طرح مجلس ایران برای بستن تنگه هرمز قیمت نفت را افزایش داد/ سخنگوی وزارت امور خارجه: اقدام اروپا در تحریم نفت ایران تحریک کننده است/ پیام مانور سپاه به غرب

طرح مجلس ایران برای بستن تنگه هرمز قیمت نفت را افزایش داد/ سخنگوی وزارت امور خارجه: اقدام اروپا در تحریم نفت ایران تحریک کننده است/ پیام مانور سپاه به غرب
رویترز اعلام کرد با تهیه پیش نویس طرح بستن تنگه هرمز در مجلس ایران قیمت جهانی نفت امروز حدود یک دلار افزایش یافت و به مرز 98 دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش نفت نیوز به نقل از فارس، قیمت جهانی نفت در معاملات امروز حدود یک دلار افزایش یافت و به مرز 98 دلار در هر بشکه رسید.

 

 

رویترز اعلام کرد انتشار خبر تهیه پیش نویس طرحی از سوی نمایندگان مجلس ایران برای بستن تنگه هرمز و ادامه اعتصاب کارگران نفتی نروژ علت افزایش قیمت نفت در این روز عنوان شده است.

بر اساس این گزارش در حالی امروز قیمت نفت افزایش یافته است که با توجه به کاهش تولیدات صنعتی آمریکا و چین انتظار می رفت بازار نفت روندی نزولی را تجربه کند.

کمیته سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پیش نویسی طرحی را تهیه کرده که در آن توصیه می شود برای مقابله با تحریم های نفتی که علیه ایران به اجرا گذاشته شده، «تنگه هرمز بسته شده» و از حرکت تانکرهای نفتی، جلوگیری شود.

ایران همچنین از روز گذشته رزمایش موشکی گسترده ای را به اجرا گذاشته است که هدف آن کسب آمادگی برای مقابله با تحرکات آمریکا در خلیج فارس است.

بیش از یک سوم صادرات دریایی نفت جهان که معادل یک پنجم کل مصرف جهانی است و همچنین بخش قابل توجهی از ال ان جی مصرفی جهان از تنگه هرمز عبور می کند.

قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در روز سه شنبه 64 سنت افزایش یافت و به 84.39 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز با 79 سنت افزایش به 97.38 دلار رسید.

بن براون، تحلیلگر موسسه آپشن اکسپرس با اشاره به جایگاه مهم ایران در بازار نفت گفت: ایران همواره عاملی تاثیرگذار در بازار نفت است و از پتانسیل تاثیرگذاری قابل توجه بر قیمت نفت برخوردار است.

تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا در اول جولای به طور رسمی اجرایی شد که بر اساس آن کشورهای عضو این اتحادیه واردات نفت از ایران را متوقف کرده اند. از زمان اجرای این تحریم و طی 3 روز گذشته قیمت جهانی نفت بیش از 8 دلار در هر بشکه افزایش داشته است.

تصمیم اعضای اتحادیه اروپا برای کمک به اقتصادهای بحران زده اسپانیا و ایتالیا نیز عامل دیگری در افزایش قیمت نفت طی روزهای اخیر بوده است.

طرح نمایندگان مجلس اولین گام از مجموعه اقدامات ایران در واکنش به تحریم‌ها است

یک خبرنگار آمریکایی ارائه طرح نمایندگان مجلس برای بستن تنگه هرمز را اولین گام از مجموعه اقدامات ایران در واکنش به تحریم‌ها دانست.

به گزارش فارس، «گرث پورتر» خبرنگار و تاریخ‌شناس آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه راشاتودی درباره اقدام نمایندگان مجلس ایران برای ارائه طرح مسدود‌کردن تنگه هرمز، گفت: این طرح اولین گام از مجموعه اقدامات محتمل ایران در واکنش به تحریم‌ها و مخدوش‌کردن جریان عبور نفت از منطقه خلیج فارس است که موجب می‌شود قیمت نفت به طرز چشمگیری افزایش یابد.

وی افزود: انتظار می‌رود طی هفته‌ها و ماه‌های آینده، ایران دست به مجموعه اقداماتی بزند که با ارائه این طرح به مجلس شروع شده و با تهدید تصویب آن ادامه خواهد یافت.

