ادامه بحران تامین خوراک در صادرات فراورده های نفتی

ادامه بحران تامین خوراک در صادرات فراورده های نفتی

رییس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت و گاز ایران در نشست خبری گفت : یکی از بزرگترین دغدغه های اتحادیه قبول نکردن تامین خوراک برای شرکت هاست .
بنا به گزارش عصر اقتصاد فرزان گلچین در نشست خبری بیان کرد : در جلسات انجام شده تعمین خوراک تصویب و راهکارهایی مختلفی داده می شود ولی به محض خروج از جلسه هیچ اتفاقی نمی افتد در کشور ما تمام مواد خوراکی اتحادیه ها وجود دارد ولی به دلیل کم توجهی به تعمین ما مجبوریم از بازار آزاد و گاها از خارج کشور تعمین کنیم .
وی افزود در سال دوم ، سال حضور بیشتر اتحادیه با خبرنگاران و حضور فعال تر در رخداد های بین الملی و برگزاری آنها با حضور خبرنگاران را داریم .
در ادامه گلچین گفت : یکی از بزرگترین دغدغه های ما روند کند در تغییرات در ساختار قوانین و مقررات ، که ما مکررا اعلام کردیم که متاسفانه در حالیکه این قوانین قدیمی جایی در رونق بازار الان ندارد هیچ رسیدگی نمی شود و اقدامات لازم در خصوص تغییر قوانین انجام نشده است .
در ادامه بیان مشکلات اتحادیه گفت : مسئله خوراک یکی از دغدغه های اساسی ما در بخش هایی از تولیدات ماست سرمایه گذاران نیز در این بخش در صورت تامین خوراک از شرکت های مادر وارد سرمایه گذاری می شوند ، در بخش خوراک های میعانات تغییرات کوچکی اعمال شده است ولی در حد و اندازه تولید نمی باشد و نیمی از نیازهای ما نیز برطرف نشده است .
گلچین در ادامه صحبت با خبرنگاران گفت : استفاده از تسهیلات بانکی در صنعت و نفت حرف اول را میزند ولی عدم استفاده تولید کنندگان و صادر کنندگان از تسهیلات بانکیست ، اگر بگوئیم وجود ندارد منصفانه نیست ولی نرخه بهره در حدی نیست که بتوانیم در بازار رقابت ایجاد کنیم ، و همچنین از جمله مسائلی که درگیر آن هستیم تغییر سیاست های مالیاتی می باشد ، در حالی که قبول می کنیم بخشی از خرج های دولت از دریافت مالیات ها صورت می گیرد مکاتبه هایی با وزارت نفت داشتیم ولی به نتیجه مطلوب نرسیدیم در حالیکه در برخی از کشورهای بزرگ و حداقل کشور های توسعه یافته حمایت از تولید و صادرات متصل به تولید صورت میگیره ما فعلا چیزی بنام حمایت ندیده ایم بلکه از استرداد ارزش افزوده ها همچنان دچار مشکل هستیم علاوه بر اینکه ماده قانونیش وجود داره و البته بر روی کاغذ تصحیح شده ولی در عمل تصحیح نشده و بازرگانان ما برای بازپسگیری ارزش افزوده کالاهای صادراتی خودشون تغریبا دو سه سالی هست در صف هستند که در بعضی مواقع صراحتا باز پس ندادن ارزش افزوده ها را بیان کردند .
عباس تاجیک عضو هیئت مدیره اتحادیه در ادامه نشست گفت : اگر پنج محصول اصلی نفتی کشور را کنار بگذاریم مابقی محصولات نفتی از این مجموعه تولید می شود در اینصورت دولت هیچگونه کمکی در تاسیس اتحادیه و همچنین تولید و صادرات ما نکرده است .
تاجیک با مثالی از بازار قیر صحبت خود را در خصوص قانون و عدم اجرای قانون ادامه داد و گفت : یک زمانی قیر در کشور ما و جهان بازاری نداشت ولی بعد از تحولات ایجاد شده در حال حاضر از نفت گران تر شده است در این بخش ها قانون وجود داره کاملا مکتوب و تصویب شده وبی در خیلی از مکان ها شاهد هستیم که به سلیقه مجریان اجرا میشه مثلا در توزیع خوراک بعد از تاسیس یک کارخانه در هنگام توزیع خوراک علاوه بر تغییر در خوراک و حجم و اندازه آن تامین نکردن آن در روزهای مشخص شده باعث ورشکستگی و بسته شدن کارخانه ها میشود در صورتی که ما بیشترین خوراک را در ایران داریم .
