایید می‌شود. وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: سال گذشته نیز براساس نرخ تورم آن زمان که بانک مرکزی اعلام کرده بود، قیمت‌ها را اعلام کردیم و به جز قیمت گندم مابقی قیمت خرید تضمینی طبق همان پیشنهاد ما تصویب شد که البته درخصوص قیمت گندم نیز مبلغ 395 تومان تعیین شد که پس از این تصویب با اعتراض نمایندگان، کشاورز و استانداران مواجه شد و من پیگیری کردم تا هیات دولت حداقل قیمت تضمینی‌ای را که نرخ تورم مبنای شهریور سال گذشته بود پذیرفت و ابلاغ کرد. «خلیلیان» درخصوص مشکلات کود شیمیایی کشاورزان گفت: ما براساس میزان یارانه‌ای که در اختیارمان قرار می‌گیرد، کود را از شرکت‌های پتروشیمی خریداری کرده و توزیع می‌کنیم و وقتی این میزان محدود شود، ما به همان نسبت توزیع می‌کنیم و همین موضوع سبب می‌شود کشاورزان در تامین کود شیمیایی مشکل داشته باشند. وی ادامه داد: وزارت کشاورزی برای رفع مشکل کشاورزان اقداماتی انجام داد و قرار شد کود اوره که کیسه‌ای 40‌هزار تومان به صورت آزاد توزیع می‌شود، به قیمت 20‌هزار تومان به صورت غیریارانه‌ای در اختیار کشاورزان علاوه بر آن بخش یارانه‌ای قرار گیرد البته از آنجا که شرکت‌های پتروشیمی خصوصی شده و قیمت ارز هم بالا رفته، برای این شرکت‌ها به صرفه‌تر بود تا کود را صادر کنند، بنابراین به قیمتی که دولت ابلاغ کرده بود، تمکین نکردند و مدتی وقفه ایجاد شد. وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: پس از آن ما رایزنی کردیم و به گمرک گفتیم صادرات کود را تا زمانی که نیاز داخلی تامین شود، ممنوع کنند و از طرفی به تعزیرات گفتیم که شرکت‌های پتروشیمی کود را توزیع نمی‌کنند و تعزیرات نیز وارد عمل شد و پس از آن روند تامین کود بهبود یافت.
    واکنش وزارت صنعت به اظهارات وزیر جهادکشاورزی
    در این میان روابط عمومی وزارت صنعت معدن و تجارت در اطلاعیه‌ای در واکنش به اظهارات بزرگواری درباره صدور مجوز واردات میوه تاکید کرد: واردات میوه با مجوز وزارت کشاورزی انجام می‌شود. به گزارش خانه ملت، در پی اظهارات سیدعلی‌محمد بزرگواری، دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هشتم درباره صدور مجوز واردات میوه، وزارت صنعت، معدن و تجارت جوابیه‌ای را منتشر کرد. متن کامل این جوابیه در پاسخ به اظهارات سید‌علی‌محمد بزرگواری نماینده کهگیلویه و بهمیی در مجلس نهم به شرح زیر است: به اطلاع می‌رساند با توجه به ماده ۱۶ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، واردات هرگونه محصولات کشاورزی ازجمله میوه منوط به موافقت وزارت جهاد کشاورزی می‌باشد. لذا چنانچه واردات میوه به صورت رسمی صورت گرفته باشد می‌توان دلایل واردات را از وزارت مذکور پیگیری نمایید.
۱۹ خرداد ۱۳۹۱ ۲۲:۴۱
شرق |
تعداد بازدید : ۹۹۰