توسعه همکاری‌های آسیایی برای ایران اهمیت بسزایی دارد

توسعه همکاری‌های آسیایی برای ایران اهمیت بسزایی دارد
رئیس‌ جمهوری گفت: گسترش همکاری‌های آسیایی به‌ویژه در زمینه‌های فرهنگی، علمی، تکنولوژیکی و اقتصادی برای ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی، امروز (چهارشنبه، ١٤ مهرماه) پیش از سفر به سه کشور جنوب شرق آسیا، گسترش همگرایی و همکاری کشورهای آسیایی و قرار گرفتن آسیا به عنوان یک شریک مهم در برابر سایر قدرت‌های اقتصادی جهان را از اهداف اصلی مجمع گفت‌و‌گوی ‏همکاری‌های آسیا، دانست و گفت: این مجمع در سال‌های اخیر عمدتا بدنبال اهدافی در زمینه‌های آب، ارتباطات، امنیت غذایی، گردشگری، توسعه انسانی و توسعه پایدار متمرکز بوده و توسعه روابط در این حوزه‌ها به‌ویژه در زمینه امنیت غذایی، آب و انرژی برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است.

رئیس جمهوری افزود: در حاشیه اجلاس سران مجمع گفت‌و‌گوی ‏همکاری‌های آسیا، ملاقات‌های دوجانبه‌ای نیز با مقام‌های تایلند برای گسترش هرچه بیشتر روابط ٢ کشور انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اهداف سفر خود به ویتنام تصریح کرد: ویتنام از کشورهای مهم شرق آسیا بوده و در سال‌های اخیر تحولات مثبتی در عرصه‌های اقتصادی داشته است، روابط بسیار نزدیکی بین تهران و هانوی برقرار است و در این سفر به دنبال توسعه روابط تهران - هانوی در همه زمینه‌ها به‌ویژه صدور خدمات فنی و مهندسی به این کشور هستیم.

روحانی همچنین درباره اهداف سفر به مالزی عنوان کرد: مالزی از کشورهای مهم آسیایی و اسلامی است و از دیرباز روابط خوبی بین ٢ کشور برقرار بوده، گرچه در سال‌های اخیر به دلایل مختلف روابط ٢ کشور به مانند سابق نبوده است، اما در این سفر به دنبال بازسازی و گسترش سطح مناسبات و همکاری‌ها به‌ویژه در عرصه‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی و فناوری هستیم.

رئیس‌ جمهوری گفت: در هر سه کشور نشست‌هایی نیز با فرهیختگان، علمای اسلام و ایرانیان خواهیم داشت.

روحانی در دومین اجلاس سران مجمع گفت‌و‌گوی همکاری‌های آسیا‎ (ACD) ‎که متشکل از ۳۴ کشور ‏آسیایی است، در سخنرانی خود، مواضع ایران را تبیین و در حاشیه اجلاس نیز دیدارهایی با مقام‌های ارشد ‏شماری از کشورها خواهد داشت.

این اجلاس با هدف رشد و توسعه در قاره آسیا، ۸ تا ۱۰ اکتبر (۱۷ تا ۱۹ مهرماه) در بانکوک برگزار ‏می‌شود‎.

مجمع گفت‌و‌گوی همکاری آسیا سال ۲۰۰۲ در جهت تعامل نزدیک‌تر اتحادیه اقتصادی اروپا و آسیا، ‏شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس، انجمن ملل آسیای جنوب شرقی و اتحادیه کشورهای ‏جنوب شرق آسیا (آ سه آن) تاسیس شد‎.

افزایش همکاری‌های اقتصادی و رشد و توسعه کشورهای آسیایی، همکاری‌های فرهنگی، گردشگری، ‏کشاورزی، محیط زیست و حمل و نقل از جمله اهداف این مجمع به شمار می‌رود‎.

نمایندگانی از بخش خصوصی نیز همزمان با سفر رئیس جمهوری در این کشورها حضور ‏دارند و راههای گسترش روابط تجاری را با همتایان خود مورد بررسی قرار خواهند داد‎.

۱۴ مهر ۱۳۹۵ ۱۳:۱۰
تعداد بازدید : ۵۱۲