چند محصول پتروشیمی از پرداخت عوارض صادراتی معاف شدند

چند محصول پتروشیمی از پرداخت عوارض صادراتی معاف شدند
چند شرکت پتروشیمی با رایزنی انجام شده از اعمال عوارض 50 درصدی صادراتی که از سوی وزارت صنعت ،معدن و تجارت وضع شده، معاف شدند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: وزارت صنعت تعدادی از محصولات پتروشیمی را مشمول عوارض صادراتی کرده است که با رایزنی ها و مذاکرات انجام شده چند شرکت پتروشیمی از این عوارض معاف شدند.

عبدالحسین بیات افزود: در برخی از شرکت ها تولید نسبت به مصرف پاین تر است و امکان دارد که کمبود در بازار وجود داشته باشد و به همین دلیل برای پرهیز از صادرات ، این عوارض اعمال شده بود.

وی تصریح کرد: بر اساس نیاز و ضوابط موجود و همکاری و تعامل میان وزارت نفت و وزارت صنعت، نحوه اعمال عوارض برای 15 شرکت اعلام شده تغییر خواهد کرد.

بیات ادامه داد: با مذاکره های مثبتی که انجام شده پیش بینی می شود فقط چند شرکت مشمول این عوارض شوند و روند تولید و صادرات سایر شرکت ها روند عادی خود را ادامه دهد.

به گزارش شانا، پیش از این خبرهایی از احتمال لغو عوارض 50 درصدی برخی محصولات صادراتی پتروشیمی اعلام شده بود.

مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز پارسیان در این زمینه اظهار کرده بود: پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اخذ عوارض 50 درصدی از 11 قلم محصول پتروشیمی، به دلیل نگرانی این وزارتخانه از کمبود محصولات مذکور در بازار داخلی است که با رفع این کمبود، این پیشنهاد منتفی خواهد بود.

مرتضی عزیزی در باره پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اخذ عوارض 50 درصدی از صادرات برخی محصولات پتروشیمی گفته بود: انجمن صنفی پتروشیمی همزمان با شرکت ملی صنایع پتروشیمی، رایزنی هایی با این وزارتخانه انجام داده تا محدودیت های پیشنهادی برای اخذ عوارض صادرات این اقلام از محصولات پتروشیمی منتفی شود.

بر پایه این گزارش ارزش صادرات غیر نفتی سه ماه نخست امسال 8 میلیارد و 900 میلیون دلار بود که محصولات پتروشیمی پیشتاز بودند و در این بازه زمانی، کود اوره، پلی اتیلن و قیر از مهم ترین کالاهایی است که به کشورهای عراق، چین، امارات متحده عربی و افغانستان صادر شده است.

در 3 ماه نخست امسال، صادرات غیرنفتی به 17 میلیون و 800 هزار تن و واردات به 9 میلیون 275 هزار تن رسید.

ارزش صادرات غیر نفتی سه ماه نخست سال جاری 8 میلیارد و 900 میلیون دلار و ارزش واردات 12 میلیارد و 500 میلیون دلار است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی چندی پیش در گفت و گو با شانا گفته بود: در دو ماه نخست امسال از نظر وزنی صادرات محصولات پتروشیمی 11 درصد و از نظر ارزش مالی حدود 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

مهندس عبدالحسین بیات با اشاره به افزایش 10 درصدی تولید محصولات پتروشیمی در دو ماه نخست سال جاری نسبت به سال قبل گفته بود: علت این افزایش بهره برداری از طرح های جدیدی که سال قبل به تولید نرسیده بودند، همچنین استفاده بیشتر از ظرفیت خالی مجتمع های در دست بهره برداری است که با افزایش تامین خوراک محقق شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره ارزآوری امسال این شرکت گفته بود: سال گذشته پیش بینی صادرات 11.6 میلیارد دلاری را داشتیم که خوشبختانه رقم صادرات به میزان 14.3 میلیارد دلار محقق شد، امسال نیز برنامه ریزی برای تحقق صادرات 16.5 میلیارد دلاری است.

بیات روند کاهش قیمت نفت را بر بازار پتروشیمی موثر خواند و گفت: رقم صادرات 16.5 میلیارد دلار محصول پتروشیمی در سال 91 با در نظر گرفتن همه عوامل، از جمله نوسان های قیمت نفت که بر صنعت پتروشیمی تاثیر گذار است، صورت گرفته و تحقق آن دور از انتظار نیست.

۲۱ تیر ۱۳۹۱ ۰۱:۲۳
تعداد بازدید : ۱,۰۰۵