معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی خبر داد / تعیین قیمت اتان، در دستور کار وزارت نفت

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی خبر داد / تعیین قیمت اتان، در دستور کار وزارت نفت

مـدیـران واحـدهــای پتروشیمی مصرف کننده خوراک اتان اعتراضات متعددی نسبت به قیمت خوراک دارند و این اعتراضات را از طریق انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی به وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرده اند. مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره این اعتراضات اعلام کرد که این موضوع در دستور کار وزارت نفت است.

تعیین قیمت اتان، در دستور کار وزارت نفت

مرضیه شاهدایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست خبری دیروز خود در مورد نظر وزارت نفت درباره خوراک اتان افزود: کاهش قیمت این خوراک از 240 دلار باوجود کاهش قیمت نفت برای دولت صرفه اقتصادی ندارد. این درخواست همانند درخواست واحدهای دیگر پتروشیمی که خواهان کاهش نرخ خوراک طبیعی بودند، در حال بررسی است و انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است.

حضور دو شرکت جدید برای سرمایه گذاری در ایران، به نتیجه رسیدن همکاری دو شرکت توتال و لینده در پتروشیمی، تعیین رگولاتوری صنعت پتروشیمی در پایان دولت یازدهم و بهره برداری از 15 طرح پتروشیمی تا سال آینده از مهم ترین مواردی بود که معاون وزیر در امور پتروشیمی در این نشست خبری به آنها پرداخت.

به گزارش «فرصت امروز»، شاهدایی با بیان اینکه به نتیجه رسیدن مذاکرات برای جذب سرمایه گذار خارجی به روابط سیاسی و نتایج برجام بستگی دارد، گفت: اجرایی شدن برجام تاثیرات مثبتی را بر صنعت پتروشیمی گذاشته و برداشته شدن تحریم ها، مسیر توسعه را هموار کرده است، البته جذب سرمایه گذار با روابط سیاسی رابطه مستقیمی دارد.

وی درباره اجرایی شدن دو تفاهم نامه اخیر با شرکت های توتال و لینده نیز گفت: با شرکت توتال تنها تفاهم نامه همکاری برای برآورده هزینه و خوراک انجام شده است تا این شرکت مطمئن شود خوارک اتان و مایع در اختیارش قرار می گیرد و هیچ مبلغی مشخص نشده است، اما لینده با پتروشیمی کیان برای اجرای واحد الفین و ادامه زنجیره تولید وارد مذاکره شده است.

وی با بیان اینکه ایران به دلیل تنوع خوراک، قطب آینده صنعت پتروشیمی است، افزود: با توجه به وضعیت کشور، بیشتر شرکت های بنام بین المللی و صاحبنام در صنعت پتروشیمی، آمادگی خود را برای حضور در این صنعت به صورت مشارکتی، سرمایه گذاری و به طرق مختلف اعلام کرده اند، در همین راستا به زودی دو تفاهم نامه جدید با شرکت های خارجی منعقد می شود، اما به دلیل برخی ملاحضات، فعلا اسامی این دو شرکت را اعلام نمی کنیم.

شاهدایی با بیان اینکه با نمایندگان مجلس به منظور تاسیس نظام رگولاتوری در صنعت پتروشیمی وارد مذاکره و تعامل شده ایم، اعلام کرد: خوشبختانه شرکت های خصوصی نیز به این نتیجه رسیده اند که این صنعت به رگولاتوری نیاز دارد، از این رو تلاش می کنیم با تدوین آیین نامه و تقدیم آن به مجلس پیش از اتمام دولت یازدهم این صنعت را صاحب رگولاتوری کنیم.

وی با اشاره به اینکه توسعه صنعت پتروشیمی تنها با سرمایه گذاری خارجی میسر خواهد بود، گفت: ظرفیت نصب شده پتروشیمی ٦٠میلیون تن است که این رقم ظرف پنج سال آینده به ١٠٠میلیون تن خواهد رسید و تلاش داریم در ١٠سال آینده این ظرفیت به ١٤٠میلیون تن افزایش یابد. الیته باید به این نکته مهم اشاره کنم مجموع رشد صنعت پتروشیمی در بخش تولید در سه سال گذشته حدود 15.5درصد بود است.

وی همچنین از بهره برداری از بزرگ ترین واحد متانول جهان در سال آینده خبر داد و گفت: پتروشیمی کاوه به عنوان بزرگ ترین واحد تولید متانول جهان در سال 1396 و تا پایان دولت یازدهم به بهره برداری می رسد. همچنین هفت طرح در پتروشیمی تا پایان سال جاری و در سال آینده نیز هشت طرح به بهره برداری خواهد رسید تا از مجموع 55 طرح پتروشیمی 40 طرح باقی بماند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه در سه سال گذشته میزان صادرات پتروشیمی 46 درصد و در یک سال گذشته 11 درصد رشد کرده است، درباره حمله سایبری به پتروشیمی ها گفت: این موضوع را تایید نمی کنم، زیرا علت اصلی رخدادهای اخیر تنها عدم رعایت اصول و دستورالعمل های HSE است. با این وجود بعد از آتش سوزی در انبار پتروشیمی امام از دستگاه های امنیتی خواستم در این باره ورود کنند.

شاهدایی پتروشیمی را صنعت پرخطری دانست و درباره میزان خسارت وارده به پتروشیمی های دچار حریق افزود: اطلاع دقیقی در این زمینه ندارم، اما پتروشیمی بوعلی بیش از 100 میلیون یورو خسارت دیده است. دراین زمینه باید بگویم حادثه پتروشیمی عجیب نیست، اما از آنجا که دولت فضای فعالیت شبکه های مجازی را مهیا کرده است و هر فردی یک دوربین دارد، اخبار متعددی از این حوادث منتشر شد.

وی درباره عرضه محصولات پتروشیمی در خارج از بورس نیز گفت: عرضه این محصولات در بورس و خارج از بورس مزایا و معایب متعددی دارد و باید مشکلاتی که در خصوص عرضه محصولات در بورس وجود دارد مرتقع شود.

شاهدایی در پایان گفت: درصورت تامین خوراک کافی از سوی پارس جنوبی، اجرا و بهره برداری 28 طرح جدید با مجموع سرمایه گذاری 30میلیارد یورو در بازه زمانی 10 سال آینده در دستور کار قرار دارد.

۹ شهریور ۱۳۹۵ ۱۰:۰۶
تعداد بازدید : ۴۸۱