واقع بینی، شرط اصلی جذب موفقیت آمیز سرمایه گذار خارجی است

واقع بینی، شرط اصلی جذب موفقیت آمیز سرمایه گذار خارجی است
فرهاد فزونی، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران، در گفت وگو با سایت خبری اتاق تهران::ایران در جذب سرمایه خارجی فرصت های خوبی پیش رو دارد اما اینطور نیست که سرمایه گذاران با هر شرایطی حاضر به سرمایه گذاری در ایران شوند. با فرض گرفتن شعارها در این زمینه به جایی نمی رسیم اما اگر واقع بین باشیم و براساس قدرت، توان کشور و مشکلات برنامه ریزی کنیم، بطور حتم موفق می شویم.

فرهاد فزونی، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در گفت وگو با سایت خبری اتاق تهران درباره تصویب دو نرخی کردن بنزین در کمیسیون انرژی مجلس دهم گفت: از نظر من مجلس در این باره لجبازی می کند. تمام اقتصاددانان و دست اندرکاران حوزه انرژی معتقدند که دونرخی کردن باعث فساد می شود. من از منظر قانونگذاری در حوزه انرژی مجلس دهم را همسو با دولت یازدهم ارزیابی نمی کنم.

فزونی با اشاره به اینکه حفظ کارت سوخت به دلیل مقابله با قاچاق سوخت هزینه زیادی ندارد گفت: حفظ کارت سوخت با این استدلال مسئله ای برای کشور نیست و در صورتی که به طور واقعی بتواند با قاچاق سوخت مقابله کند، اقدام مناسبی است اما دو نرخی کردن بنزین فضای رانت و فساد را باز می کند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در ادامه درباره حواشی قراردادهای جدید نفتی و ایرادات بعضی نمایندگان مجلس به این قراردادها گفت: قراردادهای جدید نفتی به طور حتم بدون اشکال نیست و مشکلاتی دارد اما همانطور که وزیر نفت مطرح کرده است، اختلاف مجلس و دولت در مورد این قراردادهای  ریشه ای نیست و می توان از آن چشم پوشی کرد. نکته مهم این است شرایط جذب سرمایه گذار برای ایران با شعارهایی که در این مورد می دهند منطبق نیست. اینطور نیست که سرمایه گذاران خارجی پشت درهای ایران برای سرمایه گذاری صف کشیده باشند.

فزونی با اشاره به اینکه زمان تحریم ها ادعا می کردند که قیمت نفت با عدم خرید نفت از ایران به 200 دلار می رسد و دنیا با کمبود نفت مواجه می شود گفت: دنیا فهمیده است که می تواند بدون نفت ایران هم اقتصادش را اداره کند و چرخ کارخانه هایش را بچرخاند. دیدیم که در دوره تحریم ایران نفت نه تنها به 200 دلار نرسید بلکه به 20 دلار و 25 دلار هم  کاهش پیدا کرد. با توجه به این مسئله شعارهایی که در استقبال سرمایه گذاران برای حضور در صنعت نفت ایران مطرح می شود، غیرواقعی است. فرضیات در این حوزه پوچ و غلط است  و باید در این زمینه واقع بین بود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در ادامه گفت: در جذب سرمایه گذاری خارجی باید واقع بینانه مشکلات، فرصت ها وکمبودهای کشور را بررسی کنیم. اتاق بازرگانی درباره مشکلات جذب سرمایه گذار خارجی تحقیق کرده است و مقررات و موانع در این حوزه مورد بررسی قرار گرفته است. ایران در جذب سرمایه خارجی فرصت های خوبی پیش رو دارد اما اینطور نیست که سرمایه گذاران با هر شرایطی حاضر به سرمایه گذاری در ایران شوند. با فرض گرفتن شعارها در این زمینه به جایی نمی رسیم اما اگر واقع بین باشیم و براساس قدرت، توان کشور و مشکلات برنامه ریزی کنیم، بطور حتم موفق می شویم.

۲ شهریور ۱۳۹۵ ۱۰:۴۰
تعداد بازدید : ۴۷۱