وزارت بهداشت در حوزه سلامت با بخش خصوصی رقابت نمی‌کند

وزارت بهداشت در حوزه سلامت با بخش خصوصی رقابت نمی‌کند
اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران در هفدهمین نشست خود میزبان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بودند. نمایندگان بخش خصوصی در این نشست با تقدیر از تلاش‌های بی‌وقفه سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی و مجموعه وزاتخانه بهداشت و درمان، پیشنهادات و انتقادهای خود را در رابطه با نحوه حضور و نقش‌آفرینی دولت و بخش خصوصی در حوزه بهداشت و درمان مطرح کردند.

اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران و نمایندگان برخی تشکل‌های بخش خصوصی از قیمت‌گذاری‌ها و روند اعطای مجوزها در این حوزه گلایه داشتند و از دیرکرد دولت در پرداخت مطالبات خود انتقاد کردند، در مقابل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با پذیرش برخی انتقادها مانند پرداختی دیر مطالبات بخش خصوصی بابت خرید تجهیزات پزشکی و خدمات، از رقابت‌پذیر نبودن بنگاه‌های فعال در حوزه بهداشت و درمان انتقاد و اعلام کرد که بخش خصوصی باید خودش را تقویت کند.


رشد اقتصادی 4.4 درصدی خبر خوبی بود
مسعود خوانساری در ابتدای این نشست و در سخنان پیش از دستور خود، ضمن تبریک میلاد امام هشتم و گرامیداشت فرا رسیدن سالروز بازگشت آزادگان به میهن، سخنان خود را به انتشار آمار تازه از رشد اقتصادی کشور معطوف کرد. رییس اتاق تهران با اشاره به گزارش جدید مرکز آمار که نشان‌دهنده رشد 4.4 درصدی اقتصاد کشور است، گفت: خوشبختانه در دو روز گذشته، خبر خوبی از نرخ رشد اقتصادی کشور منتشر شد که نشان می‌دهد، در بهار امسال نرخ رشد اقتصادی کشور به 4.4 درصد رسیده است.


خوانساری با پرداختن به جزییاتی از گزارش مرکز آمار در مورد رشد اقتصادی افزود: در بخش نفت، خوشبختانه متوسط صادرات حدود 2.1 میلیون بشکه در روز برآورد شده که این رقم، یک میلیون بشکه بیش از صادرات سال گذشته بوده است و به همین سبب، معادل 1.5 درصد از رشد ناخالص سه ماهه نخست سال جاری به بخش نفت اختصاص دارد. رییس اتاق تهران با اشاره به رشد حدود 4 درصدی بخش کشاورزی در سه ماهه اول امسال گفت: بخش صنعت نیز اگرچه در سال گذشته رشد منفی2.2 درصد را تجربه کرد؛ اما خوشبختانه این بخش در سه ماهه پایانی سال گذشته و سه ماهه نخست سال جاری رشد مثبت داشته است و این امیدواری وجود دارد که رشد صنعتی تداوم یافته و شاهد رونق بیشتری در بخش صنعت باشیم. او ادامه داد: هم‌چنین آمارها نشان می‌دهد که در بخش خدمات نیز رشد خوبی حاصل شده و افزون بر این، موجودی انبارها نیز کاهش پیدا کرده است که نشان‌دهنده آن است که صادرات کشور رونق پیدا کرده است.  او در ادامه با بیان اینکه هنوز رشد بخش ساختمان هم‌چون سال گذشته منفی است: گفت: رشد سرمایه‌گذاری هم کماکان در کشور منفی است و در این بخش، رشد مثبت حاصل نشده است.

قیمت ارز در عین تک‌نرخی، واقعی شود
خوانساری در ادامه به موضوعات مهم اقتصادی دیگر از جمله تک‌نرخی شدن ارز نیز اشاره کرد و گفت: با پیگیری‌ها و نظری که دولت دارد، خوشبختانه بحث یکسان‌سازی نرخ ارز در حال به نتیجه رسیدن است. ابلاغیه بانک مرکزی در مورد خرید و فروش ارز آزاد توسط بانک‌ها گامی در همین راستاست و در عین حال، افزایش روزانه قیمت ارز مبادله‌ای هم گام موثر دیگری است که نشان از حرکت به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز دارد.


 او این درخواست را خطاب به دولت نیز مطرح کرد که ضرورری است تک‌نرخی شدن ارز همراه با واقعی شدن نرخ ارز صورت گیرد و در واقع ارز تک‌نرخی با قیمت واقعی تعیین شده در بازار است که می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند.
رئیس اتاق تهران در ادامه به جلسه‌ای که دو هفته پیش با حضور رئیس سازمان امور مالیاتی در اتاق تهران برگزار شد، اشاره کرد و گفت: در جلسه‌ای که با حضور آقای تقوی‌نژاد برگزار شد،  درباره شش مورد تصمیم‌گیری شد که انشااله نتایج آن را در جلسه بعدی هیات نمایندگان ارائه خواهیم کرد. پیشنهاد اصلی اتاق تهران، این است که برای مالیات‌های سال 94، اظهارنامه مالیاتی بنگاه‌های صنعتی به عنوان مالیات قطعی تلقی شود تا دیگر فشارهای مالیاتی را که بنگاه‌ها در سال 93 و 94 با آن روبه‌رو بودند در سال 95 شاهد نباشیم.


خوانساری در ادامه ابراز امیدواری کرد که با این میزان رشدی که از سوی مرکز آمار اعلام شده، صنعت بتواند مجددا به رشد خود ادامه دهد و معضل بیکاری که متاسفانه مشکل اساسی کشور است، برطرف شود.  او گفت: خوشبختانه صادرات غیرنفتی نیز در فصل نخست امسال رشد داشته است و قطعا اگر رشد صنعت هم به همین روال ادامه پیدا کند شاهد صادرات بیشتر خواهیم بود به خصوص با واقعی شدن نرخ ارز امکان رونق صادرات پیش از پیش به وجود خواهد آمد.



  واگذاری صدور مجوزها به بخش خصوصی
در ادامه این نشست و با حضور سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس اتاق تهران نیز سخنان خود را به سمت این حوزه مهم و قابل‌اعتنا تغییر داد. او از قاضی‌زاده هاشمی به عنوان یکی از موفق‌ترین وزرای دولت یازدهم نام برد که تلاش زیادی برای بهبود وضعیت بهداشت و درمان کشور داشته است. خوانساری یکی از دغدغه‌های جدی بخش‌ خصوصی در حوزه بهداشت و درمان را رقابت منفی دولت و نهادهای شبه‌دولتی با این بخش عنوان کرد و گفت: در حالی همچنان بیشترین مجوزها و امضای طلایی در اختیار وزارت بهداشت است که بخش خصوصی توان رقابت با نهادهای شبه دولتی ندارد.  او خواسته جدی فعالان اقتصادی را واگذاری امور کسب‌وکار در حوزه درمان و بهداشت به بخش خصوصی عنوان کرد و از وزیر خواست حتی در زمینه صدور مجوزهای این بخش، بخش خصوصی سکان‌دار باشد و دولت با خروج از تصدی‌گری روی نظارت بر حسن اجرا تمرکز و فعالیت داشته باشد.


این خبر در حال تکمیل است .................

۲۶ مرداد ۱۳۹۵ ۱۲:۳۰
تعداد بازدید : ۶۱۵