کنسرسیوم روسی حاضر به تامین بودجه پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان است

کنسرسیوم روسی حاضر به تامین بودجه پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان است
روزنامه 'اکسپرس تریبیون' پاکستان روزچھارشنبه نوشت: شرکت 'جی پی بی گلوبل ریسورس' متعلق به کنسرسیوم روسی حاضر است سھم 1.5 میلیارد دلاری برای احداث خط لوله درخاک پاکستان و دیگر اقدامات مربوط به پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان را تامین کند.

به گزارش ایرنا، این روزنامه انگلیسی زبان افزود: این شرکت اعلام کرده درصورتی که مناقصه احداث خط لوله پروژه انتقال گازایران درمحدوده خاک پاکستان دراختیار شرکت گازپروم قرار بگیرد، حاضراست درتامین بودجه این پروژه عظیم ھمکاری کند.

اکسپرس تریبیون افزود: این پیشنھاد قرار است در سفر 19ژوئن ﴿30 خرداد﴾ آصف علی زرداری رییس جمھوری پاکستان به روسیه بررسی شود.

به نوشته این روزنامه، آصف علی زرداری و عاصم حسین وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان در سفر اخیر خود به پکن نیز موفق به متقاعد کردن مقامات چینی برای شرکت در مناقصه احداث خط لوله پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان شدند.

اکسپرس تریبیون تصریح کرد: شرکت 'جی پی بی گلوبل ریسورس' متعلق به گازپروم روسیه در بسیاری از پروژه ھای نفتی و مواد معدنی در نقاط مختلف جھان ازجمله آفریقای جنوبی، آمریکا و خاورمیانه مشارکت دارد.

این روزنامه انگلیسی زبان به نقل از یک مقام وزارت نفت پاکستان بدون ذکر نام وی، نوشت: یکی از شرکت ھای زیر مجموعه گازپروم روسیه به نام گروه 'استراو پروگرس' از طرف شرکت جی پی بی گلوبل ریسورس برای بستن قرارداد در بخش ھای مھندسی، تدارکات، پشتیبانی و ساخت خط لوله ھای گاز با مسوولان پاکستانی ارتباط برقرار کرده است.

قرارداد انتقال گاز ایران به پاکستان در سال 2010 بین مقامهای دو کشور به امضای نھایی رسید و قرار شد دو کشور ھر اقدامی را در راستای اتمام قبل از موعد این طرح انجام دھند.

خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان از منطقه پارس جنوبی در خلیج فارس تا بندر نوابشاه در پاکستان ادامه خواهد یافت.

کارشناسان انرژی در پاکستان این پروژه را به عنوان بهترین، نزدیکترین و با صرفه ترین راهکار برای غلبه بر بحران انرژی در کشورشان ارزیابی کرده اند.

ھفته ھای گذشته منابع خبری محلی در پاکستان به نقل از اعجاز چودری قائم مقام وزارت نفت و منابع طبیعی این کشور گزارش دادند: خط لوله پروژہ انتقال گاز ایران به پاکستان تا ماه دسامبر (آذرماه 1393) سال 2014 به بھرہ برداری خواهد رسید.

۲۵ خرداد ۱۳۹۱ ۱۱:۱۵
تعداد بازدید : ۱,۰۲۲