فروش روزانه بیش از ٢,٥ میلیون بشکه نفت از نتایج برجام است

فروش روزانه بیش از ٢,٥ میلیون بشکه نفت از نتایج برجام است
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: توافق هسته‌ای با امکان فروش بیشتر نفت ایران از یک میلیون به بیش از دو میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز، سبب تحقق رشد پنج درصدی کشور در سال ٩٥ است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، امروز (دوشنبه، ١٢ مهرماه) در جلسه شورای اداری استان قم، گفت: قبل از توافق هسته‌ای روزانه یک میلیون بشکه نفت از ایران به دیگر کشورها صادر می‌شد، اما امروز این رقم به بیش از روزانه ٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه رسیده و این عامل بسیار مهمی در تحقق رشد پنج درصدی اقتصاد در سال ٩٥ است.

وی افزود: اگر بخواهیم در سال‌های آینده به رشد اقتصادی هشت درصدی برسیم دیگر نمی‌توان تنها به فروش نفت اکتفا کرد، بلکه باید به فکر گسترش سرمایه گذاری‌های خارجی تا سطح ٢٠٠ میلیارد دلار در سال باشیم و در این مسیر، هماهنگی میان مسئولان کشور، ایجاد آرامش در جامعه و حمایت از سرمایه گذار ضروری است.

لاریجانی با اشاره به این که در سند چشم‌انداز ٢٠ ساله کشور رشد اقتصادی ١٢ درصدی پیش بینی شده است، تصریح کرد: تحقق این هدف بسیار سخت است، اما با فرصت‌های ایجاد شده و استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری‌های خارجی که در دوران پسابرجام گسترش پیدا کرده است می‌توان در بلندمدت به آن دست یافت.

رئیس مجلس شورای اسلامی از ایجاد خطوط اعتباری بانک‌های کشورهای مختلف برای سرمایه گذاری در ایران به عنوان یک فرصت یاد کرد و گفت: می‌توان از این اعتبارات مالی در راه تقویت حوزه صنعت، حمل و نقل، گردشگری و حفظ محیط زیست که پایه های توسعه پایدار است، استفاده کرد.

وی عنوان کرد: با تشکیل گروه های کارشناسی و نشان دادن استعدادهای بخش‌های مختلف کشور برای سرمایه گذاری در بانک‌های بین‌المللی می‌توان رقم این اعتبارات را افزایش داد.

لاریجانی افزود: برای نمونه دولت روسیه پنج میلیارد دلار وام برای ایران در نظر گرفته است که می‌توان از آن برای گسترش حمل و نقل عمومی و تقویت شبکه مترو استفاده کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره نقش موثر امنیت در جهش اقتصادی کشور، گفت: در مختصات امروز ایران که ما نیازمند جهش سریع اقتصادی هستیم وجود نیروی انتظامی بسیار مهم است، زیرا افراد سرمایه گذار باید احساس آرامش داشته باشند.

وی با بیان نگرانی از مسئله قاچاق، تصریح کرد: با تلاش‌های صورت گرفته حجم قاچاق از ٢٠ میلیارد دلار به ١٥ میلیارد دلار رسیده، اما این رقم‌ها بسیار بالاست و ما اگر می‌خواهیم اقتصاد مقاومتی در کشور محقق شود باید با قاچاق مبارزه کنیم که در این مسیر نیروی انتظامی نقش تعیین کننده دارد.

لاریجانی در خصوص وضع بودجه کشور نیز گفت: حجم بودجه جاری کشور بسیار بالاست و در حدود ٢٠٠ هزار میلیارد تومان از بودجه صرف هزینه های جاری می‌شود، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت در کشور طرح‌های عمرانی گسترده اجرا شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: استفاده از روش فروش اوراق مشارکت و اسناد خزانه برای تامین بودجه عمرانی کشور نمی‌تواند برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گیرد، زیرا این روش‌ها تبعاتی دارد.

وی با اشاره به این که راهی جز تقویت سرمایه گذاری و تولید برای جبران کسری بودجه عمرانی نداریم، ادامه داد: در مجلس شورای اسلامی قرار شد سرمایه بانک‌ها ٤٥٠ هزار میلیارد ریال تقویت شود و با پرداخت بدهی پیمانکاران بخش عمرانی کشور با شتاب بیشتری به حرکت خود ادامه دهد.

۱۲ مهر ۱۳۹۵ ۱۴:۴۳
تعداد بازدید : ۴۳۴