یک‌ سوم صادرات ۵۰ میلیارد دلاری غیر نفتی محقق شد

یک‌ سوم صادرات ۵۰ میلیارد دلاری غیر نفتی محقق شد
یکی از بخش‌هایی که در راستای اقتصاد مقاومتی و در سه و نیم سال اخیر تغییرات مثبت بسیاری را تجربه کرده، تجارت خارجی است.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه ایران، درحالی که همواره کفه ترازوی تجارت خارجی به زیان ایران سنگینی می‌کرد، برای نخستین بار تغییر کرد و به نفع کشور شد به طوری که تراز بازرگانی منفی ٢٩ میلیارد دلاری سال ١٣٨٨ به مثبت ٩١٦ میلیون دلار در سال گذشته رسید، روندی که در سال‌جاری نیز تداوم یافت و در چهار ماهه نخست امسال به ٤,٣ میلیارد دلار رسید. اما این تنها تغییر صورت گرفته در تجارت و بازرگانی ایران نیست. درکنار پیشی گرفتن میزان صادرات از واردات، تمام هدفگذاری‌هایی که درسال‌های گذشته به آرزو تبدیل شده بود، درحال تحقق است.

طبق تازه‌ترین آمارهای اعلام شده از سوی مراجع ذیربط درحالی که برای امسال صادرات ٥٠ میلیارد دلار هدفگذاری شده است، در چهارماهه ابتدای سال بیش از یک سوم از این هدفگذاری محقق شده است که با تداوم این روند تا پایان سال یکی از بزرگترین هدفگذاری‌ها عملیاتی می‌شود.

دراین باره مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا سازمان توسعه تجارت با اشاره به محقق شدن هدفگذاری چهار ماهه صادرات کالا در چهار ماه نخست سال‌جاری گفت: یک سوم هدفگذاری صادرات ۵۰ میلیارد دلاری کالا محقق شده است.

 محمود بازاری با اشاره به اینکه هدفگذاری صادرات کالا طی چهارماهه نخست سال‌جاری ١٠٠ درصد محقق شده اظهار کرد: هدفگذاری در مورد صادرات کالا طی سال‌جاری ٥٠ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است که طی چهار ماهه نخست سال ١٣٩٥ به رقمی معادل ١٦ میلیارد دلار (یک سوم هدف ترسیم شده)رسیدیم که معادل ٣٣ درصد از اهداف صادراتی بود.

وی ادامه داد:  در بخش خدمات نیز این رقم ١٨ میلیارد دلار تعیین شده است که مربوط به بخش‌هایی همچون ترانزیت است. این موارد به تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رسیده و بر همین اساس در حال حرکت و محقق کردن اهداف پیش‌بینی شده‌ایم.

تجارت خارجی از ٣٥ میلیارد دلار گذشت

براساس تازه‌ترین آمار گمرک، میزان تجارت خارجی ایران در سال‌جاری از مرز ٣٥ میلیارد و ٨١٧ میلیون دلار گذشت. در مدت پنج ماهه اول سال‌جاری صادرات غیرنفتی کشورمان با ٢٢,١٠ صدم درصد افزایش به ١٩ میلیارد و ١٠٨ میلیون دلار رسید. این میزان در سال گذشته ١٧ میلیارد و ٣٣٦ میلیون دلار بود. همچنین واردات کشورمان به مرز ١٦ میلیارد و ٧٠٩ میلیون دلار رسید که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ٨٥/٢ درصد کاهش نشان می‌دهد. در پنج ماهه اول سال‌جاری میعانات گازی عمده‌ترین کالای صادراتی کشورمان بود. در این مدت ٣ میلیارد و ٢٧٠ میلیون دلار میعانات گازی به سایر کشورها صادر شد که البته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل٢١.٩ صدم درصد کاهش داشت.

اقلام عمده وارداتی طی پنج ماهه نخست سال ١٣٩٥ نیز به ترتیب شامل برنج به ارزش ٤٧٦ میلیون دلار، ذرت دامی ٤١٧ میلیون دلار، لوبیای سویا ٤١٣ میلیون دلار، قطعات منفصله خودرو به ارزش ٣٤٩ میلیون دلار و انواع وسایل نقلیه به ارزش ٢٨٤ میلیون دلار بوده است. چین همچنان بزرگ‌ترین خریدار کالاهای ایرانی است و در پنج ماه ابتدایی سال‌جاری حجم صادرات غیرنفتی کشورمان به چین به ٣ میلیارد و ٤٠٥ میلیون دلار رسید که البته ٦٩,٢ صدم درصد رشد داشته است. پس از چین به ترتیب امارات متحده عربی با ٢ میلیارد و ٩١٤ میلیون دلار، عراق با ٢ میلیارد و ٤٨٥ میلیون دلار، ترکیه با ٢ میلیارد و ٢٥١ میلیون دلار و جمهوری کره با یک میلیارد و ٧٤١ میلیون دلار قرار دارند. صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای ترکیه و کره جنوبی نیز در این مدت افزایش داشته، اما صادرات غیرنفتی ایران به امارات متحده عربی ٨٣.١٥ صدم درصد و عراق ١٥.٢ صدم درصد کاهش داشته است.

۷ شهریور ۱۳۹۵ ۱۲:۵۵
تعداد بازدید : ۳۹۱