تاجیک درخصوص بازارجهانی افزود : بازارجهانی به محصول وتولیدات بیشترین نگاه شبه سرمایه هاوحجم بازارکشورما نگاه میکند در صورتی که سرمایه گذاران نیز علاوه بر محصول و تولیدات به حجم بازار و جمعیت کشور نگاه می کنند و سرمایه گذاری خود را در این بخش ها انجام می دهند .
فرزان گلچین در خصوص میزان صادرات افزود : هیچ منبع موثقی نداریم به دلیل اینکه میزان به صورت روزشمار و بدون تفکیک صورت میگیره و همچنین صادرات میعانات در لیست اعلام قرار نمیگیره و برخی از کالاهای نفتی بنا به شرایط اعلام نمی شود .
عباسعلی اسلامی افزود : در حال تلاش برای بازسازی بازار های گذشته هستیم و هنوز نتوانستیم به شکل قبل برگردیم ، در زمانی به مدت کوتاهی خلا ایجاد کردیم و جایمان را کشورها و صادر کننده های دیگر گرفتند ولی توانسته ایم در حال حاضر تولیداتمونو به کشور های اروپایی سوق بدیم ولی در خصوص تسهیلات بانکی سوئیس فعلا به درهای بسته خوردیم .
وی همچنین در مورد برجام افزود : شرایط برای ما هیچ فرقی نکرده و هنوز هم مثل روزهای قبل تحریم قدم بر میداریم
شورای رقابت هیچ تلاشی برای تولید کنندگان نمی کنه و ما اقدامات زیادی برای رسیدگی به این قضیه کردیم و تعاملات برای صادرات و از طریق راه های غیر رسمی انجام میدیم و این قضیه ضربه بزرگی به ما زده زیرا خریداران حاضر به خرید از کانال های بانکی نیستند و ما هم راهی بجز این نداریم .
ایشان بیان کردند : در خصوص تولید و صادرات خودکفا و آمادگی صد در صدی داریم . البته تمام این آمادگی مبنی بر تامین خوراک و قیمت های پایین و حمایت دولت از پالایشگاه های ماست .
اگر چهار اصول رعایت شود ما حرف اول را می زنیم و هیچ مشکلی در تولید و صادرات نداریم ، تعمین خوراک به موقع ، برنامه ریزی دقیق پتروشیمی ها ، قیمت گذاری مناسب در بازار هدف و ارائه تسهیلات صادراتی چهار گزینه ای هستند که اگر رعایت شود شرایط برای ما و صادر کننده ها کمک می کنه .
گلچین در خصوص قوانین گفت : برخی از قوانین میبایست تصحیح شود ، زیرا در ایران با قوانین طرف هستیم که هر روز هفته یک قانون جدید بوجود می آید و مارا به مشکل های زیادی می اندازد .
در خصوص صادرات افزود : جنس هایی که سال گذشته با قیمت های بالاتری میفروختیم در حال حاضر برای نگه داشتن بازار و تامین نیازهای  خریداران می بایست با قیمت کمتری بفروشیم در حالی که اضافه شدن دستمزد ها مارا در پرداخت آن به مشکل می اندازد .
شرکت نفت ایران بعنوان رقیب جدی بخش خصوصی وارد شده است .
یکی از مشکلات ما در خصوص صادرات عدم اعطای تسهیلات از طریق گمرک برای ماست که این عمل فقط در ایران انجام می شود .
در پایان نشست خبری اتحادیهصادرات  فراورده های نفت و گاز پتروشیمی ایران ، تعمین خوراک ، اعطای تسهیلات ، تغییر و تنظیم قوانین و حمایت دولت از شرکت های خصوصی جز اصلی ترین خاسته های این اتحادیه اعلام شد .

۱۸ مرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۳۷
عصر اقتصاد |
تعداد بازدید : ۶۲۳