رکورد صادرات گازوئیل ایران شکسته شد

شانا: ایران در دولت یازدهم با صدور انواع فرآورده‌های نفتی شامل نفت گاز، گاز مایع و نفت کوره وارد باشگاه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی جهان شد. نگاهی به آمار مصرف انواع فرآورده‌های نفتی از ابتدای امسال تاکنون نشان می‌‌دهد که مصرف چهار فرآورده نفتی اصلی شامل نفت گاز، گاز مایع، نفت سفید و نفت کوره در کشور روندی کاهشی داشته، به‌طوری‌که متوسط مصرف گاز مایع با ثبت 5/ 1 درصد کاهش به حدود پنج هزار و ٢٩٠ تن در روز رسیده است. بر این اساس متوسط مصرف روزانه نفت گاز هم با ثبت بیش از ٩ درصد کاهش به ۷۲ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر رسیده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی کاهشی حدود هفت میلیون لیتری در روز داشته است. میانگین مصرف نفت سفید در این بازه زمانی با ثبت کاهشی حدود 5/ 7 درصدی به سه میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر و در نهایت نفت کوره با ثبت بیشترین کاهش مصرف از ابتدای امسال تاکنون با ثبت کاهشی 4/ 65 درصدی به حدود ۹میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر در روز رسیده است.

 

همچنین میانگین مصرف روزانه نفت کوره در حدود پنج ماه امسال در کشور به ٩ میلیون لیتر رسیده که این میزان در مدت مشابه پارسال حدود ۲۶ میلیون و۴۰۰ هزار لیتر بوده و در مجموع مصرف این فرآورده روزانه حدود ١٧میلیون لیتر کاهش یافته است. این در حالی است که ایران تا پیش از این واردکننده فرآورده نفت گاز به کشور بوده که با سیاست منطقی وزارت نفت و تغییر چهره سوخت‌رسانی در کشور و جایگزینی گاز طبیعی با سوخت مایع این دستاورد مهم در دولت یازدهم برای ایران ثبت شد و ایران را از واردکننده فرآورده‌های نفتی به صادرکننده پایدار تبدیل کرد. با افزایش ظرفیت مازاد تولید نفت کوره، گاز مایع و نفت گاز، از ابتدای امسال حجم صادرات این فرآورده‌های نفتی با جهش قابل توجهی همراه شده به‌طوری‌که روزانه میانگین ٤٠٠هزار بشکه فرآورده نفتی شامل نفت گاز، نفت کوره، گاز مایع و انواع سوخت مایع به بازارهای جهانی صادر شده است. از این رو از ابتدای امسال تاکنون حجم صادرات نفت گاز ایران با ثبت رشدی بیش از ٤٣٠ درصدی از حدود 5/ 3میلیون لیتر در مدت مشابه پارسال به حدود ١٣میلیون لیتر افزایش یافته است.

افزون بر این پیش بینی می‌شود با توجه به برنامه‌های مدیریت مصرف این فرآورده نفتی در داخل کشور و اجرای طرح‌هایی همچون تخصیص نفت گاز بر اساس میزان پیمایش، روند کاهشی مصرف این فرآورده ادامه یابد که در صورت تحقق برنامه‌های در دست اجرا ظرفیتی برای صادرات روزانه ٢٠ میلیون لیتر نفت گاز در کشور وجود دارد. در کنار صادرات نفت گاز، ایران به یکی از بزرگ‌ترین‌ صادرکنندگان نفت کوره هم تبدیل شده است و آمارها از صادرات روزانه حدود ٥٠میلیون لیتر از این فرآورده نفتی به بازارهای منطقه‌ای و جهانی حکایت دارد. از سوی دیگر افزایش ظرفیت مازاد تولید نفت کوره و تخصیص بخش عمده‌ای از این سوخت به مراکز بانکرینگ ایران در منطقه خلیج فارس افزون بر ارزآوری می‌تواند سبب توسعه بازار عرضه سوخت به کشتی‌ها و شناورهای عبوری در منطقه استراتژیک خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان شود که در کنار دستاوردهای اقتصادی، مزیت‌های متعدد بین‌المللی و حاکمیتی برای جمهوری اسلامی ایران به همراه دارد.

۳۰ مرداد ۱۳۹۵ ۰۸:۵۷
تعداد بازدید : ۵۸۲