قرارداد ترانزیت گاز به اتحادیه اروپا ؛ ایران با سوریه و عراق در انتظار ترکیه

قرارداد ترانزیت گاز به اتحادیه اروپا ؛  ایران با سوریه و عراق در انتظار ترکیه
معاون مدیرعامل شرکت‌ ملی گاز ایران گفت که باید براساس سند چشم‌انداز 20 ساله کشور به سهم 10 درصد تجارت جهانی گاز برسیم.
مصطفی کشکولی در آیین افتتاح نخستین همایش بومی‌سازی فناوری‌های نوین انرژی که در محل تالار همایش‌های نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، افزود: در حال حاضر روزانه 25 میلیون مترمکعب گاز از کشور صادر می‌شود که این میزان تا پایان برنامه پنجم به 180 میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه باید به مدیریت مصرف گاز در کشور توجه‌ ویژه‌ای شود، اضافه کرد: اگر به این موضوع توجه نکنیم، نخواهیم توانست به سهم تعیین شده در سند چشم‌انداز 20 ساله کشور در تجارت جهانی گاز دست یابیم.
کشکولی از افزایش واردات هشت میلیارد مترمکعب گاز از کشور ترکمنستان به 14 میلیارد مترمکعب در سال‌ جاری به کشور خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر آمادگی صادرات 21 میلیون مترمکعبی گاز به کشور پاکستان را نیز داریم.
وی به قرارداد ایران، سوریه و عراق برای ترانزیت گاز کشور به اتحادیه اروپا از مسیر دوم اشاره و عنوان کرد: برای ترانزیت گاز از ترکیه به اروپا در مسیر اول در حال مذاکره با کشور ترکیه هستیم.
کشکولی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های خوبی در بحث ترانزیت گاز در کشور ایجاد شده است از گازرسانی به نقاط مرزی کشور خبر داد و یادآور شد: در این راستا خط ششم لوله گاز سراسری به ظرفیت 106 مترمکعب به مرز بازرگان در حال انجام است.
معاون مدیرعامل شرکت‌ ملی گاز ایران از احداث خط انتقال گاز از عسلویه به شمال کشور خبر داد و گفت: در این راستا خط انتقال لوله گاز کیاسر به ساری نیز احداث شده است.
به گزارش ایسنا، کشکولی به فعالیت 13 پالایشگاه گاز، 34 هزار کیلومتر خط انتقال و 210 کیلومتر شبکه تامین گاز در کشور اشاره و تصریح کرد: با زیرساخت‌هایی که در صنعت گاز ایجاد شده است، توانستیم به 9200 شهر، 12 هزار و 700 روستا، 34 هزار واحد صنعتی، 65 نیروگاه و 2000 جایگاه CNG گازرسانی انجام دهیم.
کشکولی از افزایش تولید گاز در کشور خبر داد و تاکید کرد: باید تا انتهای برنامه پنجم توسعه تولید گاز در کشور از میادین پارس جنوبی به یک میلیارد و 200 مترمکعب افزایش یابد.
وی با انتقاد از اینکه طرح جامع انرژی در کشور وجود ندارد، تاکید کرد: این موضوع باعث شده است تا ندانیم کی باید به روستاها گازرسانی انجام دهیم چرا که در حال حاضر گازرسانی به روستاها توجیه اقتصادی ندارد.
کشکولی با تاکید بر اینکه در بسیاری از روستاها استفاده از برق به جای گاز اقتصادی‌تر است، ادامه داد: باید به دنبال افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف انرژی در کشور باشیم.
وی از ساخت پالایشگاه ملی گاز خبر داد و خاطر نشان کرد: شرکت ملی گاز ایران در راستای شعار امسال به طراحی توربین‌های داخلی اقدام کرده است.
معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه 70 درصد از صنعت گاز کشور از ساخت داخل استفاده می‌شود، خاطر نشان کرد: این میزان تا پایان سال به 85 درصد افزایش خواهد یافت.
۳ تیر ۱۳۹۱ ۰۰:۳۸
تعداد بازدید : ۹۲۰