سیاست چماق و هویج ایران برابر سئول برای مقابله با تحریم نفتی

سیاست چماق و هویج ایران برابر سئول برای مقابله با تحریم نفتی
یک روزنامه کره جنوبی با اشاره به پیشنهاد ایران برای بیمه نفت صادراتی خود به این کشور و هشدار نسبت به تجدیدنظر در روابط دوجانبه در صورت توقف واردات نفت از ایران تصریح کرد ایران سیاست چماق و هویج را در برابر سئول به کار گرفته است.
به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل روزنامه کره ای دونگ آ ایلبو، ایران تلاش می کند با پیشنهاد حمل نفت توسط تانکرهای ایرانی و پرداخت تضمین یک میلیارد دلاری برای پوشش بیمه ای محموله های نفتی، کره جنوبی را به ادامه واردات نفت از این کشور مجاب کند.

تهران همچنین از راه های دیپلماتیک برای رسیدن به هدف خود استفاده می کند و از طریق سفیر خود در سئول و وزیر نفت خود سئول را برای ادامه واردات نفت از ایران تحت فشار قرار داده است.

منابع دیپلماتیک روز جمعه گفتند، ایران اخیرا پیشنهاد تضمین بیمه ای محموله های نفتی را در کنار استفاده از تانکرهای خود برای حمل نفت ایران به کره پیشنهاد کرده است. بر اساس این پیشنهاد، تهران مبلغ یک میلیارد دلار برای جبران زیان های وارده ناشی از تصادفات دریایی، به کشتی ها، محموله و کارکنان کشتی ها اختصاص خواهد داد.

با این حال، این مبلغ بسیار کمتر از رقم 7 میلیارد دلاری ای است که سئول انتظار آن را دارد. بعلاوه هنوز مشخص نیست که آیا کره می تواند در صورت وقوع هر گونه تصادف دریایی، ایران را به انجام تعهدات خود مجاب سازد، یا خیر.

یک مقام دولتی کره در این زمینه اظهار داشت: «ما در حال بررسی پیشنهاد ایران هستیم.» وی افزود: «اگر چه موارد بسیاری باید در صحنه عمل مورد نظر قرار گیرند، اما بحث هایی هم وجود دارد که کره باید روابط بدون تنش خود با ایران را از طریق واردات حداقل بخش کوچکی از نفت این کشور حفظ کند تا زمانی که تحریم های بین المللی علیه ایران برداشته شود.»

پس از اظهارات سفیر ایران در سئول در مورد احتمال توقف واردات کره جنوبی به ایران، رستم قاسمی، وزیر نفت ایران نیز روز پنجشنبه تهدید کرد، در صورتی که سئول واردات نفت از ایران را متوقف کند، تهران در روابط دو جانبه خود با سئول تجدید نظر خواهد کرد.

اما مشکل کره جنوبی جو سنگینی است که از سوی گروه های فشار آمریکایی برای پایبندی سئول به تحریم ها علیه ایران ایجاد شده است. یک گروه ضد ایرانی با ارسال نامه ای به بخش ثبت کشتی های کره جنوبی، سازمانی که در زمینه برآورد ایمنی کشتی ها فعالیت می کند، از این سازمان خواسته تا برآورد ایمنی کشتی های متعلق به شرکت های بزرگ ایرانی را متوقف کند. در صورت پذیرفته شدن این درخواست، هیچ کشتی ایرانی ای اجازه ورود به بنادر کره را نخواهد داشت.

یک مقام دولتی کره جنوبی گفت: «ما پس از بررسی کامل پاسخ دولت آمریکا در این زمینه و در نظر گرفتن احتمال ورشکستگی شرکت های کوچک و متوسط کره ای (در صورت مقابله به مثل ایران)، راه حل منطقی ای برای این مشکل ارائه خواهیم کرد.»

۱۳ تیر ۱۳۹۱ ۱۳:۴۲
تعداد بازدید : ۱,۰۸۰