زمینه‌سازی برای ورود تکنولوژی به صنعت نفت

گروه نفت و پتروشیمی: فهرست بلند (وندورلیست) منابع تامین کالای دستگاه مرکزی وزارت نفت در حالی هفته گذشته از سوی وزیر نفت به شرکت‌های تابع این وزارتخانه ابلاغ شد که معاون مهندسی، پژوهشی و فناوری وزیر نفت روز گذشته در نشستی خبری به تشریح اقدامات انجام شده در این زمینه پرداخت.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه «نبود فهرست واحد سازندگان داخلی همواره از مشکلات صنعت نفت کشور بود»، گفت: در سال گذشته با تشکیل کارگروه‌هایی، بررسی‌های گسترده‌ای را روی شرکت‌های داخلی سازنده تجهیزات صنعت نفت آغاز کردیم و موفق شدیم فهرست واحدی را به‌عنوان فهرست مرکزی سازندگان داخلی تجهیزات تهیه کنیم که اخیرا از سوی وزیر نفت به همه شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت ابلاغ شد. محمدرضا مقدم ادامه داد: تمامی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت و فعال در صنعت نفت کشور باید از این فهرست که شامل نام 1840 سازنده داخلی تایید شده از سوی وزارت نفت است، استفاده کنند. به گفته مقدم، در جریان بررسی صلاحیت سازندگان و تامین‌کنندگان داخلی تجهیزات صنعت نفت، 22 هزار شرکتی که به‌صورت واسطه‌ای به تامین تجهیزات می‌پرداختند و هیچ توانی در تولید تجهیزات باکیفیت نداشتند، حذف شدند. معاون وزیر نفت در ادامه افزود: یکی دیگر از اقدامات ارزشمند وزارت نفت این بود که انجمن نفت ایران که 10 سال بعد از انجمن نفت آمریکا ایجاد شده بود را از حالت انتصابی خارج کرد و با گردهم آوردن 16 انجمن فعال در صنعت نفت ایران، هیات‌‌مدیره جدید انجمن نفت را انتخاب کردیم و اساسنامه جدید آن حدود دوماه قبل تصویب و ابلاغ شد. این انجمن در کنار وزارت نفت خواهد بود و مسوولیت صدور پروانه کیفیت را بر عهده خواهد داشت.

مقدم از تشکیل سامانه یکپارچه کالا در صنعت نفت نیز خبر داد و گفت: هرچه در صنعت نفت وجود دارد کدگذاری شده و تمامی معاملات صنعت نفت روی سامانه تامین الکترونیکی کالای صنعت نفت ثبت خواهد شد تا شفاف و قابل رهگیری باشد؛ از این پس هیچ سفارشی در صنعت نفت به جز در سیستم یکپارچه کالا انجام نمی‌شود. وی با بیان اینکه «این سیستم اجازه نظارت بر خریدهای خارجی را هم می‌دهد»، ادامه داد: تا دو ماه آینده وندورلیست واحد شرکت‌های خارجی نیز تهیه می‌شود.

وی افزود: با تشکیل وندورلیست واحد، تمامی لیست سیاه‌های موجود در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت از بین خواهد رفت. مقدم از تشکیل 8 انستیتوی داخلی در بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: کار روی حوزه پیمانکاری صنعت نفت آغاز شده تا پیمانکاران را در دو بخش «اکتشاف و تولید» و «پیمانکار عمومی» شناسایی و مورد تایید صلاحیت قرار دهیم که در بخش شرکت‌های E&P (اکتشاف و تولید) تا امروز 8 شرکت داخلی تایید صلاحیت شدند و کار برای بررسی صلاحیت پیمانکاران عمومی (GC) در آینده‌ای نزدیک آغاز می‌شود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه «یک مدل اولیه برای ضمیمه فناوری و انتقال تکنولوژی قراردادهای IPC در وزارت نفت وجود دارد»، گفت: همین مدل اولیه برای قراردادهایی که در ماه‌های آینده به امضا می‌رسند استفاده خواهد شد تا مدلی با جزئیات بیشتر آماده شود. وی افزود: پس از امضای قرارداد نیز این امکان در قرارداد دیده می‌شود که بتوانیم مدلی با جزئیات بیشتر درخصوص انتقال تکنولوژی و فناوری را در قراردادها وارد کنیم. مقدم خاطرنشان کرد: انتقال تکنولوژی در قراردادهای جدید نفتی ابتدا از آموزش شروع می‌شود و به تدریج به سمت دانش بنیادین فناوری با کپی‌سازی، ساخت داخل، ارتقای توان طراحی و انجام نوآوری می‌رود. بر این اساس محمدرضا مقدم با بیان اینکه در ساخت بخشی از تجهیزات صنعت نفت مانند تجهیزات سرچاهی به خودکفایی رسیده‌ایم و نیازی به خارجی‌ها نداریم، گفت: در حال پیگیری هستیم تا ورود تجهیزات سرچاهی به کشور ممنوع شود. به گفته مقدم «10 گروه کالایی برای ساخت تجهیزات صنعت نفت تعریف شده و تاکنون 53 قرارداد نیز برای ساخت این تجهیزات امضا شده است.» آن‌طور که معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت می‌گوید پس از پایان مدت قراردادهای یاد شده، شرکت‌های ایرانی صاحب فناوری و خودکفا می‌شوند و در گام بعدی می‌توانند به فکر صادرات به بازارهای بین‌المللی باشند.

به گفته مقدم ادغام دو معاونت مهندسی و پژوهش و فناوری و تشکیل معاونت واحد مهندسی، پژوهش و فناوری اتفاقی مبارک بود. وی در ادامه گفت: همیشه در صنعت نفت ما فرض بر این است که دانش فنی موجود است و این یعنی دانش فنی را باید برویم و بخریم اما با اتفاقی که در ادغام این دو معاونت افتاد، نگاه به هر پروژه به جای آغاز از مرحله مهندسی به مرحله دانش فنی برمی‌گردد و زنجیره اصلی اجرای پروژه از دانش فنی آغاز می‌شود.

در همین راستا در سال‌های گذشته 5‌مگاپروژه در وزارت نفت تعریف شد که یکی از آنها واگذاری 52 مخزن به دانشگاه‌های کشور بود تا درخصوص مباحث ازدیاد برداشت مطالعه و بررسی کنند. مقدم با بیان اینکه اولین قراردادها در این بخش با دانشگاه‌های داخلی به امضا رسیده است، گفت: مهم‌ترین عامل برای پیشرفت در صنعت نفت کشور، تغییرات ضریب برداشت است و باید کار بسیاری کنیم تا بتوانیم شکاف‌ها را در این زمینه پر کنیم.

۱۴ شهریور ۱۳۹۵ ۰۹:۱۲
روزنامه دنیای اقتصاد |
تعداد بازدید : ۴۵۱