هدف گذاری برای افزایش صادرات محصولات پتروشیمی به ایتالیا

هدف گذاری برای افزایش صادرات محصولات پتروشیمی به ایتالیا
صادرات محصولات متنوع پتروشیمی ایران به ایتالیا در دوران پسابرجام می تواند روندی صعودی را تجربه کند.
احمد پورفلاح رئیس مشترک اتاق ایران و ایتالیا در گفتگو با خبرنگار نیپنا اظهار کرد: با توجه به اینکه پالایشگاه های ایتالیا به نفت ایران نیاز دارد، اگر پذیرش ال سی های ایرانی از طرف بانک های اروپایی فراهم شود، حتما صادرات محصولات پتروشیمی به ایتالیا بیشتر خواهد شد.
وی افزود: شرکت های ایتالیایی با توجه به وجود دانش فنی و نیز سابقه ای دیرین در صنعت پتروشیمی ایران آماده افزایش همکاری های خود با فعالان صنعت پتروشیمی کشورمان هستند.
پورفلاح افزود: بیشترین محصولات صادراتی به ایتالیا نفت خام است و صادرات مواد پتروشیمی کمتر است. اما در حال حاضر با فضای به وجود آمده در سطح بین المللی حتما صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده های ناشی از نفت به ایتالیا بیشتر خواهد شد. 
وی تصریح کرد: درست است که ایتالیا نفت خام را پروسس می کند و تا حدودی به مواد پتروشیمی دسترسی دارد اما مقدار آن برای کشور ایتالیا کافی نیست و در آینده نزدیک صادرات انواع محصولات پتروشیمی جایگاه خاص خود را در سبد صادرات به ایتالیا پیدا خواهد کرد. زیرا در ایتالیا بازار برای فروش محصولات پتروشیمی وجود دارد. 
پورفلاح با بیان اینکه ایتالیا دارای تکنولوژی در زمینه ساخت پالایشگاه و تا حدودی پتروشیمی است گفت: با توجه به این مسئله دولت و بخش خصوصی به دنبال آوردن سرمایه گذار از ایتالیا است زیرا هم دولت و هم بخش خصوصی هدفشان فقط فروش مواد نفتی به صورت خام نیست و به دنبال آوردن تکنولوژی روز دنیا به کشور هستند. در واقع دولت و بخش خصوصی هدفشان جذب سرمایه و تکنولوژی است. 
وی اظهارکرد: در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی ایران فقط برداشتن تحریم ها برای آمدن سرمایه گذار به ایران کافی نخواهد بود. برای اینکه سرمایه گذران خارجی اعتماد کنند، باید کمی تحمل وجود داشته باشد. باید سودآوری سرمایه گذاری در داخل ایران بهتر شود و زمینه را طوری باید فراهم کنیم که سرمایه گذران خارجی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف به ایران بیایند. 
وی تصریح کرد: بزرگترین خریدار نفت، گاز و پتروشیمی ایران، کشور ایتالیا است،در حال حاضر صادرات ایران به ایتالیا به زیر یک و نیم میلیارد یورو رسیده است. اما این رقم در 8 سال گذشته 7 و نیم میلیارد یورو بود که این امیدواری وجود دارد تا پس از برجام، ایران دوباره به رقم 8 سال گذشته دست پیدا کند. 
رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا اظهار کرد: برخی از اقلام پتروشیمی که در 10 سال گذشته صادر می شد در حال حاضر جنبه مواد اولیه و خام را به خود گرفته است. بنابراین باید به سمت بالابردن تکنولوژی برای جواب دادن به نیازهای امروز دنیا حرکت کنیم. 
۱۲ تیر ۱۳۹۵ ۱۴:۵۹
تعداد بازدید : ۴۱۵