ایران باید به هاب حمل و نقل منطقه بدل شود

ایران باید به هاب حمل و نقل منطقه بدل شود
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که ایران باید به هاب حمل و نقل منطقه بدل شود، گفت: هم اکنون عملیات اجرایی برای توسعه در بخش دریایی کشور در حال انجام است و در نهایت می‌تواند ظرفیت بنادر را تا حد زیادی افزایش دهد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در خصوص وضع کنونی حوزه ریلی کشور گفت: برنامه‌ای که ما تهیه کرده‌ایم، برنامه بسیار بلندپروازانه‌ای است،اما ما باید از موقعیت خود در منطقه استفاده کنیم، ایران می‌تواند به هاب منطقه در حوزه حمل و نقل بدل شود.

وی افزود: برای تحقق این امر باید به بحث ناوگان و زیرساختها نیز توجه کنیم، ما باید از زیرساختهای مناسب در بخش دریا و بندر به عنوان هاب منطقه بهره‌مند شویم.

آخوندی با بیان این که هم‌اکنون در بخش دریا دارای پروژه‌ های بسیار بزرگی هستیم، تصریح کرد: چابهار (که درحال سرمایه‌ گذاری ۴۰۰ میلیون دلاری در آن هستیم)، بندر عباس (که فاز یک آن در حال نوسازی و افزایش بهره‌وری بوده و فاز ٢ آن نیز سکوهایش احداث شده ولی فاقد تجهیزات است) نمونه‌ هایی از مناطق دریایی با پروژه‌ های مهم به شمار می‌روند.

وزیر راه و شهرسازی از انجام اقدامهای لازم برای سفارش واردات تجهیزات در بندرعباس خبر داد و گفت: فاز سوم این بندر نیز هم‌اکنون در آستانه آغاز عملیات اجرایی قرار دارد، براساس برنامه‌ ریزیهای انجام شده تصور می‌‌کنم پروژه‌ های مربوط به بندرعباس طی ۴ تا ۵ سال به طول بیانجامد که در صورت اتمام، ظرفیت این بندر تا حدود دو برابر افزایش خواهد داد.

وی با بیان این که امید است با این اقدامها بندرعباس به دروازه ورودی ایران و به دنبال آن دروازه ورودی کل آسیای میانه بدل شود، افزود: ما برای بدل شدن به هاب منطقه حداقل به ۶ سال کار شبانه‌روزی نیاز داریم.

آخوندی از امضای قرارداد مسیر ریلی تهران، قم، اصفهان و فعال بودن کارگاه در این بخش خبر داد و تصریح کرد: تحقق این امر اقدامی بسیار بزرگ بود، زیرا به دنبال آن ما برای اولین بار در کشور به فناوری قطار سریع دسترسی پیدا خواهیم کرد که عملیات اجرایی آن حدود ۴۰ ماه به طول خواهد انجامید.

وزیر راه و شهرسازی درباره پروژه برقی کردن قطار تهران، مشهد با هدف ارتقای سرعت به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت نیز گفت: یادداشت تفاهم این پروژه در سفر رئیس جمهوری چین به کشور امضا شد، هم‌اکنون نیز در حال مذاکره فشرده با این کشور هستیم که امیدواریم به مرحله قرارداد و تامین مالی ۲ میلیارد دلاری از سوی چین برسیم.

وی در خصوص کیفیت ریلهای وارداتی تصریح کرد: هیچ کالایی بدون استاندارد و کنترل و بازرسی به کشور وارد نخواهد شد، ما هنوز در داخل کشور این محصول را تولید نکرده‌ایم، ولی به محض این اقدام تمامی ظرفیت تولید داخلی را به صورت یکجا خریداری خواهیم کرد.

۸ تیر ۱۳۹۵ ۱۳:۴۲
تعداد بازدید : ۳۸۸