ورود 48 محصول جدید به‌سبد پتروشیمی

ورود 48 محصول جدید به‌سبد پتروشیمی
معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه در حال حاضر ایران نه تنها با کمبود کود اوره روبرو نیست بلکه مازاد این محصول پتروشیمی به بازارهای جهانی صادر می‌شود، گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه تنوع تولید محصولات پتروشیمی به 83 فرآورده افزایش می‌یابد.

عبدالحسین بیات در گفتگو با مهر درباره برخی از اظهارنظرها مبنی بر کمبود کود اوره به منظور تحویل به کشاورزان، گفت: در شرایط فعلی کشور نه تنها با هیچگونه کمبود کود اوره ای مواجه نیست بلکه علاوه بر تامین نیازهای داخلی به صادرکننده این محصول پتروشیمیایی هم تبدیل شده است.
 
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ظرفیت تولید کود اوره ایران را سالانه بیش از پنج میلیون تن اعلام کرد و افزود: سال گذشته حدود 2.5 میلیون تن از این محصول پتروشیمیایی به بازارهای جهانی صادر شده است.
 معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه در حال حاضر تمامی کود اوره مورد نیاز کشاورزان تامین شده است، اظهار داشت: پس از تامین کامل نیازهای داخلی کود اوره مازاد این محصول به بازارهای جهانی صادر می شود.
  
این عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اجرای یک طرح جدید تولید کود اوره در غرب ایران، بیان کرد: پیش بینی می شود با بهره برداری از طرح توسعه مجتمع پتروشیمی کرمانشاه سالانه حدود 660 هزار تن کود اوره به ظرفیت تولید کشور افزوده شود.
 
به گزارش مهر، ایران با اجرای طرح توازن تولید و مصرف کود اوره در شمال و جنوب کشور قصد تبدیل شدن به یکی از بزرگترین صادرکنندگان این محصول پتروشیمی در خاورمیانه را دارد.
 
در همین حال ساخت هفت طرح تولیدکننده اوره و آمونیاک در برنامه پنجم توسعه قطعی شده است و پیش بینی می شود تا سال 1394 در مجموع باید طرحهای تولید اوره و آمونیاک مرودشت شیراز، لردگان یاسوج، زنجان، هرمز، هنگام و لاوان در مدار بهره برداری قرار بگیرند.
 
این در حالی است که هم اکنون مطالعات برای ساخت دو واحد کود اوره و آمونیاک در فراشبند استان فارس و مسجدسلیمان آغاز شده است در مجموع برآوردها نشان می‌دهد تا پایان برنامه پنجم در مجموع با ساخت و راه اندازی طرحهای جدید نزدیک به هشت میلیون تن به ظرفیت تولید کود اوره و آمونیاک افزوده شود که در این صورت ایران به بزرگترین تولیدکننده این محصول پتروشیمی تبدیل می شود.
 
 دو سال گذشته با بهره برداری از فاز دوم مجتمع پتروشیمی پردیس ظرفیت تولید اوره ایران به بیش از 4.4 میلیون تن افزایش یافت و رسما کشورمان به باشگاه صادرکنندگان اوره جهان پیوست.
 
بر این اساس با اجرای این طرح کود اوره شیمیایی تولید شده در مجتمع‌های پتروشیمی شمال کشور همچون پتروشیمی خراسان و کرمانشاه امکان صادرات این محصول پتروشیمی از بندر ماهشهر و عسلویه فراهم می‌شود.
 ورود 48 محصول جدید به سبد پتروشیمی
 
 بیات در ادامه در تشریح مهمترین اهداف صنعت پتروشیمی برای توسعه زنجیره‌های ارزش افزوده، گفت: در شرایط فعلی حدود 35 محصول بالادستی، میان دستی و پایین دستی در سطح صنایع پتروشیمی کشور تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود.
 مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از انجام مطالعات گسترده‌ای به منظور توسعه صنایع تکمیلی و پایین دستی صنعت پتروشیمی در برنامه پنجم و ششم توسعه خبر داد و یادآور شد: بر این اساس تاکنون 10 زنجیره ارزش تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری تعریف شده است.
 معاون وزیر نفت همچنین با تاکید بر اینکه متنوع سازی سبد تولیدی محصولات پتروشیمی هم در دستور کار قرار دارد، گفت: در صورت اجرای طرحهای مختلف همچون پارک شیمی‌ها، شهرکهای پتروشیمی و توسعه صنایع تکمیلی تنوع محصولات پتروشیمی ایران به 83 محصول افزایش می یابد.
 در همین حال اخیرا محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور مصوبه جدید دولت برای تاسیس "شهرک پتروشیمی" را به سه وزارتخانه وزارت صنعت، معدن و تجارت، نفت و امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ابلاغ کرده است.

۲۱ خرداد ۱۳۹۱ ۰۴:۱۲
تعداد بازدید : ۹۷۰