برداشت 5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای طرح های نفتی

برداشت 5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای طرح های نفتی
وزیر نفت از برداشت 5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های صنعت نفت از هفته آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، مهندس قاسمی امروز (دوشنبه 12 تیر) در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه میان صندوق توسعه ملی و وزارت نفت گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه سالانه باید 50 میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه گذاری شود و بر این اساس پروژه های مختلفی در بخش های پایین دستی و بالادستی صنعت نفت تعریف شد.

وزیر نفت با بیان این که پروژه هایی که بخشی از منابع مالی آنها از محل صندوق توسعه ملی تامین می شود مشخص و قرارداد آنها بسته شده است، گفت: از هفته آینده 5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی بر اساس پروژه های صنعت نفت که از قبل به بانک های عامل معرفی و قوانین صندوق توسعه ملی را دارا باشد، اختصاص خواهد یافت.

وی تاکید کرد: برخی پروژه هایی که قرار است به صندوق توسعه ملی معرفی شوند قرارداد آنها امضا شده و عملیات آنها نیز در حال انجام است.

وزیر نفت گفت: امضای تفاهمنامه با صندوق توسعه ملی برای اختصاص 14 میلیارد دلار از منابع این صندوق به طرح های صنعت نفت در شرایط تحریم نشان می دهد کشور از منابع مالی کافی برای توسعه صنعت نفت برخوردار است.

به گفته وزیر نفت تضامین اصل و فرع 14 میلیارد از منابع صندوق توسعه ملی که در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد از سوی شرکت ملی نفت داده می شود.

وی با بیان این که بر اساس اساسنامه صندوق توسعه ملی تنها پروژه هایی که 20 درصد از سهم آنها در اختیار دولت باشند برای استفاده از تسهیلات صندوق توسهه ملی معرفی می شوند، افزود: توافق نامه استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های صنعت نفت میان پیمانکاران و بانک ها عامل بسته می شود و صندوق توسعه ملی با اعلام بانک عامل اعتبار مورد نیاز را در اختیار سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار می دهد.

پیگیری تاسیس بانک نفت

قاسمی همچنین درباره راه اندازی بانک نفت گفت: برای راه اندازی این بانک پیگیری های لازم در حال انجام است و امیدواریم موافقت مورد نیاز را از بانک مرکزی بگیریم.

ادامه حفاری در عمق 800 متری دریای خزر

وزیر نفت درباره روند اکتشاف در دریاچه خزر گفت: پس از انجام مطالعات انرژی در دریایی خزر، سال گذشته به اکتشاف های جدید در دریایی خزر رسیدم، هم اکنون در دریاچه خزر منابع نفتی و گازی شناسایی شده است، ضمن آنکه اکتشاف های جدید برای تعیین میزان دقیق ذخایر هیدروکربوری این دریاچه در دست انجام است.

قاسمی گفت: هم اکنون در حفاری در عمق 700 تا 800 متری در دریاچه خزر با استفاده از فناوری های به روز از سوی شرکت های ایرانی در حال انجام است و با حفاری چاه های جدید به میزان دقیق ذخایر موجود در این دریاچه دست خواهیم یافت.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی نیز در مراسم امضای این تفاهمنامه درباره روند بازپرداخت منابع مالی صندوق توسعه ملی از سوی صنعت نفت گفت: بازپرداخت در نظام نامه صندوق روال مشخصی دارد و بر اساس این نظام نامه پروژه هایی که از سوی سیستم بانکی پذیرفته می شوند دوره پروژه آنها 3 سال، 6 ماه به عنوان دوره تنفس و 8 تا 10 سال به عنوان دوره بهره برداری در نظر گرفته می شود و باید همه اقساط را پس از گذراندن این دوره بازپرداخت کنند.

فرزین درباره چگونگی تخصیص 14 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به طرح های وزارت نفت گفت: مبلغ در نظر گرفته شده در اختیار بانک های عامل قرار می گیرد و در صورتی که طرح های اعلام شده از سوی سرمایه گذاران پروژه های صنعت نفت در چارچوب اساسنامه صندوق توسعه ملی قرار داشت تا سقف 14 میلیارد دلار این صندوق اعتبار موردنیاز پروژه های صنعت نفت را تامین خواهد کرد.

به گفته فرزین بخشی از این 14 میلیارد دلار صرف اجرای پروژه های طرح های مهر ماندگار صنعت نفت خواهد شد.

وی با بیان این که بر اساس قانون بودجه امسال 18 درصد از منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های صنعت نفت اختصاص خواهد یافت گفت: مجلس بر اساس بودجه امسال بخشی از منابع صندوق را برای اجرای پروژه های صنعت نفت تخصیص داد ولی بر اساس اساسنامه صندوق هیئت امنای آن می توانند با توجه به فرصت های سرمایه گذاری تصمیم گیری لازم را برای تخصیص منابع صندوق توسعه ملی انجام دهند.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی گفت: 18 درصدی که بر اساس مصوبه مجلس قرار بود از محل صندوق برای اجرای طرح های صنعت نفت اختصاص یابد بخشی از 14 میلیارد دلاری است که تفاهمنامه آن امروز به امضا رسید.

وی گفت: قرارداد عاملیت با بانک ها برای اختصاص منابع صندوق توسعه ملی بر اساس اساسنامه بسته می شود، وزارت نفت نیز باید پروژه های خود را برای استفاده از این منابع معرفی کند.

به گفته فرزین پروژه هایی که حداکثر سهم دولت در آنها 20 درصد و 80 درصد سهم آنها متعلق به بخش خصوصی باشد، پس از تایید سیستم بانکی و صندوق توسعه ملی برای استفاده از منابع این صندوق تایید می شوند.

۱۳ تیر ۱۳۹۱ ۱۳:۲۶
تعداد بازدید : ۹۶۲