پورتر تصریح کرد که تهدید به مین‌گذاری در مسیر نفت‌کش‌های عبوری خلیج فارس، از دیگر اقدامات ایران در این زمینه است. سپس ایران گزینه استفاده محدود از مین‌ در تنگه هرمز را خواهد داشت که به دنبال اجرایی شدن آن، قیمت نفت به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش می‌باید و آمریکا را مجبور می‌کند که واکنش دهد.

حدود 100 نفر از نمایندگان مجلس طرحی را تهیه کرده‌اند که بر اساس آن از تردد نفتکش‌هایی که به کشورهای تحریم‌کننده ایران، نفت حمل می‌کنند، از تنگه هرمز جلوگیری می‌شود.

این طرح که در پاسخ به تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران تدوین شده، دارای یک ماده واحده است که بر اساس آن دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است تا بر اساس حق حاکمیت خود از عبور نفتکش‌هایی که به کشورهای تحریم‌کننده ایران، نفت حمل می‌کنند، جلوگیری کند.

قرار است این طرح با قید 2 فوریت به هیئت رئیسه مجلس ارسال شود.

اروپایی ها مسئولیت اقدامات خود را بپذیرند

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که صبح سه شنبه در محل وزارت خارجه برگزار شد در پاسخ به سئوالی یکی از خبرنگاران در رابطه با طرح نمایندگان برای بستن تنگه هرمز به خاطر تحریم های اتحادیه اروپا، علیه نفت و انرژی ایران بیان داشت: اقدام اخیر اروپا و آمریکا در اعمال تحریم های جدید موضوعی است که تهدید کننده امنیت انرژی و بر هم زدن بازار انرژی به حساب می آید و ما قبلا تاکید کرده ایم امنیت عرضه از امنیت بازار تفکیک ناپذیر است.

به گزارش مهر، وی با بیان اینکه اقدام اروپا در تحریم نفت ایران تحریک کننده و تهدید کننده امنیت انرژی به شمار می رود، گفت: آنها باید مسئولیت اقدامات خود را بپذیرند.
سخنگوی وزارت خارجه در عین حال گفت: موضوع مطرح شده از سوی نمایندگان در حد طرح است و نمایندگان مجلس نمایندگان ملتند و نشاندهنده طرز فکر ملت ما و نشاندهنده افکار عمومی مردم نسبت به اقدامات خصمانه به شمار می رود.

پیام مانور سپاه به غرب
خبرنگار AP با اشاره به برگزاری مانور موشکی سپاه نظر مهمانپرست را در رابطه با پیام این مانور پرسید که مهمانپرست گفت: پیام مانور موشکی سپاه این است که کشور ما اقتدار کامل و آمادگی برقراری امنیت در خلیج فارس و عبور و مرور محموله های نفتی در تنگه هرمز رادارد.

دولت ملزم به اجراست
خبرنگار بلومبرگ هم به موضوع طرح نمایندگان برای بستن تنگه هرمز پرداخت و گفت گویا وزارت خارجه این طرح را تایید کرده، آیا این کار تبعاتی ندارد که مهمانپرست پاسخ داد: نمایندگان مجلس نمایندگان ملت هستند هرچه به تصویب برسانند دولت موظف به اجراست. ما هم شنیده ایم که دارند این کار را دنبال می کنند اما بحثی که آن را تایید کنیم یا حمایتی کنیم صورت نگرفته است. هر چه مجلس به صلاح کشور بداند ما به عنوان بخشی از قوه مجریه موظف به اجرا هستیم البته خیلی از موضوعات مسئول اجرایش دستگاه های دیگر غیر از وزارت خارجه است.

یکی دیگر از خبرنگاران در این خصوص سئوالش را مطرح کرد و موضع وزارت خارجه را در رابطه با بستن تنگه هرمز پرسید که مهمانپرست گفت: موضع ما این است ما بسیار جدی هستیم و در برقراری امنیت خلیج فارس تمام اقتدار خود را برای فراهم شدن شرایط مناسب برای امنیت انرژی به کار می گیریم و اقدامات اروپا تهدید کننده امنیت انرژی است.

۱۷ تیر ۱۳۹۱ ۱۶:۳۴
تعداد بازدید : ۱,۰۰۶