انتظار افزایش قیمت نفت

پتروتحلیل- در پی انتشار اخباری مبنی بر تقویت توافق اخیر میان کشور های عضو اوپک، بهای نفت خام در معاملات اولین روز کاری هفته جاری افزایش یافت. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه دسامبر در معاملات روز دوشنبه با ۷۰ سنت ( ۱/۴ درصد) رشد، در سطح بشکه ای ۵۰/۸۹ دلار به تثبیت رسید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه نوامبر با ۵۷ سنت ( ۱/۲ درصد) افزایش در سطح بشکه ای ۴۸/۸۱ دلار قرار گرفت. بنابراین، فاصله قیمتی بین نفت خام های شاخص بازار اروپا و آمریکا برای ماه دسامبر به ۱/۴۹ دلار رسید.
به عبارت دیگر، انتشار اخبار مبنی بر مذاکره تلفنی رئیس جمهور ایران با رئیس جمهور ونزوئلا در مورد ضرورت اتخاذ تصمیم توسط تولید کنندگان نفت جهت افزایش قیمت در شرایط حاضر، فضای روانی بازار را شدیداً متأثر نموده و بر قیمت نفت در بازازهای مختلف افزود. البته، از آنجایی که روسیه ( تولید کننده غیر اوپک) نیز جزئی از برنامه توافق اخیر در زمینه کاهش حجم تولید کشور های عضو این سازمان بوده است، همکاری این کشور در این خصوص بسیار حائز اهمیت می باشد. لازم به ذکر است، تولید نفت خام روسیه در ماه اوت به ۱۱/۱۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که تحلیل گران بازار بر این باورند که برقراری توازن بین عرضه و تقاضای نفت در افق زمانی کوتاه مدت و میان مدت بعید به نظر می رسد مگر آنکه کشور های عضو اوپک با کاهش حجم تولید خود به ایجاد تعادل در بازار نفت کمک کنند.

بررسی تأثیر تصمیمات اوپک در خصوص اثر طرح فریز نفتی بر قیمت

۳oill

در این راستا، بانک Barclay اعلام کرد که حصول توافق اخیر میان تولید کنندگان بزرگ نفتی موجب شکل گیری انتظارات افزایش قیمت شده است اما در صورتی که هرگونه شک و تردید هایی در مورد کاهش حجم تولید نفت از سوی این کشور ها ایجاد شود، دوباره موجب تضعیف قیمت ها در طی هفته های آینده خواهد شد.
در این میان، به دلیل تعطیلی در چین و آلمان در روز دوشنبه حجم معاملات دراین بازار ها کاهش یافت که این امر از رشد بیشتر قیمت ها ممانعت نمود.
از سوی دیگر، تشدید بدبینی ها در مورد کارایی توافق اخیر یا محدود نمودن تولید نفت میان کشور های عضو و غیر عضو اوپک که عاملی برای تقلیل قیمت در روز جمعه شده بود، موجب شد تا بازار در اولین روز کاری خود در وضعیت Short- covering قرار گرفته و قیمت را نیز به به کانال ۵۰ دلار هدایت نماید.

بررسی قیمت نفت خام های شاخص درمناطق مختلف

۳oill1

۱۴ مهر ۱۳۹۵ ۱۰:۳۴
تعداد بازدید : ۴۴۵