سرمایه گذاری در میدان‌های مشترک نفت و گاز تسریع یابد

سرمایه گذاری در میدان‌های مشترک نفت و گاز تسریع یابد
معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر این که حیات تولید به فروش و بازار متکی است، گفت: در بخش تولید و صادرات نفت و گاز و سرمایه گذاری در میدان‌های مشترک باید به طور جدی تلاش کنیم.
  • به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری، امروز (یکشنبه، ٢٨ شهریورماه) در بیست و هشتمین گردهمایی فرماندهان مهندسی رزمی جنگ و جهاد که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، با تاکید بر این که امروز نیز همانند گذشته به مدیریت جهادی نیاز داریم، گفت: امروز کشور با چالش‌های جدی روبرو است و برای حل این مشکلات نیازمند مدیریت جهادی هستیم.

    معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به حجم وسیعی از تحریم‌ها که علیه ملت ایران اعمال شد، افزود: دشمنان با علم به این که اقتصاد کشور تا حد زیادی به درآمدهای نفتی متکی است، فروش نفت را نشانه رفتند، ضمن آن که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی سرمایه گذاری در بخش نفت از سوی کشورهای دنیا نیز تحریم شد.

    وی تصریح کرد: یکی دیگر از بخش‌ها که از سوی دشمنان تحریم شد بخش حمل و نقل بود، به گونه‌ای که کشتی‌های خارجی اجازه ورود به بنادر ایران را نداشتند و کشتی‌های ایرانی نیز نمی‌توانستند در بنادر خارجی تردد کنند.

    جهانگیری عنوان کرد: در بخش پولی و بانکی نیز هرگونه نقل و انتقال تحریم شده بود و حتی به ایرانیان مقیم خارج از کشور فقط به این دلیل که شناسنامه ایرانی داشتند اجازه افتتاح حساب بانکی داده نمی‌شد.

    معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به این که همه این تحریم‌ها در کنار برخی سو مدیریت‌ها در داخل کشور، شرایط سختی را برای اقتصاد کشور بوجود آورد، گفت: با کمک فرزندان این کشور در جبهه دیپلماسی، توطئه دشمنان خنثی شد و ملت ایران نشان داد در این عرصه نیز می‌تواند با ٦ قدرت بزرگ دنیا پای میز مذاکره بنشینند و سربلند بیرون آید.

    وی ادامه داد: در این شرایط موضوع مهم این بود که در مقابل چنین دشمنان بی رحم چه سیاستی را باید در پیش بگیریم، مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند و این سیاست‌ها نه فقط برای دوران تحریم، بلکه باید اقتصاد کشور را در همه شرایط در برابر تکانه های بیرونی مقاوم کند.

    جهانگیری با تاکید بر این که اقتصاد کشور باید بتواند در مقابل تحریم‌های سخت و دشوار روی پای خود بایستد، گفت: بر اساس رویکرد اقتصاد مقاومتی،‌ اقتصاد کشور باید متکی به ظرفیت‌های داخلی باشد که این ظرفیت‌ها هم شامل نیروهای مدیریتی و هم شامل نیروی انسانی جوان، تحصیلکرده و پرنشاط است.

    معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که باید ظرفیت‌های بالقوه کشور به ظرفیت‌های بالفعل بدل شود، افزود: اگرچه امروز با محدودیت منابع آب روبرو هستیم، اما با بالابردن بهره‌وری قادر خواهیم بود به نقطه‌ای برسیم که حداقل بتوانیم کالاهای اساسی مورد نیاز را در داخل کشور تامین کنیم.

    وی با تاکید بر این که مهم‌ترین پیام اقتصاد مقاومتی توجه به ظرفیت‌های داخلی کشور است، تصریح کرد: اگر به سمت استفاده از کالاهای خارجی که مشابه داخلی آن وجود دارد برویم، این با اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد.

    جهانگیری با اشاره به رویکرد دیگر اقتصاد مقاومتی مبنی بر برون گرایی است، عنوان کرد: بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ما به دنبال اقتصاد حبس شده و بدون تعامل با دنیا نیستیم، زیرا می‌خواهیم تولیدات کشور را صادر کنیم، فناوری‌های روز دنیا را جذب و از منابع خارجی جهان استفاده کنیم.

    معاون اول رئیس جمهوری گفت: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی مردمی است که مردم باید در این اقتصاد حرف نخست را بزنند، همچنین اقتصاد مقاومتی اقتصادی دولتی نیست، بلکه کارها باید به مردم واگذار شود و مردم باید در اداره امور نقش ایفا کنند.

    وی افزود: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد سنتی و قدیمی با ظرفیت‌های محدود نیست، بلکه اقتصادی دانش بنیان است که می‌خواهد اقتصاد کشور را بر اساس دانش روز اداره کند.

    جهانگیری، عدالت بنیانی را نیز از دیگر رویکردهای اقتصاد مقاومتی برشمرد و تصریح کرد: عدالت، جوهره اصلی حرکت‌های انقلابی بوده است و باید به موضوع عدالت بنیانی در اقتصاد به صورت ویژه توجه داشته باشیم.

    معاون اول رئیس جمهوری عنوان کرد: کسانی که به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی هستند باید ٢٤ بند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و پنج رویکرد آن را مورد توجه قرار دهند و نباید در ذهن خود اقتصاد مقاومتی دیگری بسازند و دیگران را نیز متهم کنند که همسو با اقتصاد مقاومتی عمل نکرده‌اند.

    وی با تاکید بر این که دولت و همه نهادها و ارکان نظام باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی به صحنه بیایند،‌ گفت: مقام معظم رهبری فرموده‌اند که برنامه ششم توسعه و بودجه های سالانه نیز باید مبتنی بر اقتصاد مقاومتی باشد.

    جهانگیری با یادآوری این که دستگاه های اجرایی در سال ٩٥ کارهای مهمی را در دستور کار خود دارند، افزود: بیش از ١٢٠ طرح مهم و کلیدی به عنوان اولویت برای سال ٩٥ تدوین شده که یکی از این طرح‌ها به حرکت درآوردن واحدهای تولیدی صنعت و بخش کشاورزی است.

    معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: خوشبختانه امروز همه پای کار آمده‌اند که تولید کشور راه بیفتد و شاخص‌ها و آمارها نشان می‌دهند که حرکت چرخ تولید کشور سریعتر شده است.

    وی، توسعه صادرات غیرنفتی را از جمله برنامه های دولت در سال ٩٥ دانست و عنوان کرد: بازار ایران برای حجم تولیدات داخل کفایت نمی‌کند و همزمان با تلاش برای افزایش تولید باید به فکر راه یابی به بازارهای بین‌المللی نیز باشیم.

    جهانگیری با تاکید بر این که حیات تولید به فروش و بازار متکی است، گفت: در بخش تولید و صادرات نفت و گاز و سرمایه گذاری در میدان های مشترک باید به صورت جدی تلاش کنیم.

۲۸ شهریور ۱۳۹۵ ۱۴:۴۲
تعداد بازدید : ۶۳۶