توسعه تجارت خارجی منافع زیادی برای کشورهای عضو اکو به همراه دارد

توسعه تجارت خارجی منافع زیادی برای کشورهای عضو اکو به همراه دارد
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: توجه ویژه به توسعه تجارت خارجی و افزایش حجم صادرات و واردات، منافع زیادی را برای کشورهای عضو اکو به همراه خواهد داشت.

به گزارش شانا به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، علی طیب نیا، امروز (سه شنبه ٢٨ مهر) طی سخنانی در هفتمین اجلاس روسای کل و سومین نشست کمیته فرعی کارشناسان گمرکات کشورهای عضو اکو با اشاره به نرخ نامطلوب رشد در کشورهای منطقه خاورمیانه در روزهای پایانی سال ٢٠١٦ میلادی، گفت: رشد سازمان یافته تروریسم، نه تنها برخی کشورهای منطقه را با چالش‌های جدی مواجه ساخته، بلکه بدون شک عملکرد اقتصادی کشورهای عضو اکو را نیز تحت تاثیر قرار داده، از همین رو، شایسته است برای تحقق اهداف مشترک، طبق یک برنامه ریزی دقیق و منسجم عمل کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که توجه ویژه به توسعه تجارت خارجی و افزایش حجم صادرات و واردات، منافع زیادی را برای کشورهای عضو اکو به همراه خواهد داشت، افزود: از جمله راهکارهای خروج از وضع نامطلوب فعلی کشورهای عضو، پیروی از روش‌های جدید تولید، ارتقا رقابت پذیری، افزایش کارآیی، کسب منافع، کاهش محدودیت‌های ارزی و تخصص گرایی در امر تولید و کسب درآمد ملی بالاتر است.

وی تصریح کرد: هماهنگی در جهت اتصال شبکه وسیع داده های الکترونیکی و تبادل اطلاعات تجاری، گسترش راه های مواصلاتی و هموارسازی مسیرهای کسب و کار، همواره منجر به کاهش هزینه ها و بالا رفتن منافع متقابل بر اساس مزیت‌های نسبی خواهد شد.

طیب نیا عنوان کرد: با نشست‌های بیشتر مسئولان گمرک و تجارت در مناطق مرزی و حصول توافق‌های بازرگانی و اعمال تعرفه های ترجیحی می‌توان اهداف از پیش تعیین شده اکو را محقق ساخت، نکته‌ای که باید به آن توجه ویژه‌ای کنیم، ایجاد سازمان اکو و مسئولیت کشورهای عضو است که نباید از آن غفلت شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: گسترش تجارت درون منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و توسعه حمل و نقل، کشاورزی، انرژی، خدمات عمومی و زیربنایی، مبارزه با مواد مخدر و آموزش امور علمی و فرهنگی جزو اولویت توافق‌های اکو بوده است و باید توجه داشته باشیم که فرآیند تحقق هر برنامه اقتصادی حتی در قلمرو کشورها، مستلزم فراهم سازی ابزارها و ساز و کارهای لازم و نظارت دقیق‌تر بر اجرا و اجتناب از وضع قوانین محدود کننده و کنترل‌های مکرر است.

وی افزود: سترسی به بازارهای بکر و امکان بهره گیری از نیروهای جوان منطقه آسیای میانه و تقاضای گسترده و در حال رشد کالا و خدمات و همچنین منابع غنی که در این نقطه متمرکز شده است، آینده بسیار خوبی را در افق همکاری کشورهای عضو ترسیم می‌کند، بنابراین لازم است، در نشست‌های کارشناسی توجه بیشتری به این مسائل صورت گیرد تا بتوانیم سریع‌تر به اهداف مشترک برسیم.

طیب نیا تصریح کرد: نگاهی به عملکرد سازمان همکاری اقتصادی (اکو) نشان می‌دهد که با وجود تلاش‌های صورت گرفته در زمینه همگرایی و همکاری بیشتر بین کشورهای عضو، طی سال‌های گذشته، هنوز هم نیازمند اتخاذ تدابیر و انجام اقدامهای فراوانی هستیم تا بتوانیم از ظرفیت‌ها و توانایی‌های بالفعل و بالقوه به شکل مطلوب‌تری استفاده کنیم.

۲۸ مهر ۱۳۹۵ ۱۷:۰۷
تعداد بازدید : ۵۹۰