تولید‌کنندگان داخلی بدقولی می کنند

انتقاد کارفرمایان بخش خصوصی و دولتی نفت‌

دستیابی به توانمندی ساخت حدود 70درصد از تجهیزات و کالاهای اساسی وزارت نفت، موجب شده انتظارات پیمانکاران و کارفرمایان دولتی و بخش خصوصی از تولیدکنندگان داخلی افزایش یابد. با این وجود سفارش‌دهندگان کالاهای نفتی از بدقولی‌های سازندگان داخلی در تحویل کالا انتقاد دارند.

تولید‌کنندگان داخلی بدقولی می کنند

درحال حاضر به دلیل توانمند شدن تولیدکنندگان داخلی، ‌10 گروه از اقلام اساسی صنعت نفت بومی‌سازی شده و وزارت نفت نیز در راستای حمایت از تولیدات داخلی، مناقصه‌هایی برای خرید این اقلام برگزار کرده است. همچنین با توجه به اهمیت موضوع، قرار است در تمامی قراردادهای آتی وزارت نفت در قالب قراردادهای موسوم به IPC ، کالاهای داخلی مورد استفاده قرار گیرد. حال با توجه به این توانمندی باید دید که آیا پیمانکاران و کسانی که با تولیدکنندگان کالای نفتی همکاری دارند، از روند تحویل کالای نفتی رضایت دارند یا نه؟

در این باره غلامرضا مستجاب الدعوه، مدیرعامل پتروشیمی بوشهر با بیان اینکه سازندگان داخلی در تامین کالای مورد نیاز در صنعت نفت بدقول هستند، به «فرصت امروز» می‌گوید: «گاهی برای تحویل کالای سفارش داده شده بیش از یک سال منتظر می‌مانیم. با این وجود به دلیل حمایت از تجهیزات داخلی این تاخیر را می‌پذیریم و همراه تولیدکنندگان داخلی می‌شویم.»

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان کالای داخلی شرایط مالی مناسبی ندارند از این رو نمی‌توانند به تعهداتشان عمل کنند، می‌افزاید: «در بسیاری از موارد بیش از قرارداد اولیه سازندگان داخلی را تامین مالی کرده‌ایم اما با این‌حال با تاخیر در تحویل کالا مواجه هستیم. با این وجود تلاش‌های بسیاری برای بومی‌سازی تکنولوژی‌های صنعت نفت توسط ما انجام شده است.»

مستجاب الدعوه می‌گوید: بسیاری از تجهیزات مورد نیازمان در پتروشیمی بوشهر از جمله انواع تجهیزات ثابت، مخازن تحت فشار و اتمسفری، انواع شیرآلات صنعتی، پمپ، توربین گازی، کمپرسورها و. . . را توسط سازندگان داخلی تامین می‌کنیم و انتظار داریم این بخش با تلاش بیشتر شرایط فعالیت‌شان را بهبود ببخشند تا توان رقابت با خارجی‌ها را داشته باشند.

در این ارتباط ابوالقاسم رحمانی، مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی نیز موافق است. وی با بیان اینکه در ساخت سکوی فاز 21 پارس جنوبی حدود 60 درصد از تجهیزات و کالای نفتی از داخل تامین شده است، به «فرصت امروز» می‌گوید: «به تولیدکنندگان داخلی اعتماد داریم و امیدواریم در به موقع رساندن کالای موردنیاز همراه ما شوند. کالاهای مورد نیاز ما از داخل و خارج تامین می‌شود. ما به شرکت‌های داخلی تامین‌کننده کالا فرصت تهیه کالا را می‌دهیم اما باید به این مهم نیز توجه داشت که هنوز تولیدکنندگان با تکنولوژی روز فاصله دارند.»

وی با بیان اینکه بدقولی تحویل کالا به شرکت ما از طرف تامین‌کنندگان داخلی و خارجی است، می‌افزاید: «تحریم موجب شد تا بدقولی‌های شرکت‌های خارجی در تامین کالای مورد نیاز بیش از بدقولی‌های داخلی باشد. در حال حاضر تولیدکنندگان کالای اساسی صنعت نفت در مقایسه با سایر صنایع از جمله آب و نیرو از نقایص عمده‌ای برخوردارند و نیاز است در این صنعت بیشتر تلاش شود.»

از دید این پیمانکار نفتی، کالای نفتی باید با استانداردهای تعیین شده مطابقت داشته باشد و امیدوارم تولیدکنندگان این کالا در کشور تلاش کنند نیازهای اساسی این صنعت در داخل تامین شود.

۹ تیر ۱۳۹۵ ۱۱:۰۳
تعداد بازدید : ۴۳۵