جایگزینی واحدهای فرسوده با واحدهای به روز قابل تقدیر است

جایگزینی واحدهای فرسوده با واحدهای به روز قابل تقدیر است
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان سازمان توسعه ای، دوستدار و حامی محیط زیست و جامعه، با تدوین و ابلاغ دستورالعمل های لازم الاجرا و نظارت، درجهت توسعه پایدار این صنعت تلاش می کند.

به گزارش نیپنا؛ مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت در آئین رسمی افتتاح فاز سوم پتروشیمی شیراز ( آمونیاک و اوره شهدای مرودشت)، با بیان جایگاه حاکمیتی و توسعه ایی شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: صنعت پتروشیمی در کشوری که حدود 9.5 درصد ذخایر نفت و 17.1 درصد ذخایر گاز جهان را دارد از صنایعی است که به دلیل استفاده از مزیت های نسبی کشور و ایجاد ارزش افزود، از آغار تاکنون مورد توجه سیاست گذاران و برنامه ریزان کشور بوده است.

وی اظهار کرد: فکر ایجاد صنعت پتروشیمی در ایران قدمتی بیش از 50 سال دارد . کارخانه کود شیمایی مرودشت فارس (پتروشیمی شیراز) با ظرفیت تولید 100 هزار تن در سال 1342 به عنوان اولین کارخانه تولید کودهای شیمیایی در ایران راه اندازی شد. این بدان معنی است که پتروشیمی شیراز پرچم دار صنعت پتروشیمی کشور است و در طول بیش از 50 سال طلایه دار تولید و زمینه ساز توسعه صنعت پتروشیمی در سراسر کشور بوده است.

شاهدایی با بیان اینکه، اکنون که پس از نیم قرن فعالیت رو به رشد صنعت پتروشبیمی در کشور، ظرفیت نصب شده تولید محصولات به حدود 61 میلیون تن رسیده است و بی شک پتروشیمی شیراز هنوز هم از جایگاه ویزة ای برخوردار است، تاکید کرد: با در نظر گرفتن عمر مفید واحدهای موجود و پارامترهای ایمنی و اقتصادی در تولید و با عنایت به مزیت های بالفعل و بالقوه در مجتمع پتروشیمی شیراز و به منظور تداوم تولید و ادامه حیات این شرکت طرح احداث واحدهای جدید آمونیاک و اوره در سال 1385 در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: امروز با مدیریت بخش خصوصی با راه اندازی واحد سوم آمونیاک و اوره شهدای مرودشت باظرفیت 680 هزار تن آمونیاک و یک میلیون و 75 هزار تن اوره گرانول ظرفیت تولید در کشور به 4.5 میلیون تن و ظرفیت تولید اوره به 5.5 میلیون تن در سال افزایش یافته است.

به گفته وی، شرکت پتروشیمی شیراز که از جمله شرکت هایی است که در طول سالیان جنگ چندین نوبت مورد تهاجم هوایی قرار گرفت و کرکنان متخصص آن در کنترل حوادث ایجاد شده بسیار موفق عمل کرده اند؛ می تواند با انتقال و نشر تجربیات خود به سایر شرکت های فعال در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در پیشگیری و کنترل حوادث در این صنعت نقشی کلیدی و مؤثر ایفا کند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به قدمت مجتمع پتروشیمی شیراز و در نظر گرفتن  این موضوع که این مجتمع دارای واحدهایی است که سال های طولانی در مدار تولید هستند، لزوم توجه و دقت بیشتر در مراقبت از تجهیزات و در صورت لزوم سرمایه گذاری جهت به روز آوری آنها به منظور پیشگیری حوادث احساس می شود.

شاهدایی، اقدامات این شرکت در جایگزین نمودن واحدهای فرسوده و غیر اقتصادی با واحدهای به روز، در راستای بهبود اقتصاد بنگاه در بلند مدت و نیز پیشگیری از برور حوادث صنعتی را قابل تقدیر خواند و گفت: این امر را می توان به فعال نیک گرفت و آن را به عنوان یک رویکرد در صنعت پتروشیمی کشور تسری داد.

وی افزود: مجتمع های پتروشیمی که از فرآیندهای پیچیده شیمیایی استفاده می کنند، بستری بالقوه برای رخداد حوادث بزرگ صنعتی نیز محسوب می شوند، که در صورت عدم توجه به الزامات HSE می توانند موجب ایجاد خسارت به محیط زیست، سلامت کارکنان و جوامع اطراف خود شوند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تاکید کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی که به عنوان سازمان توسعه ای و دوستدار و حامی محیط زیست و جامعه شناخته شده است، همواره با تدوین و ابلاغ دستورالعمل ها و استاندارهای لازم الاجرا و نظارت و پایش عملکرد فعالان صنعت، در جهت توسعه پایدار این صنعت تلاش می کند.

وی اظهار امیدواری کرد که، با سرمشق قرار دادن تجربیات حاصل از حادثه پرخسارت و ناگوار پتروشیمی بوعلی سینا کلیه شرکت های پتروشیمی با بازنگری اقدامات و رعایت الزامات HSE در همه زمینه های مدیرت مجتمع و با اولویت قرار دادن سرمایخه گذاری در این زمینه ، از بروز چنین حوادثی تلخ و تاسف بار در صنعت پیشگری کنند.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خاتمه از زحمات تمامی مدیران، کارکنان، مجری طرح، شرکت های مهندسی، پیمانکار و سایر نقش آفرینان در تکمیل و راه اندازی این پروژه ملی تشکر کرد.

۲۹ تیر ۱۳۹۵ ۱۳:۰۵
تعداد بازدید : ۵۲۰